Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Leenuliinu

VO2 max ja sen huononeminen?

Recommended Posts

Heippa!

Olen ihan uunituore keskustelija..

Tausta: 37 v nainen, kahden pienen pojan äiti. Joskus lukioikäisenä liikuin aktiivisesti, opiskeluaikoina vielä silloinkin mutta viimeiset 6 vuotta on mennyt lasten ehdoilla ja itsestä huolen pitäminen on jäänyt...

No, huhtikuussa työnantajani aloitti "personal trainer"-pilottikokeilun, johon pääsin mukaan. Tehtiin polkupyöräergometritestit ja punnerruksia, ja vatsarutistuksia ja erilaisia liikkuvuustestejä. Huonosti meni: VO2max eli maksimaalinen hapenkulutukseni oli tasolla 26 eli "heikko". Nyyh.

No, ei hätiä mitiä: trainer teki minulle ohjelman jota noudattamalla "suunta ei voi olla kuin ylöspäin". Ensin 2,5 kk ihan rauhallista kävelyä eli PK-lenkkejä. Kiertoharjoituksia viikottain myöskin. Ja sitten noin 3 kk kohdalla pikkuhiljaa varovaisia VK-harjoituksia niin, että viimeiset viikot olen jo jopa hölkännyt, pisimmillään 50 min parin minuutin kävelytauoin. Ja homma on selvästi pelannut; syke laskee kuin lehmän häntä kun tulee liikennevalot tai muu hidaste ja kävelyllä on jo vaikea nostaa sykettä yli PK-rajan eli 135 ja ylemmäs. Eli koen olevani paremmassa kunnossa!

Kunnes eilen oli uusintatestien vuoro. Lihaskunto oli parantunut rutkasti, mm. punnerruksia jaksoin 40 yhteen soittoon kun aikaisemmin 10 olisi tehnyt tuskaa... Mutta mutta: VO2max oli vain 23 eli "erittäin heikko". IIK! Ja minä kun uskoin olevani kunnossa.

Olen miettinyt syitä ja seurauksia. Sain influenssapiikin viime viikon tiistaina ja sen jälkeen on ollut "veto poissa"-olo, uskomaton väsymys, monta päivää. Pidin lenkkitaukoja ja viikonloppunakin vain lepäilin. Kuumetta ei ole enkä ole flunssainen muuten, jotenkin vain lihakset ovat väsyneet ja kroppa muutenkin...

Voiko rokotus ja sen jälkioireet olla syynä huonoon tulokseen? Vai onko minulla joku "piiloflunssa" tai muu alavire, joka ei tunnu minään flunssan perinteisinä oireina? Vai mikä ihme mättää? Motivaatio on nollassa kun uskoin meneväni parempaan suuntaan ja nyt tulikin kunnolla lunta tupaan... :(

T: Leenu

No eipä kannata tuosta testistä huolestua, jos on noin selvät tuntemukset siitä että kunto on parantunut. Se VO2max eli maksimihapenottokyky kun ei ole ainoa kunnon mittari. Enpä tiedä miten nuo testit on tehty, mutta ainoa varma ja luotettava tapa mitata se hapenottokyky on testillä joka tehdään sellainen maski päässä täysillä itseään rääkäten, eli siinä mitataan konkreettisesti hengityskaasut. Usein tuo VO2max kuitenkin lasketaan 'kuntotesteissä' jotenkin ihan muuten ja tulos voi olla aivan väärä ja vaihdella testikertojen välillä satunnaisesti.

Mittausepätarkkuuden piikkiin menee noin pieni muutos joten oikea tulkinta asiasta olisi ollut että ei muutosta, mikä on normaali tulos noinkin lyhyen ja kevyen treenijakson jälkeen. Sitä paitsi päivittäinen kuntokin voi vaikuttaa kuntotestin tulokseen vähintään tuon verran. Peruskuntosi on noussut kuten olet itsekin huomannut mutta se ei vielä näy VO2 max testissä. Ei muuta kuin iloista mieltä ja takasin lenkkipolulle!

Muistelen jonkun muunkin valitelleen heikotusta influenssarokotuksen jälkeen joten rokotus voi hyvinkin olla syynä heikkoon oloon ja siten myös testitulokseen. Ja radiossa yksi kaveri valitti ettei ollut moneen vuoteen sairastanut influenssaa mutta otti kuitenkin rokotuksen ja parin päivän päästä sairastui sitten influenssaan. Itse ainakin olen jo pitkään ollut siinä uskossa että influennsarokotuksesta on perusterveelle nuorelle tai keski-ikäiselle ihmiselle enempi haittaa kuin hyötyä.

Samaa mieltä edellisten kanssa. Kuntosi on ihan varmasti noussut, jos olet säännöllisesti harrastanut liikuntaa. Omia fiiliksiä kannattaa kuunnella enemmän kuin tulkinnanvaraisia testituloksia.

Jossain vaiheessa voisit ehkä ottaa ohjelmaan cooperin testin säännöllisin väliajoin. Siinä kyllä kunnon koheneminen tulee varsinkin aloittelijalla hyvin esille.

Olikohan lihaskuntotestien ja pp-ergotestin välissä millainen aika? Tulee vaan mieleen, että jos ne oli lähellä toisiaan on lihaskuntotestin suorittaminen takuulla haitannut pp-ergoa. Siis silloin jos ja kun oletin lihaskuntotestien olleen ekana.?. Polkemiseen kun tuo "lihasväsymys" vaikuttaa mielestäni pomminvarmasti.

Millaisella välillä vaikutusta sitten on? No ihan mutu:na heittäisin että jos lihaskuntotesti on tehny täpöillä niin pari päivääkin on sen jälkeen alavireessä. Ensimmäisellä testikerralla vaikutus ei välttämättä ole ollut yhtä suuri, kun liikkeitä ei jaksanut tehdä läheskään yhtä paljon.

Oliko testien välillä väliä :026:? Heh?

3 millin muutos on 10%:n tasoa joten ihan kiva mittarivirhe olisi kyseessä. Tosin kyllä tyypillinen tietyille pp-ergotesteille.

Olisi mukava tietää, miten testaaja antoi tuosta alentuneesta VO2maxista palautteen. Ja ennen kuin tarkemmin voisi spekuloida seurantatestin tuloksen syitä, pitäisi tietää hieman testin suorituksesta. Tehtiinkö testi kolmella kuormalla vai useammilla kuormilla, poljettiinko testi maksimiin saakka vai vain jollekin tietylle syke- ja rasitustasolle? Jos saatavilla olisi kummastakin testistä teho- ja syketiedot, voisi tarkempaa analyysiä myös tehdä. Tosin sehän kuuluisi ammattinsa osaavan testaajan työsarkaan.

Totta puhutte koko sakki - varsinkin se mitä mittareihin luottamiseen tulee! :)

Koska nyt kuitenkin asiasta keskustelun olen aikaan saanut :), kerron vähän lisää.

Eli pp-ergometritesti oli ensin, ja sitten siihen perään lihaskuntotestit. Ja sen jälkeen suurin piirtein huojuin raput alas. :) Mutta siis lihaskuntotestien rasitus ei syynä voi olla!

Testi tehtiin kuormaa 2 min välein lisäämällä, 40W-60W-80W-100W jne. Huhtikuussa poljin noin 8 min ja pääsin 100W, sitten syke olin noin 180 ja koe lopetettiin. Ja nyt en siis polkenut kuin 7 min ja puhti loppui.

Uusin teoriani on, että laite ei toiminut. Voisiko 100W kuorma olla niin raskas, etten mitenkään saanut polkimia enää liikkeelle?

Toinen uusi osasyy on alhainen hemoglobiini! Kävin eilen pienessä verenkuvassa ja hemppa oli vain 105! Yleensä se on minulla noin 135-150 eli hyvä, joten alavireessä olen. Sain lisärautaa ja uusintakokeet 2 viikon päästä.

Mietityttää vaan, voisiko hemoglobiini tai sen puute saada fyysisen polkemisen tuntumaan noin raskaalta? Itse olisin kuvitellut, että syke vaan olisi noussut tosi nopeasti ylös - mutta että se polkeminen itse tuli kynnyskysymykseksi? Ja vartin päästä tein yli 30 jalkakyykkyä reisitestissä?

Hmmm...

hieman asian laitaa, eli testeihin luottamisesta.

kävin kuntotestissä puoli vuotta ekan maratonini (4.08) jälkeen vuonna -99. virma vei oikein vierumäelle, ja tuntikaupalla poljettiin yms.

loppupalaverissa eteeni tyrkättiin lappu, jossa kuntoni oli kaikin puolin erittäin huono ja kehotettiin aloittamaan hidas hölkkäily pari kertaa viikossa. en suostunut pudottamaan kertoja ja vauhteja.

erittäin hauska kokemushan tuo oli, ei siinä mitään.

hieman asian laitaa, eli testeihin luottamisesta.

kävin kuntotestissä puoli vuotta ekan maratonini (4.08) jälkeen vuonna -99. virma vei oikein vierumäelle, ja tuntikaupalla poljettiin yms.

loppupalaverissa eteeni tyrkättiin lappu, jossa kuntoni oli kaikin puolin erittäin huono ja kehotettiin aloittamaan hidas hölkkäily pari kertaa viikossa. en suostunut pudottamaan kertoja ja vauhteja.

erittäin hauska kokemushan tuo oli, ei siinä mitään.

Näistä kuntotestituloksista on juttua myös ketjussa, jossa keskustellaan UKK-testistä. On hauskaa, kun jotain 3.30-tason maratoonarit tuomitaan rupukuntoisiksi ja käsketään aloitella liikuntaa varovaisilla kävelylenkeillä...

Näistä kuntotestituloksista on juttua myös ketjussa, jossa keskustellaan UKK-testistä. On hauskaa, kun jotain 3.30-tason maratoonarit tuomitaan rupukuntoisiksi ja käsketään aloitella liikuntaa varovaisilla kävelylenkeillä...

jeps, kävinpä lukemassa ukk-testattujen kokemuksia.

vissiin tuo ukk-testi on hiukan simppelimpi ja sattumanvaraisempi kuin vierumäen tehojumpatus.

vierumäellä taidettiin aikanaan sanoa, että kyllä heidän testinsä yleensä aika hyvin kertoo ainakin suunnan siitä, missä kunnossa ollaan. olikohan mulla hihnat löysällä, tai jotain (muuallakin kuin ohimolohkossa)?

En ole kovinkaan perehtynyt urheilufysiologiaan, mutta pitäisikö VO2 maxin ylipäätään tai varsinaisesti noustakaan kuvatulla harjoittelulla? Olen ainakin kuvitellut, että VO2 maxia parannetaan lähinnä melko intensiivisellä treenillä eli yleensä lyhyillä (15-70 s) tai pitkillä (3-8 min) vedoilla (vastaavin palautuksin) 90-95% maxista tai 10-20 lyöntiä alle sykemaksimin.

Kunto on kuitenkin joka tapauksessa noussut eli ei VO2 max ole millään tasolla ainoa kunnon mittari.

Toinen uusi osasyy on alhainen hemoglobiini! Kävin eilen pienessä verenkuvassa ja hemppa oli vain 105! Yleensä se on minulla noin 135-150 eli hyvä, joten alavireessä olen. Sain lisärautaa ja uusintakokeet 2 viikon päästä.

Kyllä noin alhainen Hb mun mielestä vaikuttaa jo maksimihapenottoon merkittävästi. Sen avullahan hapen pitäisi elimistössä kulkea. Eri asia on tietysti se onko testien välillä Hb:ssa tapahtunut muutosta.?.

Eihän tuo kuvaamasi harjoittelu mitää varsinaista hapenottokykyä kehittävää harjoittelua ole, mutta joku muu? tossa kuitenkin mättää:conf: