Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten pitkä lenkki ennen puolikasta


Satkus
 Share

Recommended Posts

Kuten on tullut jo mainittua elämäni eka puolikas on toukokuussa. Tähän mennessä pisin lenkki koko matkan hölkäten/juosten on ollut 14 km. 18km on mennyt osa hölkäten ja osa kävellen. Onko tärkeää saada alleen tuo 21km matka ennen puolikasta. Tavoite on päästä vain maalin 3.ssa tunnissa.

Link to comment
Share on other sites

Jos tavoite on päästä läpi niin ei tarvite puolikasta juosta harjoitukseksi.

Itse ennen ekaa puolikasta olin juossut pisimmän lenkin 17km. Läpi se eka meni, vaikka sinänsä olikin ihan koominen tapahtuma kaikkine aloittelijan töppäilyineen.

Itse asiassa sulla on parempi tilanne nyt jo kuin mulla oli ennen puolikasta.

Sen jälkeisetkään nyt ei niin kovin loistavia ole olleet, mutta onneksi aika kultaa muistot.

Link to comment
Share on other sites

Itse kävin "varmistamassa" ennen eka puolikasta että varmasti jaksan juosta tuon 21 km. Eipä tuosta varsinaisesti ollut hyötyä jos ei haittaakaan. Jokainen juoksu ja päiväkin on erilainen. Kun käyt keväällä muutaman kerran vetäisemässä rauhallisen 15 kilometrisen, niin voit olla kohtalaisen varma sen suhteen että puolikas menee läpi.

Viikkoharjoittelulla: yksi peruslenkki (6-8 km), yksi vähän nopeampi (5-6 km) ja yksi rauhallinen pitkä (yli 10 km) 95 % normaalikuntoisista suomalaisista juoksee puolikkaan. Älytön alkuvauhti voi kyllä ajaa tuohon viiteen prosenttiin...

Link to comment
Share on other sites

Eipä sitä ennen puolikasta tarvi juosta 21 km:n lenkkejä, mutta kuten Pokasaha tuossa sanoo, niin omalle itseluottamukselle se voi tehdä hyvää. Kun itse valmistauduin aikoinani ekalle puolikkaalleni, halusin hissutella ennen sitä edes yhden 21 kilsan lenkin, koska minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, miten pitkä matka se on, ja miltä se tuntuu. Juoksukokemusta kun oli takana aika vähän siinä vaiheessa.

Noh, täytyy tunnustaa, että enpä ennen maratoniakaan juossut tuon pidempää pitkistä *punastus*, mutta niin se vain läpi meni jopa helposti.

Link to comment
Share on other sites

Jos tavoite on päästä puolikas läpi 3 tunnissa niin ei tarvi harjotella juoksua ollenkaan. Lähtölaukauksen jälkeen alkaa vaan kävellä maalia kohti... :thumbsup:

No joo jos kävelee tasaisesti 7km/h vauhdilla niin kolmessa tunnissa maalissa ollaan, mutta, mutta... jos nyt ei kuitenkaan olis se viimeinen jota tyrkitään eteenpäin niin kait jokunen juoksuaskelkin olisi hyvä ottaa. En nyt kuitenkaan halua tulla liputetuksi pois radalta :fryingpan: Ja sitä paitsi olis se aika noloa jos perhe joutuis toteamaan, että ei se äitee enää jaksa se on jo liian vanha uusille jutuille!:hali_hehe::022:

Link to comment
Share on other sites

No joo jos kävelee tasaisesti 7km/h vauhdilla niin kolmessa tunnissa maalissa ollaan, mutta, mutta... jos nyt ei kuitenkaan olis se viimeinen jota tyrkitään eteenpäin niin kait jokunen juoksuaskelkin olisi hyvä ottaa. En nyt kuitenkaan halua tulla liputetuksi pois radalta :fryingpan: Ja sitä paitsi olis se aika noloa jos perhe joutuis toteamaan, että ei se äitee enää jaksa se on jo liian vanha uusille jutuille!:hali_hehe::022:

Tuo kävelyvauhti 7 km/h tarkoittaa muuten noin 8.30/km. Se on kohtuullisen kova vauhti varsinkin, jos ei kävelyä paljon ole harrastanut. Itse olen aika ajoin tehnyt pitkiä lenkkejä kävellen sellaisilla 8-8.15 kilometrivauhdeilla ja kyllä siinä ihan huomaa lenkillä olleensa. Lonkan seutu väsyy enemmän kuin juostessa.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: Jos juokset puolikkaan ennen puolikasta, niin sittenhän homma on jo hoidettu eikä ole enää mitään tarvetta mennä koko tapahtumaan. Siitähän se mahtava fiilis syntyy, kun itse kilpailussa tekee jotakin sellaista, mitä ei aikaisemmin ole tehnyt. Tuollaiset 15-17 km lenkit riittävät varmasti, kun vedät niitä muutaman ennen kilpailua. Eivät ne loppukilometrit enää niin tappavia ole, paitsi jos olet heti alussa vetänyt itsesi ihan piippuun.

Link to comment
Share on other sites

Ota Sepon 1/2 -maraohjelma käyttöön 3 kk ennen tapahtumaa. Siinä on yksi 19 km lenkki muutama vko ennen ja ainakin minun mielestäni teki hyvää itsetunnolle varmistaa ennen tapahtumaa, että pystyy tuollaisen matkan juoksemaan (pari kilsaa siihen päälle menee ihan itsekseen kun on kilpailutunnelmat). Jälkikäteen olen myös miettinyt (eka puolikas HCR 2007) että olisko aika ollut parempi, jos olis reilusti kävellyt sen pitkähkön nousun ihan alussa...

Link to comment
Share on other sites

Jos tavoite on päästä puolikas läpi 3 tunnissa niin ei tarvi harjotella juoksua ollenkaan. Lähtölaukauksen jälkeen alkaa vaan kävellä maalia kohti... :thumbsup:

Noh noh eipäs haukuta täällä hitaampia:) Mulla meni eka puolikkaaseen muutamaa minuuttia vaille 3 tuntia, vaikka juoksin koko ajan. Joillakin meistä on vähän heikommat urheilutaustat.

Link to comment
Share on other sites

Ota Sepon 1/2 -maraohjelma käyttöön 3 kk ennen tapahtumaa. Siinä on yksi 19 km lenkki muutama vko ennen ja ainakin minun mielestäni teki hyvää itsetunnolle varmistaa ennen tapahtumaa, että pystyy tuollaisen matkan juoksemaan (pari kilsaa siihen päälle menee ihan itsekseen kun on kilpailutunnelmat).

Minäkin voin suositella tuota ohjelmaa, sen avulla meni eka puolikas hienosti ja tosiaan ei hermostuttanut liikaa, kun oli jo juossut sen 19km.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy