Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pre

Juoksija -lehden tarpeellisuus

Recommended Posts

Olisikohan Runners world parempi?

Ostin kuukausi sitten parilla peräkkäisellä lentomatkalla Arlandasta juoksulehtiä. Ekalla kerralla tarttui käteen Runners' Worldin ruotsalaispainos, seuraavalla viikolla englanninkielinen vastine.

Aika paljon oli aivan samaa sisältöä, vain ruotsiksi käännettynä. Itse en ainakaan olisi kovin innostunut, jos suomalaisessa juoksulehdessä mainostettaisiin palautusruokana täysjyvävohveleita vaahterasiirapilla (tms.). Mämmi rulettaa! Tarkoitan, että paikallista kulttuuria olisi syytä ottaa enemmän huomioon pelkän kääntämisen sijaan. Vai syökö svedut vohveleita ja vaahterasiirappia noin yleisemmin? Samoin eri purkkiruokia esiteltiin aivan samoin molemmissa lehdissä.

Henkilökuvat olivat paikallistettuja. Ruotsalaisessa lehdessä hehkutettiin Afrikkaa vähintään yhtä innokkaasti kuin Juoksijassa. Yhdessä lehdessä oli useampi juttu. Hyvää mainosta ruotsalaisille juoksuleiribisneksen pitäjille.

Isolla lehdellä on toki resursseja tehdä esim. testausta laajemmin kuin kotikutoisilla. Silti olen iloinen, että meillä on aivan suomalainen Juoksija eikä pienellä täydennyksellä tuotettu ulkomainen käännöslehti.

Itsellä ei tulisi mieleenkään tilata mitään ruotsalaista runners worldia kun en osaa edes ruotsia. Kyllä se jenkkiläinen pitää olla.

Itseä lähinnä kiinnostaisi nuo trail-kisat joita suomessa ei järjestetä käytännössä ollenkaan. En tiedä kuinka paljon niistä on juttua runners worldissa mutta luulisin että aika paljon kun jenkkilässä tuo maasto-puoli on tosi suosittua verrattuna suomalaisiin jotka junnaa vielä jotain kaupunkien keskellä käytäviä pakokaasumaratoneja.

Mitä tulee mämmiin ja muihin paikallisiin oksetuksiin niin luulen että osaisin muuttaa vaahterasiirapin ja vohvelit ihan banaaneiksikin (siis kysehän on vaan hiilareista) jos niikseen tulee. Sisänsä vohvelit kyllä kuullostaa herkulliselta vaihtoehdolta verrattuna aina samaan huttuun mitä on tottunut syömään.

Menee ohi aiheen mutta on sanottava että Asicsien kohdalla kuluttajat ovat menneet halpaan, tai tässä tapauksessa kalliiseen, sillä Asicsen oman mainoksen mukaan Helsinki City Runilla Asicsen osuus juoksijoiden kenkämerkeistä oli 56,68 %

Herää kysymys, miksi Asics on niin suosittu merkki, että sillä yksinään oli noin iso osuus kyseisessä juoksutapahtumassa?

Kuvittelevatko ihmiset, että mitä kalliimpi kenkä, sitä parempi sen täytyy olla?

Itse en tuohon HCR-mainokseen ole niinkään kiinnittänyt huomiota, mutta jo vuosia lehdessä on ja on edelleenkin useiden eri Asics-mallien kohdalla toteamus, että RW on valinnut kyseisen lenkkarin parhaaksi kengäksi tai joku muu kova kehu.

Kyllähän sen jotain täytyy sanoa, taitaa kuitenkin tuo RW olla ainoa toinen juoksulehti, jonka peruspalstalainen osaa sanoa googlettamatta. Enkä ole muiden merkkien mainoksissa noita huomannut.

Itse en ole ikinä ostanut Asicseja, mutta se johtuu vain hintalapusta.

Ja noista arpajaisista, niihin osallistuu automaattisesti ne jotka maksaa tilausmaksun johonkin tiettyyn päivään mennessä (muiden pitää varmaan lähettää joku erillinen lipuke).

Sitä arvontaa kommentoiden:

Eikös se mene niin, että jos maksaa lehtilaskun siinä ensimmäisessä erässä (siis huomattavasti varsinaista eräpäivää aikaisemmin), niin sitten osallistuu arvontaan.

EDIT: Jaa, johan tuo yksvesku totesi saman asian.

Muokattu
lisäys

Mutta edelleenkin tosiaan ihmetyttää yhden merkin selkeä valta-asema juoksun harrastajien keskuudessa, ei kai yksi merkki kuitenkaan ole niin selkeästi muita parempi, siihen en jaksa uskoa. Vai ovatko ihmiset sitten vain niin "sopuleita" tässä (-kin) asiassa, että ostavat sitä mitä muutkin?

Sama juttu. Alkoi Asicsien ylivalta ns. sylettämään, joten hain pari viikkoa sitten kaupasta Niket. Ei sillä, että Asicsit olisivat olleet huonot, mutta vaihtelu virkistää. Niket eivät pettäneet.

Niin ja joka hemmetin lehdestä melkein löytyy juttu tyyliin "Näin sitä juostaan afrikassa, kyllä on pirun kivaa ja kyllä ne osaa".

Hippimeininkiä. Juttuja hymyssä suin. Useimmiten Juoksija-lehden jutuissa on hyvä idea, toisin kuin monissa muissa medioissa. Tänään esim. Urheiluruudussa oli uutisjuttu (missä uutinen?) siitä, miten jääkiekon finaalisarja EI näy Hämeenlinnan katukuvassa.

Enpä jaksa itsekään kannesta kanteen Juoksijaa lukea, mutta tilaus saa jatkua ihan vaan motivaatiomuistuttajankin.

Tämä on hyvä pointti. Tulee käytyä ainakin kymmenen kertaa vuodessa lenkillä :026:

Jos hinta on paha, niin kipin kapin lähikirjastoon:) Itse maksan lehden lukemisesta tällä tavalla tasan 0 euroa

Sama, ehkä sen takia onkin sitten varaa juosta Asicseilla...

Tai olenhan ostanutkin lehden pari kertaa, yhden kerran lentokoneeseen ja toisen kerran tänä vuonna, kun oli pakko päästä hipelöimään sen toissanumeron mahtavaa juoksukalenteria. Sehän oli kuin lapsi karkkikauppaan olisi mennyt, sai ihastella kotisohvalla kaikkia kiinnostavia tulevia juoksutapahtumia, joihin pääsee vain murto-osaan ja parit kivat vielä päällekkäin. No, nyt kuulemma sitä kalenteria saa jo urheilukaupoista ilmaiseksi...

Sehän oli kuin lapsi karkkikauppaan olisi mennyt, sai ihastella kotisohvalla kaikkia kiinnostavia tulevia juoksutapahtumia, joihin pääsee vain murto-osaan ja parit kivat vielä päällekkäin.

Itse en ole kovin tärkeänä juoksukalenterin kohdalla pitänyt sitä, kuinka moneen tapahtumaan lopulta pääsee osallistumaan. Sen sijaan, kun yrittää muuhun elämään sovitaa pariakin tapahtumaa, on keskitetty tieto mahdollisista tapahtumista lähes korvaamaton.

Joo, juoksukalenteri on hyvä. Siihen kun vielä saisi keskiaukeamalle koko vuoden näkyviin ja jotkut suuret tapahtumat lyhennetysti merkitty tyyliin 'kauppakalenteri'. Siihen voisi täpätä omat 'must' jutut, merkitä lomat ja työmatkat jne. Itse asiassa olen tehnyt sellaisen excelillä, koska mielellään katson samalla vilkaisulla koko kauden.

Juoksijan nettisuvuilta löysin kenkäkliniikasta juuri sen mitä tarvinkin. La sportivat on seuraavana ostoslistalla. Toki jo viime vuonna ajattelin kyseiset kengät ostaa. Ei vain ole tullut vastaan.

Asicsin GT-2100 sarjalaiset istuu minun jalkaan ainakin kuin hanska! Ihan parhaat kengät. Toki kaapista löytyy nikeä ja adidastakin mutta peruskenkänä Asicsia ei ole tähän mennessä voittanut mikään. Niitä saa netistä aika paljonkin halvemmalla jos ei tahdo Suomen riistohintoja maksella.

Vaikka kaikki miten valmistaudut puolimaratonillejutut ei kiinnostakaan juoksija roks!

Samaa mieltä. Lopetin lehden tilauksen jo puolitoista vuotta sitten kun tuntui, etten saa siitä enää mitään.

Tietoa siinä kyllä oli, mutta ei tavallinen lenkkeilijä sitä tietoa tarvi niin jäi osa lehdestä aina lukematta. Ja se toinen osa oli jo ollut vanhoissa lehdissä.

Tapahtumiinkaan kun ei osallistu niin ei saa edes sitä alennusetua käytettyä.

Mutta oli hyvä innostaja siinä vaiheessa kun oli motivaatiovaikeuksia raahautua lenkkipoluille. Kauniit ihmiset kauniissa vaatteissa loi mielikuvan, että lenkkeily on hauskaa. Se antoi positiivisen kuvan lajista entiselle liikuntaa inhoavalle tyypille.

Ja kengistä. Asicset on ainoat, jotka on tehneet mulle rakon jalkaan......

Vuodesta toiseen samat jutut vähän eri paketissa. Kolme vuotta luin ja laitoin tauolle lehden. Joku toinen pitää lehteä raamattua parempana. En lähde kiistelee.

Kuntoilijalle riittää vähempikin nippelitieto, huiput on sit erikseen.