Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Spinning around


roadrunner
 Share

Recommended Posts

  • Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spinning-pyörien polkimet on yleensä sellaiset, että niissä on lukkopoljin, jonka toisella puolella on "häkkyrä" tavallisten urheilukenkien kiinnittämiseen. Voit siis valita, klosseilla tai remmikiinnityksellä. Joka tapauksessa kenkä on kiinnitettävä pyörään.

Spinning on omasta mielestäni loistavaa peruskuntoharjoittelua. Voit itse tehoja hiukan tiputtelemalla tehdä tunnista peruskuntoharjoituksen, mutta ainakin itsellä tunti menee lähes aina vauhtikestävyyspuolelle. Tunnit ovat yleensä intervallityyppisiä. Tosin tunteja on erilaisia ja eritasoisia, kovempikuntoisenkin kannattaa aloittaa niiltä helpommilta tunneilta, koska siellä opetellaan perustekniikat kuntoon.

Tämän kaiken lisäksi polkeminen parantaa alavartalon lihaskestävyyttä, sekä keskivartalon hallintaa. Ja hiki lentää!! Olen itse ihan hurahtanut spinningiin... voisin puhua (elikirjoittaa) lajin puolesta vaikka kuinka. :tietokone Mutta annetaanpa nyt viisaammille kuitenkin puheenvuoro.

Link to comment
Share on other sites

Kunhan tästä kuntoutuu treenaamaan niin yksi vk treeni ilmestyy ohjelmaan spinningin muodossa. Tuossa lähisalilla on vain yhden sortin ohjelmaa, joten valinnan vaikeutta ei ole. Semmosta intervallityyppistähän se on. Itse yleistäisin spinninkin kyllä vk treeniksi, aerobisen kynnyksen alla pysyminen edellyttää huomattavaa itsehillintää. Itse kun olen yleensä suht laiska kiusaamaan itseäni kovilla sykkeillä niin mielelläni käytän piiskaajan auttavaa pontta hyväkseni. Ainakin nyt pk kaudella tuo spinning on ensisijainen vk treeni. Lisäksi suunnitelmissa seisoo yksi reipas lyhyehkö juoksulenkki fiiliksen mukaan. Loput sitten maltillista peekoota. Yhdistelmäpolkimet tuolla minunkin käyttämällä salilla on ja käsittääkseni muuallakin. SPD-lukot taitavat olla yleisimmät. Tennaritkin saa "lukkoon" remmeillä. Suosittelen - jalkoja säästävää reipasta treeniä.

Link to comment
Share on other sites

Pakko tunnustaa että ennen inhosin spinnua, johtuen siitä että fillaroin muuten niin paljon. No fillarointi jatkuu edelleenkin, mutta kun kantapää ei suostunut juoksemiseen niin sitten kävin spinnussa ja paljon ja nykyään voin sanoa että se on tosi mukavaa puuhaa! Ja ennen kaikkea olen huomannut että siitä todella on hyötyä juoksuharrastusta ajatellen.

Pari kertaa viikossa ainakin näin talviaikaan olisi varmaan sopiva määrä muun harjoittelun ohella. Kyllä silläkin paikat jumiin saa nimittäin.

Musiikki sais vaan olla lujemmalla...

Link to comment
Share on other sites

Spinning on hyvä lisä juoksutreeniin, jotkut maan edustustason huippujuoksijatkin käytävät sitä osana harjoittelua. Pk-harjoittelusta se ei yleensä käy vaan on enemmän intrevallityyppistä tai vauhtileikittelyä. Riippuu kuitenkin vetäjästä ja tunnin perustasosta. Spinningissä on rasittavuudeltaan eritasoisia tunteja, perustason tunti käy joskus myös tasaisemmasta pk-harjoituksesta. Toki on vetäjiä joiden ohjelma on niin raskas että siitä ei välttämättä ole enää vastaavaa hyötyä kestävyyslajien harjoittajalle. Rasittavuutta voi säädellä itsekin vastuksien avulla ja rytmillä.

Tekniikka kannattaa opetella, vaikka se onkin helppoa. Se on erilainen kuin tavallisessa pyöräilyssä. Ajoasentojen lisäksi polkeminen on tarkoitus tehdä eri tavalla eli poljinta kuljetetaan lihaksilla joka suuntaan (alas-taakse-ylös-eteen) ja silloin siinä on treeni joka tuo hyvää harjoitusta myös niille lihaksille jotka juoksussa jäävät vähemmälle. Parhaiten tuo onnistuu spinningkengillä joissa on klossit, mutta ne tietysti maksaa, joten lenkkareilla voi hyvin ensin kokeilla lajin sopivuutta.

Spinning (tai sisäpyöräily) on nimenomaan hauska laji, vaihtelua yksinpuurtamiselle, joten itse olen ainakin käynyt siellä mielelläni vaikka ajatus paikallaan pyörälemisestä tuntuikin etukäteen hölmöltä... se oli väärä ennakkoluulo.

Eikä käy nivelille jos satula on oikealla korkeudella.

Link to comment
Share on other sites

No sitten on vielä se että kehtaako tällainen alfa uros sinne mennä :nauru

Mutta enköhän, tämänkin ketjun perusteella siellä muitakin äijiä käy...

Tuo minuakin alkuperin huoletti. Siksi saavuin eka kerralla reilusti etuajassa paikalle ja asetuin pimeään takanurkkaan sykemittaria piilotellen... turhaan, kävi ilmi että kyllä se on sykemittari-urosten laji myös, en ole vielä kertaakaan ollut ainoana miehenä paikalla.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa ehdottomasti mennä kokeilemaan, sittenhän sen vasta tietää, onko mukavaa vai ei. Itse olen pariin otteeseen käynyt, ja ihan positiiviset fiilikset jäivät. Toisella kertaa vain alkupuoliskon poljin pyörällä, jossa oli vain raskain vaihde päällä. Syke huiteli 180:ssä koko ajan, ei jaksanut.

Kannattaa rohkeasti ilmaista ohjaajalle, että on eka kertaa kokeilemassa, niin saa alkuun hyvän tiivistelmän, mitä tuleman pitää ja miten pyörä kannattaa säätää.

Link to comment
Share on other sites

No sitten on vielä se että kehtaako tällainen alfa uros sinne mennä :nauru

Mutta enköhän, tämänkin ketjun perusteella siellä muitakin äijiä käy...

Ainakin meilläpäin ne kaikkein kovimmat spinnaajat on nimenomaan uroksia. :kieli Niin että mukaan vaan! :valmentaja

Kuten Landor sanoi, on äärimmäisen vaikea tehdä spinning-tunnista pk-harjoitusta. Turha oikeastaan edes yrittää, sillä ensinnäkin yksi tunti on pk-harjoitukseksi vähän turhan lyhyt (riippuu tietysti henkilöstä ja muusta treeniohjelmasta), toiseksi muut alkavat tuijottamaan että mitä toi nyt tuossa mamoilee, ja kolmanneksi musiikki on yleensä sellaista sorttia että sitä alkaa ihan itsestään polkemaan kovempaa. Eikä tuntien rakennekaan yleensä ole riittävän tasainen pk-harjoitukseksi.

Link to comment
Share on other sites

Itsekin uskallan nivusvammaisena ja jo kaksi kertaa spinnigissä käyneenä veteraanina suositella lajia. Tällä hetkellä en pysty vielä rasitusmurtuman takia juoksemaan.

Spinningiä kävin kokeilemassa eka kertaa viikko sitten. Positiivisena yllätyksenä tuli se, että pystyn polkemaan kovia spinnigtunteja vamma-aluetta rasittamatta. Lajin rasittavuus myös yllätti.

PK:sta ei minunkaan osalta voinut juuri puhua, pyörän alle olisin voinut laittaa tunnin jälkeen vaikka pari ankkaa uimaan.

Link to comment
Share on other sites

Roadrunner kirjoitti

No se oli spinning tunti sitten se. Elämäni ensimmäinen...

Rasvanpoltto 60" 171 avg max 193 !!!

Heti alku lämppärin jälkeen kävi hyvin nopeasti selväksi että tästä tulee selviytymis tarina Embarassed

Ja olin muuten porukan ainut mies.

Tuo lainaus on harjoituspäiväkirjaosiosta.

Aika heavy aloitus. Spinningiä on näköjään monenlaista, niissä joissa olen käynyt keskisyke liikkuu 135-150 välillä (enkä tasan ole huippu-urheilijakunnossa). Toisin paljon korkeammalla käydään vähän väliä, joten ei se tosiaan ihan peruskunnon kehittämistä ole. Ka-syke toki varmaan vähän riippuu siitä milloin laittaa mittarin päälle ja pois.

Pitänee katsastaa vetäjiä ja eri tasojen tunteja laajemmin (tasolla tarkoitan raskaustasoa, en laatua -vaikka varmaan siinäkin on eroja)

Hikilammikko lainehtii pyörän alla kyllä täällä meikäläisessäkin "mamoiluspinningissä". Ainoa mies en ole vieläkään koskaan ollut tunnilla. Ja Ricky Martinin musiikiltakin on vältytty.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy