Jump to content
Juoksufoorumi.fi

juoksutapahtumien tiheys


jaana1970
 Share

Recommended Posts

Olen aika noviisi vielä näissä juoksutapahtumissa. Tänä vuonna juostu kaksi puolimaratonia. Nyt olen ilmoittautunut elämäni ensimmäiselle täysmaratonille Tukholmaan. Mieli tekisi käydä juoksemassa myös Helsinki City Run, joka pidetään kolme viikkoa ennen Tukholmaa. Mitä mieltä olette, riittääkö tuo kolme viikkoa juoksujen välissä näinkin vähän juoksutapahtumia kolunneelle?

Link to comment
Share on other sites

No jos et täysillä vedä HCR:ää, niin ei siitä mielestäni mitään haittaa ole. Sulle ehtii (näin oletan) kumminkin kertyä treenikilometrejä melko paljon ennen kevättä, joten tuo puolikas ei ole liian lähellä Tukholmaa.

Melkein noviiseja tässä ollaan itsekin, mutta aivan noviisina ekan maran (5/2006) jälkeen kun osallistuin 12 h juoksuun ja siinä oli kolme viikkoa välissä, niin siitähän ei tullut mitään. Palautuminen oli aivan kesken. Mutta sen maran vedinkin täysillä.

Link to comment
Share on other sites

Käsittääkseni melko moni käyttää HCR:ää harjoituskilpailuna ennen Tukholmaa. Siinä saa vähän käsitystä omasta kuntotasostaan ja realistisista aikatavoitteista ennen tosikoitosta. Ehkä ei kannata juosta itseään ihan tajuttomaksi, vaan itseään kuulostellen ja mietiskellen että miten mahtaisi vielä toinen samanmoinen matka sujua sen puolikkaan päälle.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä 3 vkoa riittää, kunhan et ole väkisin yrittänyt mitään maksimaalista suoritusta, jonka seurauksena palautuminen pitkittyy ja tietty pienten vammojen riski kasvaa myös eli muihin yhtyen, HCR ois hyvää treeniä reippasti juosten, muttei varmuuden vuoksi ihan täysillä kuitenkaan. Palaudut kyllä varmasti.

Link to comment
Share on other sites

Edellisestä marasta voi olla 10 min tai 3 viikkoa - aina mennään täysillä - melkein.

Nämä edelliset kisat ja aikatulokset korreloi kohdallani miten sattuu. Useimmiten kuitenkin niin, että vähillä alla olevilla juoksukilometerillä tulee huonoja tuloksia ja useammilla alla olevilla kilometreilla vähemmän huonoja. Kilpailuosallistumista se ei minulla tunnu olevan kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä 3 vkoa riittää, kunhan et ole väkisin yrittänyt mitään maksimaalista suoritusta, jonka seurauksena palautuminen pitkittyy ja tietty pienten vammojen riski kasvaa myös eli muihin yhtyen, HCR ois hyvää treeniä reippasti juosten, muttei varmuuden vuoksi ihan täysillä kuitenkaan. Palaudut kyllä varmasti.

Olen samaa mieltä. Jos maltat ottaa hcr:n pelkkänä kokemuksena tms. niin siitä vaan. Mutta älä pilaa maraa puolikkaan ennätysyrityksellä, jos se Tukholma kuitenkin on päätavoite. Vaatii itsekuria siellä lappu rinnassa painaessasi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Edellisista vastauksista poiketen: En suosittele. Koska kyseessä on ensimmäinen maratonisi, niin et välttämättä tiedä miten kroppasi suhtautuu. Ei kannata suotta riskeerata hienoa tapahtumaa Tukholmassa. Kolme viikkoa ennen maratonia kannattaa ekakertalaisen viimeistään keventää harjoittelua ja maltaa antaa kunnon nousta. En siis neuvo ottamaan riskiä. Eri asia sitten kun keräät kokemuksia maratonilta ja erityisesti siitä, miten kroppasi reagoi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy