Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ekalle maratonille..?


Faidra
 Share

Recommended Posts

Moi!

Ajattelin nyt avata ketjun, vaikka vastauksia kysymyksiini saisin varmasti muista ketjuista...Mutta pitemmittä puheitta asiaan.

Oon 21v. nainen ja nyt on mielessä pyörinyt juosta eka maraton. Taustasta sen verran että -07 toukokuussa juoksin HCR:ssa ekan ja tähän asti ainoan puolikkaani aikaan 2:10. Sen jälkeen ajatuksena oli pitkään että ei enää ikinä mitään "kilpailuja", mutta nyt ajatus kokonaisesta pyörii todella mielessä...!!

Kesällä juokseminen vähän jäi, juoksin keskimäärin yhden puolen tunnin pk-lenkin viikossa, pyöräiltyä tuli kyllä paljon ja peruskestävyys kyllä nousi kesän aikana. Syksyllä aloin taas juoksemaan säännöllisemmin, ja juoksen edelleen. Pääpaino on kevyillä pk-lenkeillä, joissa keskisyke n. 145 bpm = 75% HRmax. Kolme lenkkiä oon tehnyt keskimäärin viikossa, yhdessä lenkissä mukana vk-harj. korkeemmalla sykeellä. Kilometrejä yhteensä kertyy kolmen lenkin aikana reilu 20km/viikko. Vauhti pk-lenkillä (75%max) mulla on joku n. 7.20min/km. (Joo, hidas oon ku etena, tiedetään!! :)

Eli nyt tekis mieli toukokuussa tukholmaan aika kovastikin, jonne on aikaa siis n. 6kk. Olisko mulla mitään saumoja sinne? Vai olisko viisaampi mennä juoksemaan keväällä puolikas ja HCM elokussa, jonne on aikaa reilu 8kk...?? Oon ihan sekasin kun en oo todellakaan mikään expertti näissä asioissa.. :)

Mitään varsinaista aikatavoitetta mulla ei ole, pääasia olis et pääsis kunnialla maaliin.. :)

Olisin todella kiitollinen neuvoista :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samanlainen tilanne minullakin eli eka puolikas oli syksyllä Jyväskylässä ja nyt olen ajatellut, että jos kevään saa harjoitella suht terveenä, vois maratonia harkita...?

Sullahan on puolikas mennyt ihan hyvin. Ei minun mielestä 6 kk ole mikään huono aika maratonille valmistautumiseen. Hyvin ehtii. Ja varsinkaan, jos ei ole mitään aikatavoitetta. Minä olen ajatellut, että jos tulee ensi vuonna ekalle maralle lähdettyä, lähden kans matkaan ilman mitään tavoitteita. Haistelemaan fiiliksiä ja keräämään kokemuksia. Matkahan ei tapa vaan vauhti.

Sepon kotisivuilla on hyviä harjoitusohjelmia maratonille, myös ekalle sellaiselle.

Link to comment
Share on other sites

Eli nyt tekis mieli toukokuussa tukholmaan aika kovastikin, jonne on aikaa siis n. 6kk. Olisko mulla mitään saumoja sinne? Vai olisko viisaampi mennä juoksemaan keväällä puolikas ja HCM elokussa, jonne on aikaa reilu 8kk...?? Oon ihan sekasin kun en oo todellakaan mikään expertti näissä asioissa.. :)

Ensi vuoden Tukholman maraton juostaan kesäkuun puolella...

Muuten tuo ohjelmasi vaikuttaisi ihan riittävältä tavoitteeseesi nähden, kunhan vaan kasvatat noita kilometrimääriä tasaisesti kevättä kohti. Viikkokilometrimäärät olisi hyvä saada vähintään sinne maratonin lukemiin, mieluummin vähän ylikin. Pääosa kilometreistä kannattaa juosta asfaltilla, koska nuo mainitsemasi tapahtumat juostaan samalla alustalla. Näin jalkasi tottuvat pikkuhiljaa tuohon kovaan alustaan ja sen aiheuttamaan rasitukseen.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se puolessa vuodessakin onnistuu, jos ei ajalla ole väliä. Noita viikkokilometrejä kannattaa kyllä vähitellen kasvattaa. Joku nyrkkisääntö kai on se, että lopulta kilometrejä pitäisi olla viikossa ainakin sen 42:n eli maratonin verran. Moni kuuluu silti juosseen maratoneja vähemmilläkin määrillä, mutta itselle kai se on mukavampi kokemus, kun on tavallaan varmemmalla pohjalla.

Link to comment
Share on other sites

Jos tukholmaan meinaat, ei kannata kauaa miettiä jotta mahdut mukaan.

Ilmoittautuneiden määrä

02.12.2007 Stockholm Marathonille 2008 oli ilmoittautunut 14 406 juoksijaa.

Järjestyksessään 30. Stockholm Marathon järjestetään lauantaina 31. toukokuuta 2008.

Enintään 17 500 ilmoittautumista otetaan vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Moi!

Eli nyt tekis mieli toukokuussa tukholmaan aika kovastikin, jonne on aikaa siis n. 6kk. Olisko mulla mitään saumoja sinne? Vai olisko viisaampi mennä juoksemaan keväällä puolikas ja HCM elokussa, jonne on aikaa reilu 8kk...?? Oon ihan sekasin kun en oo todellakaan mikään expertti näissä asioissa.. :)

Minä aloitin tavoitteellisen juoksemisen helmikuussa 2007. Asetin tavoitteeksi elokuussa 2007 juostavan Finlandia-maratonin. Toukokuussa 2007 juoksin HCRin aikaan 2.20. Noudatin koko kevään ja kesän Pirkka-lehden maratonohjelmaa tunnollisesti. Elokuussa meni Finlandia aikaan 4.41 ilman mitään ongelmia. Harjoittelua oli siis takana 6 kuukautta.

Ylläolevaan vedoten ehdit hyvin harjoittelemaan Tukholmaan, kun aloitat nyt. Kuten joku aikaisemmin ehdotti, ota vaikka näiltä Sepon sivuilta harjoitteluohjelma tueksesi. Työskentele kurinalaisesti ja tunnollisesti, niin kaiken pitäisi mennä oikein hyvin.

Käy ilmoittautumassa Tukholmaan nyt heti, niin sinulla on henkinen ja konkreettinen tavoite.:026:

Voin toimia ainakin virtuaalisena harjoituskumppaninasi ja vaihtaa ajatuksia näiden sivujen kautta. Olen lähdössä itsekin Tukholmaan nipistämään Finlandian ajasta vähän pois.

Link to comment
Share on other sites

Täällä myös samoja haaveita kuin sulla Faidra :thumbsup:.

Viime kesänä meni ensimmäinen puolikas 2:22 ja ens kesänä kovasti innostais maratonia lähteä kokeilemaan. Sen oon oikeestaan jo päättäny, että jossain sen kokonaisen juoksen (tai ainakin yritän), jos ei nyt suurempia mutkia matkaan tule. Ite oon ajatellu, että alkukesästä puolikas ja loppukesästä (HCM?) sit se kokonainen.. mutta toisaalta jos kevät-harjottelu sujuu hyvin, niin miksei jo aikasemminki. Tällä hetkellä vaan mietityttää tää mun älyttömän hidas pk-vauhti, jos meinaa sykkeitä pitää matalalla. Ja kun tuntuu, että nuo sykkeet ei oo kovinkaan paljoa laskusuunnassa, vaikka oon jo yli puoli vuotta juoksennellut ihan säännöllisesti (3-4 kertaa viikossa).. ja sitäkin ennen joitakin vuosia sellaista kerran viikossa tahtia. Tai sitte oon vaan liian kärsimätön :mad14:

Mutta kyllä se tästä.. tsemppiä sulle ja rohkeesti vaan kohti päämäärää!

Link to comment
Share on other sites

No niin, nyt tuli sitten ilmottauduttua ja maksettua itteni tuonne tukholmaan! :smiley: Hiukan epätodellinen olo et mihin sitä itteeni oon viemässä! Isoveli vielä lupas lähteä mukaan kannustamaan, niin ei tarvi ihan yksin matkaan lähteä peräti niinkin kauas kuin Tukholmaan!! :026:

Mut nyt kävin vasta kattomassa mailin jonne oli tullu vahvistus ilmottautumisesta, ja tossa mailissa oli et maksun viestiosassa olis pitänyt lukea kontrollinumero, nimi ja OSOITE. Tuolla Stockholm Marathon sivuilla ilm. jälkeen oli et viestiosaan kontrollinumero ja nimi, eli en laittanut siihen tiliotteeseen osoitettani...? Noh, ei kai sen niin väliä, kyl niillä se osoite siel kuitenkin on...

Link to comment
Share on other sites

No niin, nyt tuli sitten ilmottauduttua ja maksettua itteni tuonne tukholmaan! :smiley:

Toiminnan nainen :thumbsup: , noin justiin se motivaatio vedetään tappiin.. Tsemppiä!, hyvin ehdit puoles vuodes tolla pohjalla. Ilmoittauduitko suoraan vai jonkun matkanjärjestäjän kautta.

Lähtönumero ja nimi kyllä ilmestyy luetteloon aikanaan, don't worry. Siinä koska ne sinne tulee - on mielestäni ollu 'ruotsalaista logiikkaa??' eli porukalla kun ollaan menty niin nimet ilmestyny kenen milloinkin?????

Ja kevättä kohti sitten yli 20km lenkkejä mukaan.. ohjelmia löytyy vaik kuinka.

Aika hyvä kirja maratonille valmistautumiseen on Harri Hännisen kirjoittama opus..

Link to comment
Share on other sites

No niin, nyt tuli sitten ilmottauduttua ja maksettua itteni tuonne tukholmaan! :smiley: Hiukan epätodellinen olo et mihin sitä itteeni oon viemässä! Isoveli vielä lupas lähteä mukaan kannustamaan, niin ei tarvi ihan yksin matkaan lähteä peräti niinkin kauas kuin Tukholmaan!! :026:

Onnea ja tsemppiä. Toi ilmoittautuminen on hyvä motivaattori silloin, kun tuntuu siltä, että ei tu mitään tai ei viittis lähteä lenkille. Ainakin itellä toiminut hyvin. Ei muuta kuin keveitä kilometrejä ja lykkyä pyttyyn. Hienosti se menee.:running:

Link to comment
Share on other sites

Juu, kyllähän toi motivaatiosta käy, vaikka ei mulla oo ennenkään mitään vaikeuksia ollut lähteä lenkille :smiley:

Suoraan ilmottauduin, et ihan omatoimimatkalle lähdetään...

Ajattelin nyt käyttää tota sepon maraton läpi ohjelmaa, ja mietein tässä että kun oon käynyt aika paljon myös salilla, eli lihaskunto mulla on suht hyvä. Kesällä kävin 3x viikossa salilla, ja nyt syksyllä 2x viikko + 1x lihaskuntoa kotona (käsipainoilla habaa ja ojentajia, vatsoja, punnerruksia jne.)

Eli miten sisällytän lihaskuntoharjoittelun tohon ohjelmaan? Ja tottakai järki sanoo tässä kohtaa etten voi kolmea salitreeniä ottaa enää mukaan viikkoon, koska siinähän olis ihan liikaa treeniä, mutta 1x sali viikossa olis varmaan aika hyvä?

Kokonaan en halua missään nimessä salitreeniä jättää, eikä varmaan kyllä kannatakkaan, mut entäs sit se kun treenaan salilla normaalisti aika raskailla vastuksilla. Laitan ton saliohjelmankin tähän selvyyden vuoksi...

Jalkaprässi, 3x10, 70-(80) kg.

Ylätalja, leveä myötäote niskan taa: 3 x 10, 45 kg.

Alatalja, 3x10, 50 kg.

Ojentajat ristivetotaljassa, 3x10, 35 kg.

Hauis ristivetotaljassa yhdellä kädellä kerrallaan, 3x10, 20 kg.

Pystysoutu ristivetotaljassa, 3x8, 45 kg.

Vatsaprässi, 3x15, 30kg.

Selkäpenkki 15 kg levy niskan takana, 3x15.

Eihän noi kilomäärät nyt mitään kerro, mut salilla oon kuitenkin käynyt kolme vuotta suht säännöllisesti ja saanut lihaskunnon aika hyvään kuosiin, enkä haluais sitä menettää.

Eli sisällytänkö salitreenin yhteen lepopäivään vai miten? :conf:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy