Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kävely ja juoksu samoilla kengillä

trouble
 Share

Recommended Posts

Onko se ihan mission impossible. Mulla ainakin jo muutaman kilsan kävely juoksukengillä saa megarakot kantapäihin, vaikka juostessa ei tulekaan mitään. Tähän astisissa kisoissa en ole kävellyt osittain juuri siitä syystä, mutta voihan se olla, että joskus joutuu kävelemään :) Ei kai kukaan sentään vaihda kesken kisan eri kenkiä, kun alkaa kävelemään?

Itse kävelen pitkillä retkimäisillä lenkeillä ylämäet, ja silloin

ei mielestäni juoksukengän suhteellisen reilu kannanylitys

"syö" sääriä eikä kantapäitä.

Toinen on kuitenkin se asia, että jos tasaisemmilla pätkillä

pitää "kävelytaukoja" niin tuntuu ettei auta kävellä liian lujaa:

Askelpituus alkaa lisääntyä ja alkaa nuo kävelyn ongelmat.

Nyt tosin on niin hyvin jalkaan sopivat kengät ettei ole

ollut vaivaa kävellessäkään, mutta sauvakävellessä pitää

yrittää mieluummin tihentää askelta kuin päästää itseään

harppomaan kovin pitkästi.

Onko se ihan mission impossible. Mulla ainakin jo muutaman kilsan kävely juoksukengillä saa megarakot kantapäihin, vaikka juostessa ei tulekaan mitään. Tähän astisissa kisoissa en ole kävellyt osittain juuri siitä syystä, mutta voihan se olla, että joskus joutuu kävelemään :) Ei kai kukaan sentään vaihda kesken kisan eri kenkiä, kun alkaa kävelemään?

Nyt on kengissä vika. Mihin kohtaan ne rakot tulee? Varmasti hoituu tämä ongelma, jos ja kun vaihdat tossumallia. Kaikkihan näillä myös kävelee.

Kävelyteknikkaa ei kannata erikseen treenata ultrille, jos ei ihan mieletötä vauhtia ole tarkoitus pistellä kävellen. Sen kävelyn pitisi olla vaan rentoa, jos haluaa palautua samalla. Riittävä kävelytekniikka on hallussa kaikilla.

Toistaiseksi markkinoilta on löytynyt vain yksi juoksukenkä, joka on tarpeeksi leveä mun jalalle (NB854 ja vastaava uudempi malli). Että sen perusteella on ollut tehtävä toi kenkävalinta. Mun jalat on (tietty diabeteksen takia) tosi herkkiä saamaan rakkoja ja ne myös parantuu hitaasti; siksi yritän välttää rakkoja viimeiseen asti. Rakot tulee näissä kengissä kävellessä tuohon nilkan takaosaan aika äkkiä. Onhan siihen tietysti yksi ratkaisu: ei kävele, vaan juoksee koko ajan :)

Toistaiseksi markkinoilta on löytynyt vain yksi juoksukenkä, joka on tarpeeksi leveä mun jalalle (NB854 ja vastaava uudempi malli).

Monilta valmistajilta löytyy erikseen leveälestisiä versioita, mutta New Balancea lukuun ottamatta niitä ei taideta tuoda yleensä Suomeen. Esim. ASICSilla taitaa olla kaksi leveää versiota, D (leveä) ja E (extra leveä), ja näitä leveitä versioita löytyy siis ihan perusmalleista kuten 2120 tai Kayano.

Ei näitä leveitä tietysti aina löydy, mutta kannattaa tsekkailla vaikkapa englantilaisista nettikaupoista. Hinnat ovat usein niin edullisia että postikulujen jälkeenkin jää Suomen hintoihin nähden selvästi voitolla. Esimerkiksi Start Fitness myy ASICS 2120 kenkiä kaksi paria hintaan £90. Euroina tämä on 126, eli €63 per pari, harvoin löytyy tällaisia tarjouksia Suomesta. En nyt tullut tsekanneeksi löytyykö sieltä myös leveitä versioita juuri tällä hetkellä, mutta kyllä niitäkin usein on seassa.

Kiitos hyvästä vinkistä corner. Mistähän se johtuu, ettei noita muita tuoda Suomeen, kun suomalaisilla kuitenkin yleensä on aika leveä jalka? Siis mulla on tietysti sama ongelma muissakin kengissä, mutta niissä löytyy vähän enemmän vaihtoehtoja kuin juoksukengissä. Esim. saksalaisella Aralla löytyy niin tanssikenkää kuin muutakin korkkaria leveäjalkaisille ja vieläpä sellaisia malleja, jotka ei näytä mummokengiltä, vaan menee ihan täydestä.

Minulla on melko leveä jalka ja kenkien valinta on tosi vaikeaa, mut nyt olen löytänyt melko hyvän kengän (joka toisaalta on kyllä aika "löysä" eli ei ehkä löydy tukea kunnolla) Niken Apace. Ainakin jos vaivaisenluu vaivaa niin kyllä tuosta kengästä löytyy tilaa. Nauhoituksella sain myös nuo uudet Reebokit istumaan jalassa hyvin. Siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota.

Samoin miesten lesti on AINA naisten lestiä suurempi eli yleensä ostan miesten kengät.

Ja sitten tuli myös mieleeni, että mitähän suutari pystyis tekemään juoksukengille? Pystyyhän se venyttämään tavallisia nahkakenkiäkin.

En ole netistä tilannut. Mulla on niin paljon muitakin jalkaongelmia (penikat, irtoavat kynnet yms.) että kyllä niitä pitää ensin kokeilla - tai voihan ne sitten lähettää takaisin, jos ei sovi. Tukevat pitää olla ja kunnon pohjallisten pitää mahtua vielä sisään. Mutta käyn usein ulkomailla, niin että täytyy reissusta katsoa.

Tämäkin pitää mainita: Ostin TopSportista nyt hiljattain urheiluteippiä rullan. Se maksoi 3 €, ja siitä riittää varmasti monen kuukauden tarpeiksi, jos muutaman kerran viikossa pätkän leikkaa. Siihen kantapään hankaumakohtaan jos laittaa ennen lenkkiä teipin, ei tule hankaus ihoa vasten.

Teippejä on ainakin kahta leveyttä, joista se leveämpi (n. 40 mm) sopii kantapäähän. Suosittelen.

Jos et vielä ole kokeillut, voi olla iso apu tästä, koska nämä teipit on kai nimenomaan tarkoitettu suojaamaan hiertymiltä.

Mä oon juossut Nike AirZoom Eliteillä vuosien mittaan pari maratonia, Vaajakosken maastoultran ja muita pitkähköjä lenkkejä eikä koskaan mitään ongelmia mutta Tampereen sauvakävelymaratonilla lokakuun puolivälissä samat kengät aiheutti vasempaan kantapäähän pahan vertavuotavan hiertymän. Oli muuten pari viikkoa niin kipeä koko kantapää että lenkkeily ja alkuun pelkkä kävelykin oli melkoisen vaikeaa. Edelleen siinä kohti iho ohut ja varmuuden vuoksi laitan joka lenkille laastarin tai urheiluteippiä suojaksi.