Jump to content
Juoksufoorumi.fi

omituinen harjoittelu


haahu
 Share

Recommended Posts

olen tässä lueskellu jo jonkin aikaa palstaa ja nyt oli pakko kirjoittaa, kun nuo ihmisten viikkokm.määrät tuntuu järkyttävän suurilta. itse yritän juosta kesällä hcm:n ja nostaa nyt viikkokm lähelle 30km. minun vauhdillani (pienten lasten äitinä) se tuntuu maksimilta tällä hetkellä. noh. mietin että kun olen niin hidas niin ehkä kokeilen intervallilenkkejä, koska nopeuteni ei tässä ole vuoden mittaan kasvanu. yleensähän neuvotaan juoksee paljon. mutta siis mieheni juoksee maratonit tyyliin alottaa treenit keväällä ja juoksee n. 2kertaa viikossa 7-10km täysillä (syke lähes 180) ja satunnaisia pitkiä lenkkejä (15-20km). talvellä treenaa hiihtoa tai sählyä kerran viikos. noh näin sitten juoksee maratonin lähelle 3.5h. tavallaan pännii itseäni kun pääsee noin vähällä, mutta on ajankäytöllisesti hyvä. kysymys kuuluu siis että onko muita, jotka ilman urheilutaustaa olisivat treenanneet tosi vähän, mutta lujaa maratonille? vai onko mieheni joku luonnonoikku?

Link to comment
Share on other sites

Just tuossa yksi päivä mietin, että monissa kirjoissa on ihan erilaisia neuvoja. Joissain sanotaan, että 30 kilometriä viikossa riittää maratoonin läpi pääsemiseen. Toisissa taas matkoiksi ehdotetaan 50-70 kilometriä.

Kauheasti haluttais luottaa tuohon 30 kilometriin. Mutta hiukka epäilen, että silloin täytyy pohjalla olla jo muutenkin hyvä peruskunto. Ei taida meikäläinen sohvaperuna päästä lävitse noin vähillä juoksuilla.

Itsekin mielenkiinnolla kuulisin kokeneempien neuvoja asiaan. Varsinkin niitä, joiden aikatavoite on vaatimattomampi. Millaisilla määrillä olette päässeet lävitse ja selvinneet vielä hengissä siitä hommasta?

Mutta ap.lle tsemppiä. Aikataulupula on täälläkin samasta syystä. Juuri ostin kunnon hyppynarun, että edes sillä hyppisi kun loppuviikon olen yksin lasten kanssa. Ainoa keino päästä juoksemaan on lähteä aamulla klo 6 ja aivan varma en ole siitä, jaksanko siihen aikaan lähteä nylkyttämään.

Link to comment
Share on other sites

Minulla kuntoiluharrastuksen pointtina ei ole koskaan ollut se, että kuinka vähällä harjoittelulla pääsee minkäkinlaiseen kuntoon. Enemmän tämä on ollut elämäntapa ja sitä haluaa tehdä mistä nauttii. Muutaman kerran viikkoannoksesta ei saa vielä tarpeeksi fiiliksiä. Tunne sekä henkisesti että fyysisesti on aivan toista luokkaa kun saa hyvän treeniputken päälle harjoituksia vaihdellen ja väliin lepoa tilkkeeksi. Harrastustahan harrastetaan.

Link to comment
Share on other sites

No aika vaatimattomilla määrillä minäkin onnistuin. lokakuussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn ja huhtikuun lopulla päätin yrittää maratonille yksinjuostun puolikkaan jälkeen. 5 yli 40km:n viikkoa parilla vikalla kuukaudella. Kilsoja on ehkä vähän, mutta kesä-heinäkuussa juoksin sietokykyni ylärajoilla. Tämän verran juoksin kaiken kaikkiaan:

loka 27 km

marras 32 km

joulu 40 km

tammi 50 km

helmi 23 km

maalis 71 km

huhti 107 km

touko 101 km

kesä 179 km

heinä 166 km

elo HCM

Jottei kenenkään tarvitsisi ihmetellä ehkä rajuja kilometrimäärien korotuksia, niin kyllä, tuli niitä ongelmiakin.

Link to comment
Share on other sites

moro

kyllä 25-35 km viikossa riittää maran läpivientiin, ainakin mulla riitti.

ensimmäiseen treenasin loka-toukokuussa n.280km. eli keskim. 30km/kk!

toisin mulla on jonkin verran urheilutaustaa. ennen juoksuharrastuksen aloittamista 2001 syksyllä, olin 6 vuotta totaalisesti urheilematta. eka lenkillä jaksoin juosta peräti 10 min! nyt on siis nelisen vuotta juoksentelua takana. kilometrejä kertyy loka-toukokuussa n.1200, kesä huilataan! 2004 juoksin tukholmassa 3.35. tänä vuonna pitäisi tukholmassa viilata tuo 5min pois. kovin viikko lokakuun alusta on tähän mennessä 39km, eli pitkä 20km ja 3pätkää. tarkoitus olisi määrää lisätä reilusti, katsotaan löytyykö aikaa ja kestääkö jalat... :ruoska

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sitä vähälläkin harjoitelulla juoksee maratonin vaikka reilusti alle kolmen tunnin. Minäkin tiedän erään metsurin,joka ei juokse kuin 30-40 km viikossa, mutta juoksee silti 2.40 aikoja maratonilla. Tietenkin metsurin työ jo vaatii aikalailla kuntoa. Jos tekee erittäin fyysistä työtä täytyy harjoittelu suhteuttaa sen mukaan. Jotku ne makeilee sillä kun juoksee muutamalla lenkillä kovia tuloksia, mutta eivät sitten muista kertoa sitä, että ne todellisuudessa harjoittelee 6 tuntia päivässä. :heilutus

Link to comment
Share on other sites

Eihän se maratonin läpipääsy mitään vaadi ja se varmasti onnistuu lähes jokaiselta terveeltä ja normaalipainoiselta. Vauhti vaan pitää asettaa kunnon edellyttämälle tasolle.

Lähtötasoissa meillä on valtavasti eroa, joten pienet harjoitusmäärät (30 kilsaa ja alle) eivät kerro yhtään millaiseen suoritukseen voi yltää. Tällaisella juoksuharjoittelulla tulos voi olla 3 tai 5 tuntia henkilöstä riippuen ja ääritapauksissa skaala voi olla suurempikin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että harjoittelusta ei ole mitään hyötyä. 30 kilsan harjoittelu parantaa maratonin aikaa ja nautittavuutta aivan takuulla.

Mielestäni tuo nautittavuusnäkökulma on erityisen tärkeä. Minusta on vihoviimeisen tylsää juosta huonokuntoisena, mutta pienikin harjoittelu lisää jo juoksun helppoutta niin paljon, että homma muuttuu tuskasta miellyttäväksi puuhaksi. Näiden läpijuoksijoiden kohdalla tämä vielä korostuu, koska ajalla ei ole merkitystä ja fiilis ja itsensä ylittäminen ovat arvoasteikolla korkeammalla. Toiseksi, koko maratonprojektista tulee arvokkaampi kun sen eteen on nähnyt hiukan vaivaa.

Itse harjoittelusta sen verran, että en usko tuollaisesta kovasta tehoharjoittelusta olevan yhtään suurempaa hyötyä kuin klassisesta harjoittelusta. Lyhyemmillä matkoilla tuo on todistetusti ideaali tapa nostaa lyhyessä ajassa kuntoa. Uskoisin haahun miehen pystyneen samanlaiseen tulokseen, vaikka olisi korvannut noi kovat revitykset rauhallisilla lenkeillä.

Eli ei kannata juuri vertailla muiden tuloksia ja harjoitusmääriä, sillä varsinkin matalilla määrillä tuloksiin vaikuttavat niin monet muutkin seikat. Oikoteitä ei pahemmin ole, joten perusharjoittelu kunniaan. (Perusharjoitteluun kuuluu myös kovempivauhtista juoksua.)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sitä vähälläkin harjoitelulla juoksee maratonin vaikka reilusti alle kolmen tunnin. Minäkin tiedän erään metsurin,joka ei juokse kuin 30-40 km viikossa, mutta juoksee silti 2.40 aikoja maratonilla. Tietenkin metsurin työ jo vaatii aikalailla kuntoa. Jos tekee erittäin fyysistä työtä täytyy harjoittelu suhteuttaa sen mukaan. Jotku ne makeilee sillä kun juoksee muutamalla lenkillä kovia tuloksia, mutta eivät sitten muista kertoa sitä, että ne todellisuudessa harjoittelee 6 tuntia päivässä. :heilutus

Tämä on muuten hyvä huomio. Usein meiltä unohtuu näissä kilometrikeskusteluissa hyöty- ym liikunnan, ja muun liikunnallisen taustan merkitys, kun vaan yksipuolisesti tulee puhuttua niistä juoksukilometreistä.

Suomi-juoksussa oli pari vuotta sitten Oululainen aerobikohjaaja mukana, joka kertoi Länsi-uusimaan toimittajalle juoksevansa vain pari pari lenkkiä viikossa sivuharrastuksena, ja oli päättänyt lähteä kokeilemaan satasta. Aerobikkaaja pisteli talvisessa kelissä, siinä vanhalla mäkisellä reitillä, juoksun alle kymmenen tunnin! mikä on melkoinen suoritus henkilöltä, joka ei juuri (ainakaan lehtitiedon mukaan) edes juoksua ollut harrastanut säännöllisesti.

Toinen tapaus on juoksija-lehdestä lukemani juttu veteraani-naismaratoonarista, joka on juossut alle kolmen tunnin aikoja, ja myös harjoitteli juoksua simiinpistävän vähän. Hän kertoi viettäneensä työn puolesta vuosikymmenet jalkojen päällä paljon aikaa, kuitenkin sistiloissa, eli ei ollut postinkantaja tms. Arveli siinä jalkojensa kouliintuneen kestäviksi ikäänkuin huomaamatta, eikä ollut tarvinnut tai jaksanutkaan tehdä lajiharjoittelua "riittävästi".

Link to comment
Share on other sites

Lueskelin tossa taannoin Ruotsin Runner´s worldia ja siinä oli haastateltavana Malin Ewerlöf-Krepp (oliko oikein kirjoitettu). Hän oli viime vuonna Ruotsin paras naismaratonjuoksija. Aikaisemmin hän oli todella kova kasin juoksija. Hänen harjoittelunsa on erittäin kevyttä, jos verrataan sitä hänen tuloksiin. Hän sanoi juoksevansa n. 70km viikossa. Kerran viikossa hän juoksee pitkän 25+km, kerran noin 20km, kerran intervalleja korttelin ympäri (palautus tarkistaa nukkuuko vauva vielä vaunuissa) ja muina päivinä hän juoksee lyhyempiä kevyitä lenkkejä. Tälläisellä harjoittelulla hän on juossut maratonin alle 2.45 Tukholmassa. Harjoituskaudella hän juoksi vain kaksi kertaa yli 100km viikossa.

Link to comment
Share on other sites

Lueskelin tossa taannoin Ruotsin Runner´s worldia ja siinä oli haastateltavana Malin Ewerlöf-Krepp (oliko oikein kirjoitettu). Hän oli viime vuonna Ruotsin paras naismaratonjuoksija. Aikaisemmin hän oli todella kova kasin juoksija. Hänen harjoittelunsa on erittäin kevyttä, jos verrataan sitä hänen tuloksiin. Hän sanoi juoksevansa n. 70km viikossa. Kerran viikossa hän juoksee pitkän 25+km, kerran noin 20km, kerran intervalleja korttelin ympäri (palautus tarkistaa nukkuuko vauva vielä vaunuissa) ja muina päivinä hän juoksee lyhyempiä kevyitä lenkkejä. Tälläisellä harjoittelulla hän on juossut maratonin alle 2.45 Tukholmassa. Harjoituskaudella hän juoksi vain kaksi kertaa yli 100km viikossa.

Vaikuttaa järkevältä toiminnalta.

Itsellänikin on tavoitteet maksimissaan n. 100 km viikossa ja kesällä maraton 2:45.

Link to comment
Share on other sites

Niin, 2.45-tulokseen pääsemisessä auttaa noillakin konsteilla treenatessa että on joskus, kernaasti lähimenneisyydessä, pystynyt tekemään liki neljän minuutin aikoja tonnivitosella tai juossut 3000m himpun verran päälle yhdeksän minuutin...

Muuten Malin juoksi sen 25-28km joka viikonloppu ja teki kolme pitempää, tosin maksimissaankin vain 32km, lenkkiä ennen maratonia.

Lempi-intervalliharjoitus oli 6x800m/2.35 vuorotellen 30s ja 3min palautuksin (eli 3.14min/km eli 40s/km alle maratonvauhdin).

Mäkitreeninä oli 10x300m/1min 2.30 palautuksella loivahkossa mäessä.

Link to comment
Share on other sites

Jos ei ole aikatavoitetta, ei viikkokilsojen tarvitse olla kummoisia. Joku 30 km riittää, allekin. Tärkeintä silloin kuten kenellä tahansa on pitää se pitkä lenkki tarpeeksi pitkänä. Yhden aloittelijaohjelman mukaan pitkä lenkki kasvatetaan 25 km:iin ja viikon muut lenkit pysyvät niinkin pieninä kuin 20-30 minuuttia, ja kevyellä teholla. Tarkoitushan on totuttaa jalat maratonin pitkäkestoiseen rasitukseen. Jos aikoo viipyä matkalla 5-6 tuntia, on tämä seikka syytä ottaa tosissaan. Mitään intervalliharjoituksia taikka muita ei tarvita.

Kysymys teille jotka juoksette 100 + km viikossa. Kiinnostaisi kuulla miten suunnilleen tehot jakautuu, ts. kuinka iso osuus tuosta on milläkin sykealueella (esim että onko tuolloin pk:ta suhteessa enemmän kuin esim 50 km juoksevalla) ja millaisia on tyypilliset viikon intervalliharjoitukset?

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se on niin, että suurin osa vähättelee juostuja km tai harjoittelujaan. Totuus kuitenkin on erilainen-

Itse olen vuosien varrella kouluttanut USEITA maraton juoksijoita. Ja seurannut heidän harjoitteluja. Jos on aloitettu pohjalta eli liikuntaa ei ole

aikaisemmin harjoitettu niin 2-4 vuotta menee ennen kuin saadaan pohjia

neljän tunnin alitukseen. Tällöinkin on harjoiteltu säännöllisesti

4 kertaa viikossa ja enemmänkin.

Sitten on sellaisia jotka ovat harjoitelleet lähes koko ikänsä niin

heille riittää vähäisemmät km määrät.

Eli on SUHTAUDUTTAVA VARAUKSELLA SELLAISIIN JUOKSIJOIHIN jotka

sanovat harjoittelevansa alle 50 km viikossa. Harjoitus vuosia ei ole

kertynyt kuitenkaan montaa ja tulokset on alle NELJÄ TUNNIN.

Sieltä löytynee joko juoksija lahjakkuuksia tai PALJON REENIÄ.

Eli neljän tunnin alitukseen joutuu tekemään töitä. Se ei tule ilman.

Jos mennään alle 3.5 niin se vaatii jo paljon erilaista ja monipuolista harjoittelua. Joten itse en todellakaan USKO ETTÄ VÄHÄISILLÄ KM MÄÄRILLÄ mennään reilusti alle 3.5

Ja huom painoindeksit pitää olla oikeat, mitä enemmän yli painoa niin työtä enemmän

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy