Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelun määrä


mustoja
 Share

Recommended Posts

Hei kaikille juoksijoille!

Haluaisin ottaa kantaa tähän juoksukilometrien määrään. Sillä harjoitusohjelma joka on Sepon kotisivut.com sivulla ja siinä luvataan alle neljä tuntia. Kiinnitin huomioni siihen miten paljon pitää ohjelman mukaan juosta viikossa/kuukaudessa. Minä itse olen juossut alle neljä tuntia marathonin, mutta en juokse noin paljon viikossa/kuukaudessa. Minun määräni ovat paljon pienemmät noin 120-140 km Kuukaudessa ja silti pystyn juoksemaan alle neljä tuntia marathonin. minun mielestäni ei se määrä vaan laatu. Esimerkiksi minä juoksen joka viikko ja enimmäkseen kova vauhtisia lenkkejä. Ottakaa kantaa mitä mieltä te muut olette asiasta. Hyvää joulua kaikille juoksusta innostuneille!

Link to comment
Share on other sites

Niin, eihän määrä tosiaankaan ole se juttu, vaan lahjakkuus :znaika: Mutta oikeasa olet myös siinä, että onhan noita ohjelmia tehty vähäisemmillekin määrille, esim. Jeff Gallowayn toimesta. Yleensä ottaen kyllä lienee niin, että kannattaa testata, mikä itselle sopii, varsinkin juoksu-uran alussa kannattanee määriä lisäillä varovasti, jos sattuu vähemmälläkin kulkemaan (eli olemaan lahjakas).

Link to comment
Share on other sites

Täytyy muistaa että noi perusohjelmat on kuiteskin tehty monesti (ei aina) semmosille, jotka on olleet viimeiset 10 v sohvaperunoita. Sen takia niissä on paljon aikaa ja kilometrejä ilman vauhtia, etä sohvaperunan kroppa tottuu yleensäkin juoksuun. Lisäksi on huomattava että 20 v juoksijan km-tarve on kyllä aivan eri kuin 40 v juoksijan km-tarve.

Näin ikäloppuna kuoleman ehtoopuolella olevana voin todeta, että sohvaperusnasta ees tähän nousemiseksi ( n. 4 v. aktiivpunnertamista kahden polvileikkauksen keskeyttämänä) on tarvittu aika lailla töitä. Jos olisin 20 v nuorempi, oisin varmasti selvinnyt puolta pienemmällä määrällä.

Eli noi ohjelmat on yleensä aika yleisluontoisia ikään katsomatta, mutta kuiteskin ihan hyviä.

Link to comment
Share on other sites

Ollaan kaverin kanssa opiskeltu viimeaikoina pikkusen valmennusoppia ja oltu välillä aika kuutamolla. Monenlaista ohjetta ja periaatetta aina solutasolta alkaen tulee vastaan. Tällä hetkellä ollaan tultu ajatukseen, että vanha kunnon PK harjoittelu matalilla tehoilla ja pitkään on kaikista varmin tapa kestävyyslajeissa tonne kansalliselle tasolle asti. Cooperistakin on puhuttu, että kolme ja puoli tonnia menee PK treeneillä.:hali_knuffl_rein: Se että mihin se cooperin tulos antaa osviittaa onkin jo toinen juttu.

Todellisuudessa homma on kuitenkin varmaan hyvin yksilöllistä. Toiselle tarttuu hyvin kevyempi ja määrään painottuva harjoittelu, kun toiselle tehokkaampi treeni sopii paremmin. Sitä ei auta muuta kun tutkia omaa kehitystään pitkällä tähtäimellä. Lyhyen aikavälin tarkastelu ei välttämättä anna oikeaa kuvaa siitä millainen harjoittelu on toimivaa omalla kohdalla. "Heti mulle kaikki tänne" -periaate ei valitettavasti näissä kuvioissa oikein toimi.

Treenausintoa valitsemallasi tiellä.

Link to comment
Share on other sites

Hei kaikille juoksijoille!

Haluaisin ottaa kantaa tähän juoksukilometrien määrään. Sillä harjoitusohjelma joka on Sepon kotisivut.com sivulla ja siinä luvataan alle neljä tuntia. Kiinnitin huomioni siihen miten paljon pitää ohjelman mukaan juosta viikossa/kuukaudessa. Minä itse olen juossut alle neljä tuntia marathonin, mutta en juokse noin paljon viikossa/kuukaudessa. Minun määräni ovat paljon pienemmät noin 120-140 km Kuukaudessa ja silti pystyn juoksemaan alle neljä tuntia marathonin. minun mielestäni ei se määrä vaan laatu. Esimerkiksi minä juoksen joka viikko ja enimmäkseen kova vauhtisia lenkkejä. Ottakaa kantaa mitä mieltä te muut olette asiasta. Hyvää joulua kaikille juoksusta innostuneille!

Mahtavaa jos pärjäät vähemmälläkin treenillä! Mutta jos aikaa ja intoa löytyy, miksei harjoittelisi vielä enemmän? Itsekään en ole mikään määräkone, mutta n. 200 km kuukaudessa tulee tarvottua. Ihan liikkumisen ilosta.

Link to comment
Share on other sites

Näin ikäloppuna kuoleman ehtoopuolella olevana voin todeta....

Tuo termi, jota käytät, antaisi ymmärtää, että olet jo siirtynyt vihreämpien laitumien äärelle.:engel017:

Siellähän pitäisi askel olla kevyempää ja jopa kahden tunnin alittaminen mahdollista??

Mutta varsinaiseen aiheeseen palatakseni, jos kipaisee maran alle 4 h:n lähes harjoittelematta, niin tosiaan kannattaisi treenata kunnolla ja juosta se ensin alle kolmen tunnin ja sitten ruveta hakemaan rajojaan.

Tässä iässä, kuudenkymmenen ja kuoleman välissä, saa juosta vaikka kuinka ja silti ei aika parane. Tai niin, paraneehan se, koko ajan tuntuu tulevan aikaa lisää. Kohta on ennätys jo kuuden tunnin luokkaa!:022:

Link to comment
Share on other sites

Tuo termi, jota käytät, antaisi ymmärtää, että olet jo siirtynyt vihreämpien laitumien äärelle.:engel017:

Siellähän pitäisi askel olla kevyempää ja jopa kahden tunnin alittaminen mahdollista??:

Tehty jo, monta kertaa olen nähnyt unta 2 tunnin alituksesta eikä oo tehnyt heikkoakaan !!!! Jotenkin tuntuu ett nukkuessa juoksu kulkee aina paremmin !!!

Link to comment
Share on other sites

.., jos kipaisee maran alle 4 h:n lähes harjoittelematta, niin tosiaan kannattaisi treenata kunnolla ja juosta se ensin alle kolmen tunnin ja sitten ruveta hakemaan rajojaan.

..

No mut olihan niitä kilsoja 'mustojal' kuitenkin 120-140/kk. Ei se nyt ihan 'harjoittelematta alle 4h' oo :smiley:.

Ite treenannu tollaisilla kilometreillä aina. Joskus 200km/kk. Ja kuten 'mustoja', mulle kovavauhtisia aina. Allekirj jästipää juossu vuosia tyyliin 5min/km (siis normaalilenkit) oli matka, fiilis tai sää mikä vaan. Ja kovempaa sit hyvinä päivinä. Mut umpiluupäisyydestä johtuen se -yhdistettynä olemattomaan huoltoon- on myös tuottanu paljon vammoja, jotka pilas mm. '05, '06, '07 '3.20-kunnot' - tai estäny päätavoitteeseen osallistumisen kokonaan. Nyt kun on tarpeeks :tiili::tiili: niin koitetaan nyt sit PK:ta niinkuin kuuluukin oikeesti.. rauhallista 5.30-6.10 vauhtia talvikausi, ja kevääl hönkää. Ihan senkin takia et pysyis paikat jotenkuten kunnossa eikä tulis pitkiä vammataukoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Näitä määriä on tässä joutunut pohtimaan kun kahden menestyksekkään Sepon tallin valmennusvuoden jälkeen innostuin lähtemään juoksuoppiin toisaalle. Sepon ohjelmilla on juostu maraton läpi ja seuraavana vuonna parannettu aikaa 20 min, todettu siis molemmilla kerroilla toimivaksi ja kutinsa pitäviksi. Nyt sitten valmentaja ei pidäkään viikottaisia pitkiksiä tai 60km/vko lenkkejä suuressa huudossa ja mulla on kova luopumisen tuska, koska ohjelmat on toimineet mulla hyvin. En ole nuori jos en vanhakaan, enkä kestävyysurheilijan kuivarakenteinen perikuva, vaikkei sohvaperunanakaan ole viihtynyt. Jotenkin se vaan puritaaniseen järkeen käy että kun harjoittelee enemmän niin saa parempia tuloksia?

Link to comment
Share on other sites

Lahjattomat treenaa - eli minä.

Viime vuonna ekalle maratonille valmistautuessa kuukausikilsat pyöri kevään osalta tasolla 130-180 km. Nyt olen pyrkinyt joka kuukausi pääsemään tuonne 200 km paikkeille. Aika eka maratonilla oli 5 h, josta tietysti osa menee sen piikkiin, ettei pää kestänyt lähteä juoksemaan riittävän kovaa. Tänä vuonna tavoitteena on n. tuntia parempi aika.

Jos ei ole vammoja ja aikaa riittää juoksemiseen niin en pitäisi tuollaista 180-210 km / kk -tasoa mitenkään kohtuuttomana

Link to comment
Share on other sites

Aika eka maratonilla oli 5 h, josta tietysti osa menee sen piikkiin, ettei pää kestänyt lähteä juoksemaan riittävän kovaa.

Mielenkiintoinen lause, joka antoi miettimisen aihetta. Itselläni kun sama vika. Ekalla maratonilla koko sen matkan aikana 'kuulostelin', että sattuukohan joku paikka, väsyyköhän joku paikka, tuleekohan jano (Tukholmassa oli silloin kuuma päivä), imeytyykö neste, tuleeko muuri ja sitä rataa. No koska matkanteko oli erittäin hidasta ja suorastaan yltiöpäisen varovaista, niin myös palautuminen meni sukkelaan, mutta myös hiukan (ei kun paljon) harmitti tällainen mamoilu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy