Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Taktiikka Cooperin testiin?


Leenuliinu
 Share

Recommended Posts

Hei,

Flunssa tuli ja onneksi menikin, ja nyt olen kahteen otteeseen päässyt jo lenkillekin...

Ajattelin joululoman aikana mennä ja juosta Cooperin testin ekaa kertaa sitten kouluaikojen! Taukoa on siis 20 vuotta lähes eli ei muistu kunnolla mieleen, millaiselta pohjalta viimeksi lähdin sitä vetämään..

Nyt on takana noin 9 kk treenausta, VK-lenkkejäkin jo puolen vuoden verran eli uskoisin, että jo voisi kokeilla miten kulkee!

Mikä on paras taktiiikka suorituksen maksimoimiseksi? Eli onko paras pitää vauhti tasaisen hiljaisena ja syke siinä esim. 150 paikkeilla tasaisesti koko 12 minuuttia? Vai jättää mittari kotiin ja pinkoa alusta asti niin kovaa kuin pääsee? Vai ilman mittaria hiljaa ja puolen välin jälkeen kirien?

Jos joku ehtii ja jaksaa antaa vinkkejä niin kiitos!

Ja hyvää joulua! :)

T: Leenu

Link to comment
Share on other sites

Cooper on niin lyhyt, että se vedetään lähellä maksimisykettä, joten tuo syke 150 kannattaa unohtaa (ellei maksimisykkeesi tosiaan satu olemaan joku 160 tai alle). Mielestäni Cooperissa ei kannata turhan paljon yrittää säästellä voimia ja lähteä liian hissuksiin, koska aika ei sitten ehkä riitäkään loppukiriin. Tasaisen tappavalla vauhdilla kannattaa mennä, eli sellaisella ettei nyt heti sippaa mutta pahalta tuntuu jo parin kierroksen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Siinä tulikin jo hyvät ohjeet. Itse lähtisin seuraamaan kierrosaikoja, eli arvioisin ensin realistisen tulostavoitteen ja juoksisin sitten sen mukaista, tasaista vauhtia ja lopussa niin kovaa kuin jaksaa. Vaikka vauhti pitäisi olla tasainen niin varo lähtemästä heti ensimmäisellä kierroksella aivan liian kovaa sprintaten, koska se kostautuu myös Cooperissa jossa olisi koko ajan mentävä niin kovaa, ettei millään pysty palautumaan liian kovasta eka kierroksesta...

Link to comment
Share on other sites

Samansuuntaisia neuvoja minultakin. Alkuverryttelyksi vähintään 1 km, enemmän juosseella vaikka 2 km. Alkuverryttelyssä voi elimistöä käyttää 200 tai 400 m ajan suunnitellussa coopervauhdissa, jotta huomaa miltä se tuntuu, ja on näin helpompi aloittaa oikeaa vauhtia.

Cooperin ensimmäisellä 400 metrillä piilee yleisin kompastuskivi. Kun happotasot on alhaiset alussa, ja nousee tasaisesti ensimmäisen minuutin aikana, niin kovin pahalta ei alussa tunnu, vaikka juoksisi ensimmäisen 400 m liian kovaa. Mutta kohta sen jälkeen alkaa jo tuntumaan. Eli ensimmäiset 400 m hieman jarru päällä, sitten seuraavat noin 9-10 minuuttia mahdollisimman tasaisesti tuskakynnyksellä. Lopussa voi vielä yrittää kiristää vaikka enemmän hapoille, jos luonteen lujuutta riittää. Pahinta luuserointia cooperissa on se, että juoksee jonkun matkarajan yli, ja kävelee loppumatkan, ja sitten jälkeenpäin laskee kuinka paljon olisi mennyt, jos olisi juossut koko 12 minuuttia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy