Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jalkapalloilijan treeni


ollisole
 Share

Recommended Posts

Terve kaikki kuntoilijat!

Mä kirjauduin tänne sivustolle juuri hetki sitten. Ja kysymykseni liittyykin jalkapalloilijan treenaamiseen, sillä se ei ole aivan yksinkertaista.

Kuten tiedätte jalkapallossa juostaan kovia spurtteja, kävellään, hölkätään ja juostaan myös tasaista keskivauhtia. Jalkapalloilijan pitää olla kestävä, nopea ja vahva.

Tässä on itse treenaamisen vaikeus, sillä pitäisi osata suhteuttaa jalkapalloharjoitukset "juoksutreeniviikkoon" ja kun fudiksessa juostaan aika kovaan, tuottaa tämä vaikeuksia minulle. -Joten tulinkin tänne pyytämään apua.

Itse olen erittäin motivoitunut, mutta välillä tuntuu että en treenaa tarpeeksi "fiksusti", kuinka paljon lepoa jne.

Yhdessä vaiheessa treenasin paljon kuntosalia, mutta jätin sen pois sillä tuntui että se pitkitti liikaa juoksunpalautumista. Eli haluisin että ohjelmassani olisi myös nopeustreenejä ja lihaskunto.

Jos esim. nyt treenaan jalkapalloa 2-3kertaa viikossa: ma 1.5h kovat peliharjoitukset, torstaina 1h treenit.

Jos joku voisi tarjota esimerkkiohjelman, josta voisimme lähteä purkamaan tätä asiaa..kiitos

p.s välillä tuntuu ettei oikein tiedä miten sitä treenais tuntuu jotenkin niin avuttomalta

progress.gif

Link to comment
Share on other sites

MOI!

En pelaa veikkausliigassa. Haluan kehittyä juoksussa haluan juosta nopeammin 100m, juosta cooperissa yli 3000m, juosta kovaa 10km.

Olen 22-vuotias ja teidän on varmaan paha mennä mitään sanomaan ku, ette tiedä kunnontasoani olettaisin, eli mun täytyisi varmaan testata tätä jotenkin..... Tuolla maastossa on aina niin vaikeata arvioida juoksumatkaa...mutta mutta jos menisin vaikka Uudenvuoden juoksuun tai ja kävisin mittauttamassa 100m ja cooperin...

Link to comment
Share on other sites

Ei oo jalkapallosta mitään kokemusta kuin katsojana, mutta aika selvästi sulla on kaks treeniä viikossa jotka tyhjentää energiavarastoja ja kenties myös aiheuttaa lihasvaurioita. Ei kannata laittaa kovia juoksutreenejä heti niitä seuraaville päiville. Myöskään edellisenä iltana ei kannata tehdä kovin vaativia lenkkejä ettei oo pallotreeneissä aivan väsy. Niinpä juoksijana kehittymisen kannalta vaikuttaisi järkevältä tehdä rauhallisia ja kohtuullisen mittaisia peruskuntolenkkejä säännöllisesti + lauantaina joku vaativampi juoksu joka voisi olla vauhtikestävyyslenkki tai jos aiot koittaa pidempiä juoksumatkoja niin pitkä kestävyysharjoitus. Nopeutta voi sitten lisätä pieninä harjoituksina sinne tänne, mutta oletettavasti sitä kuuluu myös jalkapallotreeneihin.. Päivä tai pari olisi hyvä pitää ihan lepona tai todella kevyenä ja lyhyenä vähän lähtötasosta riippuen. Tuollaisia päiviä voisi olla oman fiiliksen mukaan ti/pe/su.

Link to comment
Share on other sites

MOI TAAS!

Kiitos näin etukäteen vastanneille. Kävin testaamassa 100m ja cooperin tänään. Urheilukentällä ei ollut valoja, ja minun piti ryömiö verkon ali päästäkseni sinne.

Cooper oli 2821m ja 100m: 12,25; 12,55. Juoksin kuukausi sitten 12km 135 sykkeellä 1.20h.

Pertun ohjella jos suunnittelisin viikonohjelman näin:

MA 1,5h fudis aika kova

Ti LEPO

Ke tavallinen TV juoksu

To Fudis 1h "keskipiristävä"

Pe LEPO/Juoksunopeusharjoitus

LA VAUHTIKESTÄVYS tai PITKÄLENKKI

SU Kevyt TV LENKKI/Lepo

treenejä 5-6 kertaa viikossa välillä puntti ennen treeniä.

¨kysymykseen mihin mä en osaa vastata.

Jos teen ohjelman kuukaudeksi kerrallaan ensin kevyt, keskikova, kova, palauttava ESimerkiksi

Niin miten kevyt ja kova treeni viiko eroavat toisistaan,, teenkö minä pitempiä lenkkejä? Kovemmalla sykkeellä ? vai enemmän lenkkejä 2x päivässä? vai erilaisia lenkkejä?

Voinko tehdä Nopeuskestävyys(tehointervallijuoksuja) 2 x 1kk

ja myöskin Maksimikestävyys harjoitteita 2 x 1kk?

Link to comment
Share on other sites

Minusta kannattaa lähteä aika lailla fiilispohjalta liikenteeseen. Eli futistreenien lisäksi käy 2-3 kertaa viikossa lenkillä, ja köpsöttelet etupäässä rauhallisia +/- kympin lenkkejä. Jos jalat painaa, juokset vähemmän ja jos kulkee vedä reipppaamin tai pitempään. Tällä systeemillä vetelet tuonne huhtikuulle ja sitten katsotaan taas uudet lääkkeet.

Link to comment
Share on other sites

Minulla poika harrastaa futista ja kestävyysjuoksua. Eli noiden lajien harjoitusohjelmien kanssa on tullut tasapainoiltua. Satasella poikani niukasti häviää sinulle, mutta cooperissa juoksee yli 3,5 km (14-vuotias).

Juoksun kehittämiseksi sinuna tekisin seuraavaa :

- yksi pitkä yli tunnin lenkki viikkoon "jutteluvauhdilla"

- yksi puolen tunnin reipas lenkki viikkoon (hengästyttää muttei tunnu kovin pahalta)

- yksi koordinaatio/nopeustreeni (loikkaa, lyhyitä vetoja reiluhkolla palautumisella)

Keväämmällä sitten vähän tehoja lisää. Futistakin ajatellen tuo kestävyyspuolesi kaipaa eniten tekemistä. Punttitreenien sijaan tekisin lihaskuntotreenejä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy