Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Crosstrainer-harjoitteluun apua aloittelijalle!!


tuuliviiri
 Share

Recommended Posts

Joulupukki muisti minua tänä jouluna Tunturi CF30 crosstrainerilla:) Olin ennen intohimoinen juoksija, kunnes polvet ja nilkat alkoivat oireilla. Nyt siis tarkoituksena alkaa lenkkeillä sisätiloissa tuolla crosstrainerilla, kun on kuulemma nivelystävällisempää urheilua.

Nyt kaipaisin vinkkejä millaisia harjoituksia kannattaisi tehdä sillä. Olen aikaisemmin käynyt silloin tällöin kuntosalilla crossaamassa n. 45min lenkkejä ja viime viikolla crossasin tuolla Tunturillani 3kpl 40min lenkkiä sen valmisohjelmien mukaan ja yhden palauttavan kävelyharjoituksen.

Lähinnä siis kiinnostaa millaisilla kierroslukemilla/tuntinopeuksilla ja "ohjelmilla" muut harjoittelevat. Muistelisin että kuntosalin crosstrainerin valmisohjelmat kehoittivat menemään 40-60 kierrosta/min vauhdilla, mutta tuolla omallani olen mennyt 70kierrosta/min=20km/h ja tuntuu ihan lasten leikiltä. Ja enemmän tykkään mennä pienellä vastuksella (tuossa suunnilleen 6/20)kauan kuin isolla vastuksella "polvet natisten" vääntäen;)

Ja tavoitteena saada kunto kasvamaan niin, että kesällä pystyisi juoksemaan noin tunnin lenkkejä metsäpoluilla, jos vaan jalat kestävät. Ja siis oletukseni on että tuo olisi sen verran samanlaista harjoittelua kuin juoksuharjoittelu, että se kohottaisi myös juoksukuntoa.

Link to comment
Share on other sites

En ole nyt ihan vähään aikaan crossarilla treenannut, mutta yhtenä vuonna, kun jouduin himmailemaan rasitusmurtuman takia, käytin salilla cross traineria yhdistelmäharjoituksien tekemiseen. Päkiän alla oleva kipu kesti juosta vain noin 20 min kerrallaan, joten tein pätkäharjoitusta juoksumatolla ja crosserilla 20 min juoksua + 20 min crosseria + 20 min juoksua + 20 min crosseria jne. niin pitkään kuin kivutta selvisin. Näin sain harjoitukseen ajallista kestoa, ettei ihan mennyt juoksukunto "pesuveden mukana" murtumaa parannellessa.

Itsekin tykkäsin enemmän pienellä vastuksella ja nopeammalla frekvenssillä tehdystä crossailusta (noin 2o km/h), kuin kauheilla vastuksilla jyystämisestä. Luultavasti se on myös juoksemisen kannalta hyödyllisempää, kun vastaa paremmin juoksun askelrytmiä.

Jos tarkoitus on palailla juoksemiseen jossain muodossa myöhemmin, kannattaa ehkä harkita em. tapaista yhdistelyä, hölkötellä vaikka lyhyt verryttely pehmeällä alustalla aluksi ja crossailla, minkä jaksaa ( ja ehkä hölkötellä taas loppuun vaikka vain pari kilometriä, minkä nyt kivutta kykenee), jotta juoksunomainen hermotusmalli jää kuitenkin päällimmäiseksi jalkoihin.

Onnea kuntoutukseen ja hyviä treenejä crosserilla!:026:

Link to comment
Share on other sites

Crossari varmaankin hyvää treeniä jos ei pääse juoskemaan, mutta jos on kyseessä rasitusmurtuman parantelu ja kipua vielä tuntuu niin silloin lienee turvallisinta olla juoksematta silläkin uhalla että hermotus siitä hieman taantuu..? Mulla ei kylläkään ole tuosta kokemusta mutta olen ymmärtänyt että nuo murtumat on aika ikäviä vammoja ja turvallisinta olisi parannella ne kunnolla ennen juoksemista.

Link to comment
Share on other sites

Joo, Perttu on aivan oikeassa, rasitusmurtuma ei juoksemalla parane, enkä suosittelekaan juoksua matolla tai muuallakaan sen parantamiseen, vaan tarkoitus oli vaan antaa yksi idea siitä, miten cross traineria voi yhdistää juoksenteluun. Pelkkä crosserin veivaaminen tuntitolkulla kun on pitemmän päälle lievästi sanottuna puuduttavaa hommaa, jos on tottunut juoksemaan ulkona...

Rasitusvammoista toipuminen on tunnetusti kovahermoisten hommaa ja joskus nainen on valmis tekemään epätoivoisia tekoja intohimosta...juoksuun! :ashamed0001:

En suosittele kellekään..!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy