Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kauhun hetkiä - tiedostot kovalevyltä hukassa

Don Quijote
 Share

Recommended Posts

Meillä on koneesa 2 40 GB:n kovalevyä, ja päivänä muutamana vaimo valitteli, että C levy on ihan täynnä. Huikkasin, että onhan siellä se toinenkin. Hän sitten siirsi tälle toiselle about kaikki valokuvat, mitä koneelle on vuosien saatossa kertynyt. Sovimme, että ostan ison ulkoisen kovalevyn, jonne sitten siirretään kuvat + otetaan niistä backupit ja paperivedokset parhaista.

Kävin viikolla sitten KodinAnttilassa, kun mainostivat 500 GB:n Lacieta satasella. Nöh, ne mallit oli jo loppu, mutta vanhemmalla kotelolla löytyi, yllätys yllätys vähän kalliimmalla vastaava. Ei muuta kuin kama kainaloon ja kotiin.

Tänään sitten, kun oli sopivasti aikaa, niin levy USB:lla kii ja katselemaan, missäs ne valokuvat luuraavat. Vastaus: EI MISSÄÄN! Kovalevyllä oli vain yksi hakemisto, ihan jotain soopaa. Kylmä hiki kihosi pintaan ja pumppu vetäisi maksimit ihan kevyesti.

Vanhana nörttinä hetken huohotettuani laskeuduin takaisin tuolille, ja katselin, että tiedostojärjestelmä näyttää edelleen, että levyllä on vaikka kuinka paljon kamaa, muttei se vain näy. Sit surffailemaan, mistä löytyy apuohjelmia, jolla voi palauttaa tavaraa. Muutamaa ilmaisohjelmaa nopeasti kokeilin, mutta jotain weppi cahce dataa olis löytynyt vaikka kuinka, muttei jälkeäkään valokuvista. Syke nousi entisestään, hiki valui jo norona.

Kaupallisten ohjelmistojen kimppuun. Norton, ei apua: vanha 20 vuotta vanha tieto ei vienyt minnekään, nykyään virusten torjuntaa. Tai sitten en löytänyt oikeaa. Googlea apuun, sitten löytyi joku Norman Ibas, joka tarjosi palvelua, että "pakkaa kovalevy huolellisesti ja shippaa meille" AAARGH... Takaisin tuolille katosta, ja huomasin, että onhan heillä jotain softaakin. Trial versio koneelle, ja käyntiin.... ..... .... Puf! Lista kadonneista tiedostoista löytyi. Ilmainen trial versio ei tehnyt muuta kuin listasi, että siellä ne tiedostot ovat.

Visa vinkumaan, ja eurot jonoon. Easy Recovery Standard koneeseen, ja uudestaan kovalevyä skannaamaan. Jälleen hiukset olisivat nousseet heti pystyy, jos niitä olisi: "Error reading partition....". Jumaleissön, onko se pimahtanut fyysisesti paskaksi. Skannausaikakin lähenteli tuntia. Onneksi hetken päästä alkoi löytyä oikeitakin tiedostoja.

Nyt olemme jo tilanteessa, jossa softa kopioi 3891 tiedostoa pimahtaneelta kovalevyltä ulkoiselle levyasemalle. Jokohan voi huokaista? Ehkä tässä vielä pääsee tälle yölle nukkumaankin...

Muistakaa ne varmuuskopiot, jotenkin tuntuu, että itse just opin jotain.

Muistakaa ne varmuuskopiot, jotenkin tuntuu, että itse just opin jotain.

Tuttua kauraa... Kerran koneen kovalevy hävisi kokonaan... Juuri suden hetkellä ja koneesta joka oli "korvaamaton" (ja tietenkin ilman varmuuskopioita). Lopulta pikku insinööri sai datat talteen jäähdyttämällä kovalevyn kylmiössä ja kopioimalla koko roskan talteen kovalevy kylmäkallejen välissä..... Tuurin määrä oli aivan suunnaton, mutta oli ne konstitkin mun mielestä aika hienot...

Tuttua kauraa... Kerran koneen kovalevy hävisi kokonaan... Juuri suden hetkellä ja koneesta joka oli "korvaamaton" (ja tietenkin ilman varmuuskopioita). Lopulta pikku insinööri sai datat talteen jäähdyttämällä kovalevyn kylmiössä ja kopioimalla koko roskan talteen kovalevy kylmäkallejen välissä..... Tuurin määrä oli aivan suunnaton, mutta oli ne konstitkin mun mielestä aika hienot...

Minä olen joskus joutunut avaamaan levyn kannen ja pakottamaan levyn liikkeelle kun laakeri oli jumahtanut. Toimii oikein hyvin niin kauan että saa kaiken kopioitua, kunhan ei vaan laita kantta uudestaan kiinni jolloin pöly alkaa pyöriä lukupään ja levyn välissä.

Joskus kannattaa kokeilla vaihtaa elektroniikka identtisestä levystä, jos sellainen sattuu olemaan käsillä.

Minä olen joskus joutunut avaamaan levyn kannen ja pakottamaan levyn liikkeelle kun laakeri oli jumahtanut. Toimii oikein hyvin niin kauan että saa kaiken kopioitua, kunhan ei vaan laita kantta uudestaan kiinni jolloin pöly alkaa pyöriä lukupään ja levyn välissä.

Joskus kannattaa kokeilla vaihtaa elektroniikka identtisestä levystä, jos sellainen sattuu olemaan käsillä.

Kerrankin hattusi ja puheesi samanaikaisesti osoittavat jumalaisen ylivertaisuutesi. Seuraavalla suden hetkellä muistan tuon...

Applen uuden käyttiksen Leopardin varmuuskopiointi on aika namu. Time Machine rakentaa automaattisesti backupin kovalevystä. Sitä varten tietenkin täytyy hankkia toinen ulkoinen kovalevy, mutta se lienee pieni investointi tiedostojen katoamisen varalta. Visuaalisestikin tuo Time Machine on aikamoista herkkua. Jotenkin helppo ja huojentunut olo kun ei tarvitse tuskailla varmuuskopiointien kanssa.

Jep, noita valokuvia kun on kymmeniä tuhansia niin aika hyvin varmuuskopioitakin on tullut tehtyä; Muutaman kuukauden välein kaikista kuvista kopio ulkoiselle kovalevylle sekä toiselle koneelle, joka on fyysisesti eri sijainnissa(tulipalon varalta :smiley: )

Vuosittain tulee lisäksi polteltua vielä DVD:lle yhdet kopsut uusista kuvista.

Jep, noita valokuvia kun on kymmeniä tuhansia niin aika hyvin varmuuskopioitakin on tullut tehtyä; Muutaman kuukauden välein kaikista kuvista kopio ulkoiselle kovalevylle sekä toiselle koneelle, joka on fyysisesti eri sijainnissa(tulipalon varalta :smiley: )

Vuosittain tulee lisäksi polteltua vielä DVD:lle yhdet kopsut uusista kuvista.

Mitäs luulet tai tiedät, kauankohan mahtaa tiedot säilyä DVD:llä jos niitä ei aika ajoin käy kurkkimassa ???:garf4:

Mitäs luulet tai tiedät, kauankohan mahtaa tiedot säilyä DVD:llä jos niitä ei aika ajoin käy kurkkimassa ???:garf4:

Paremmin ne säilyy jos niitä ei käy kurkkimassa, vaan säilyttää viileässä ja suojassa auringolta. Laadukkaat levyt kyllä kestää vuosia, halpislevyihin taas ei voi luottaa pätkääkään. On muistissa tapaus jossa joku henkilö oli ostanut Lidlistä levyn ja polttanut ainoat kopiot kuvista siihen, no eipähän se levy ollut vajaan kahden vuoden päästä enää kunnolla toiminut. Merkki oli muuten Octron, enpä suosittele ostamaan.

Itse olen käyttänyt viime vuodet Ridiscin levyjä, eikä ole ollut moitteen sanaa. Mut onpahan noi kuvat parilla kovollakin tallella vaikka joku levy sattuis hajoomaan. En taida useita DVD:eitä ruveta polttelemaan. Ehkä sitten kun saa seuraavaan formaattiin polttavan aseman niin voisi sellaiseen mediaan poltella :smiley:

Kotipolttoisista DVD-levyistä löytyy mukava tietopaketti täältä. Ei muuta kuin lukemaan jos kiinnostaa enemmänkin aihe...

Kiitti Don Quijote ja kaikki muut. Taas kerran omakohtainen kokemus saa aikaan myös tunnerikkaimman tekstin.

Teidän kaikkien kirjoituksia lukiessa muistui mieleen oma läppärini hajoaminen viime joulukuussa, josta kirjoittelin blokissani. Kylmän hien määrää voi vain kauhulla muistella