Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kesäaika


-67
 Share

Recommended Posts

Juoksentelin tänään kylillä 17,8 km keskimäärin 5.59 /km. Kiinnostaisi tietää, mikä olisi keskimääräinen vauhti /km kesäaikaan. Onko kellään muistissa harjoituspäiväkirjassa aikaa samalta reitiltä talvella vs. kesäaika? Prosenttilukuna voisi yrittää verrata. Juoksin aurattuja, vähän lumisia ja hiekattomia pyöräteitä pitkin ilman piikkikenkiä.

:character0032::character0032::character0032:

Vauhtia lisää!

Link to comment
Share on other sites

Puolisen minuuttia noissa km-vauhdeissa itselläni on eroa kesällä ja talvella juostessa.

Tarkoitatko pk-lenkkejä, maksimivauhtia vai onko tuo aikaero ihan kaikilla tehoilla mentäessä?

Tämähän lupaisi kuin itsestään kovenevia aikoja kesäksi :) Mutta toisaalta, sittenhän en välttämättä vauhtien kasvaessa kevään mittaan oikeasti kehity? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitatko pk-lenkkejä, maksimivauhtia vai onko tuo aikaero ihan kaikilla tehoilla mentäessä?

No talvella ei tule juostuakaan kuin pääosin pk-vauhdeilla. Korkeintaan yksi vk-lenkki viikossa ja näissä molemmissa tuo puolisen minsaa on vauhtieroa.

Tämähän lupaisi kuin itsestään kovenevia aikoja kesäksi :) Mutta toisaalta, sittenhän en välttämättä vauhtien kasvaessa kevään mittaan oikeasti kehity? :cry:

Koveneehan ne vauhdit pelkästään siitä, kun vaatetta vähennetään ja niiden hidastava vaikutus jää pois. Sama vaikutus on liukkaalla alustalla verrattuna täysin pitävään.

Link to comment
Share on other sites

Koveneehan ne vauhdit pelkästään siitä, kun vaatetta vähennetään ja niiden hidastava vaikutus jää pois. Sama vaikutus on liukkaalla alustalla verrattuna täysin pitävään.

Totta. Ja positiivisesti ajatellen taas mulla on vauhdit kehittyneet talven edetessä, todella voimakkaastikin syksyyn verrattuna.:running:

Link to comment
Share on other sites

Kyllä talven PK-vauhti on pakosti hitaampaa jos ulkona juoksee. Omalta osaltani "huippuaikoihin" pääsin loppusyksystä. Jos harjoittelu on säännöllistä, niin kyllä se vauhti siitä nopeutuu, vaikka ei kai koskaan voi liikaa muistuttaa, että hidas, rauhallinen PK on se perusta mikä takaa onnistuneen maratonin.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun tuli taas talvikelit, niin sitä joutui hieman yllättymään kuinka nihkeältä tuo vk alueella liikkuminen tuntui. Kävi oikein hengen päälle eilen 6km lenkin tekeminen, mutta vauhti ei tosiaan päätä huimannut. Peruskuntolenkillä ei tuntemuksessa ole niin suurta eroa kesämeininkiin.

Tuntui meno miltä tahansa, niin kunnon kehittymisen huomaa jo siitä että pitkiksen jälkeisenä päivänä voin hiippailla kevyen lenkin eikä jalat huuda armoa kuten ennen, vaan palauttava lenkki on nimensä veroinen. Kun vaan malttaisi olla kokeilematta että missä se raja nykyään menee, niin ei katkeaisi tämä loivasti nousujohteinen suuntaus.

Link to comment
Share on other sites

Piti sitten käydä talvikelillä juoksemalla uus kympin enkka että ei jää arvailun varaan paljonko sää vaikutti. Kuukauden takanen ennätys parani 6 minuutilla. :voitto:

Kannattaa tässä innostuksessa kuitenkin muistaa, että tuo kehitys ei välttämättä jatku nousujohteisesti, vaan siinä on ylä- ja alamäkiä. Ja jos lähtötaso on matala, niin alkuun kehitys on huomattavan nopeaa vähälläkin harjoittelulla. Tietyn oman tulostason jälkeen minuutit alkavatkin olemaan tiukassa ja kovan työn takana.

Tsemppiä kuitenkin treenaamiseen.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa tässä innostuksessa kuitenkin muistaa, että tuo kehitys ei välttämättä jatku nousujohteisesti, vaan siinä on ylä- ja alamäkiä. Ja jos lähtötaso on matala, niin alkuun kehitys on huomattavan nopeaa vähälläkin harjoittelulla. Tietyn oman tulostason jälkeen minuutit alkavatkin olemaan tiukassa ja kovan työn takana.

Tsemppiä kuitenkin treenaamiseen.

Kiitti tsempistä. Tottahan toki, meikäläisellä aloittelijalla kehitys on nopeata. Pelkästään väsymisen sietokyvyn kasvamisella lienee ollut suuri merkitys tuossa tuloksen paranemisessa. Innoissani vain olin tapahtuneesta kehityksestä. :)

Toinen juttu, pitkäjänteistä kehitystä ajatellen pitäisi kai malttaa olla juoksematta liikaa noita maksimivauhtisia. Jos nyt vaikka pk-alueen uusi kurinalaisuus siirtyisi myös vauhtiharjoitteluun joka on mulla vielä ihan lapsenkengissä, niin en pistäisi vastaan.

Edittiä: Itse asiassa mitä enemmän ajattelen tuota niin sitä suurempi merkitys tuntuu olevan sillä että pikku hiljaa löytyy se maksimivauhti millä vielä pääsee perille. Kokemuksen tuomaa kehitystäkin siis mukana varmasti roimasti.

Link to comment
Share on other sites

Toinen juttu, pitkäjänteistä kehitystä ajatellen pitäisi kai malttaa olla juoksematta liikaa noita maksimivauhtisia. Jos nyt vaikka pk-alueen uusi kurinalaisuus siirtyisi myös vauhtiharjoitteluun joka on mulla vielä ihan lapsenkengissä, niin en pistäisi vastaan..

Allekirj umpiluulla kesti n6vuotta ennen kuin pystyin siirtymään enenevässä määrin rauhallisiin PK-lenkkeihin (omalla tasolla). Ensimmäiset vuodet käytännössä aina VK-vauhtisia. Se alun kehitys ja into vie mennessään helposti. Kyllä siinä sitten tietty vauhtikestävyyskin kehittyy. Eli jos vaan pystyt 'armahtamaan' itseäsi itsellesi rauhallisilla lenkeillä matkaa lisäten niin lopputulos on varmasti parempi. Säästyt todennäköisesti myös kiusallisilta vammakierteiltä kun maksimeja ei o liikaa. Vauhtiharjoittelu on sitten (keväällä/kesällä tähtäimestäsi riipuen) yhtä juhlaa kun perusasiat ja paikat kuosissa.. Toki PK-kaudellakin hyvä joukkoon laittaa sitä ah-niin-herkullista rankaisua..:ruoska: .

Huono (liukas/sohjoinen) alusta ja runsaampi vaatetus tuo helposti 30-40s/km lisää vastaavan kesälenkkiin verrattuna. Tuollaisilla km-vauhdeilla mitä kuvailit..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy