Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vakuutukset

joonas
 Share

Recommended Posts

Tässä aloin pohtimaan, että mikäli on intoa harrastamaan monta lajia niin tulisiko tuollainen urheilijavakuutus tms hankkina siltä varalta että jotain sattuu. Onkoha kukaan palstalainen selvyydessä että pystyykö noita vakuutuksia ottamaan siten että voisi olla "suojattu" eri lajeissa saman aikaisesti. Itse mietin että jos tänä vuonna osallistuisi juoksu, pyöräily sekä triathlon kilpailuihin. En vain täysin ymmärtänyt että pitääkö noita lisenssejä hankkia jos menee vain kuntoilijana noihin eri lajien kilpailuihin.

-joonas

Yhdestä yhtiöstä aikanaan kysyin, kattaako vapaa-ajan tapaturmavakuutus maratonkisassa (Vantaan maraton) mahdollisesti sattuvan tapaturman hoitokuluja. Vastaus oli, että kyllä kattaa, jos ei osallistu tapahtumaan minkään seuran edustajana, ei kilpaile kilpasarjassa eikä ole osallistunut järjestettyyn valmennukseen harjoitusaikana. Tarkoittanee sitä, että ainakin noiden ehtojen yhtä aikaa täyttyessä tulkitaan, että on kuntoilija, eikä kilpaurheilija.

Yhtiötä en nyt muista, kun vakuutus oli jonkin jäsenyyden mukanaan tuoma, If tai Pohjola joka tapauksessa.

Jepjep, lisenssiä ei tarvita kuntosarjassa ja siten ei myöskään noissa kuntoajoissa. SRAM cupin (PK-seudulla järjestettävä kisasarja) yksittäiseen kilpailuun pystyy osallistumaan myös ilman lisenssiä.

Lainaus säännöistä:

"3. SRAM-cup kokonaispisteiden laskentaan osallistuminen edellyttää, että kilpailijalla on SPU:n myöntämä kilpailulisenssi, yksittäisiin osakilpailuihin voi osallistua ilman kilpailulisenssiä. Kauden aikana hankittu kilpailulisenssi oikeuttaa lopulliseen yhteispistekilpailuun. Virallisista luokista poiketen, harrasteluokkaan voi osallistua ilman kilpailulisenssiä"

Huomioi vielä asustus:

"Maantiekilpailuissa on huomioitava, että samaa seuraa edustavilla kilpailijoilla on yhtenäinen ajoasu."

Kyselin myös näistä vakuutuksista syksyllä vakuutusyhtiötä vaihtaessani. Mitään kovin yksiselitteistä vastausta en saanut, mutta ilmeisesti kilpailutoiminnaksi luetaan myös kuntoajotkin, joten näitä tavan vakuutus ei korvaa. Myöskin kilpailuihin valmentavat harjoitukset menevät vakuutuksen ulkopuolelle, ilmeisesti siis vaan omassa eteisessä tapahtuvat kolarit korvataan. Tämä käytäntö on sama ainakin Pohjolassa ja Tapiolassa.

• 4 weeks later...

Minullä on pohjolassa vakuutus. Kysyin täältä pohjolasta, mitä se kattaa.

Minulle kerrottiin, että kilpailutoimintaa ei kattaa, mutta kattaa kaikenlaiset kuntotapahtumat. Niin, osallistumisen triathloniin kuntosarjassa, Jukolassa, pyöräilytapahtumissa, massajuoksuissa. Urheilijan vakuutus on muuten hirmuisen kallis.

Minullä on pohjolassa vakuutus. Kysyin täältä pohjolasta, mitä se kattaa.

Minulle kerrottiin, että kilpailutoimintaa ei kattaa, mutta kattaa kaikenlaiset kuntotapahtumat. Niin, osallistumisen triathloniin kuntosarjassa, Jukolassa, pyöräilytapahtumissa, massajuoksuissa. Urheilijan vakuutus on muuten hirmuisen kallis.

Itse selvittelin samaa asiaa Pohjolasta syksyllä ja minulle vastasivat että tavallinen tapaturmavakuutus EI kata kisaamista edes kuntosarjoissa, lajista riippumatta..Pohjolan tätä selvitteli tätä asiaa jostain "korkeammalta" taholtakin. Tiedä sitten miten todellisuudessa toimivat, mutta minä en luottaisi pelkkään tapaturmavakuutuksen oli kisa sitten kuntosarjassa tai ei. Ja urheilijavakuutus tosiaan maksaa useita satoja vuodessa..en ole vielä oikein keksinyt miten vakuuttamisen hoidan kesän kisoissa, varsinkin kun tuosta loukkaantumisesta löytyy omakohtaista kokemusta viime kesältä. Silloin onneksi vaiva oli niin "helppo" että hoitui julkisella puolella.

• 1 year later...
  • 4 weeks later...

Tapiolassa ainakin myönnettiin aiemmin urheilijavakuutus. Maksoi jotain 90 eur vuosi, en muista mitä se korvasi, ei ainakaan treeneissä rikkoutunutta pyörää mutta hoitokulut jos tulee itselle vahinkoa. Nykytilannetta en tiedä, irtisanoin tuon 2007 kun yrittäjän tapaturmavakuutukseen sisältyy myös vahingot vapaa-ajalla ilman rajoituksia