Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kisaaminen ja vakuutukset

romu
 Share

Recommended Posts

Olen tässä hyvissä ajoin koittanut ensi kesää varten selvittää miten saisi tapaturmavakuutuksen kuntoon kisoja varten. Tavallinen tapaturmavakuutushan ei kisoissa sattuneita haavereita korvaa..Liiton kautta saisi hankittua vakuutuksen jos ottaa lisenssin, mutta mikäli oikein olen käsittänyt silloin ei ole asiaa kuntosarjaan..? Ongelma on siis että kuntosarjalaisia ei yleensä ole vakuutettu kisan puolesta, vakuutusyhtiöt ei kisoja korvaa ja liiton kautta saa vakuutuksen vain jos hankkii lisenssin..hankala yhtälö. Oletteko muut vakuuttaneet itseänne jotenkin? Eipä nämä vakuutusasiat tulleet mieleenkään ennen viime kesän kaatumisia..;)

Moi! Joo, tavan vakuutus ei tosiaankaan korvaa kilpailussa tai kilpailua varten harjoitellessa tapahtuvia vahinkoja. Mitä se siis ylipäätänsä sitten korvaa?

Jotain urheilijavakuutuksia on kai olemassa? Itsekkin olen juuri päivittämässä vakuutusasioitani, ehkä tämäkin asia olisi hyvä ottaa huomioon.

Mulla lukee vakuutuksen ehdoissa näin:

"Vakuutus ei ole voimassa kilpailussa, ottelussa tai muussa urheilutapahtumassa, jonka järjestäjä edellyttää osallistujalta lisenssivakuutuksen tai vastaavan ottamista taikka vastuuvapauslausekkeen allekirjoittamista. Vakuutus ei myöskään ole voimassa erityisesti edellä mainittua urheilutoimintaa varten järjestetyssä harjoittelussa tai lajille ominaisessa harjoittelussa."

Eli minä ainakin olen ymmärtäny tuon niin, että jos ei hanki lisenssiä ja kisaa vaan kuntosarjoissa niin silloin se ei ole tuon määritelmän mukaan kilpaurheilua ja vakuutus korvaa kisat ja harjoittelun.

Minä kysyin vakuutusyhtiöltä että mikä on heidän tulkintansa urheilukilpailusta, ja vastaus oli:

Mikäli 'tapahtuman' järjestäjänä on urheiluseura tai lajiliitto niin kyseessä on kilpailu, aika simppeliä. Lisenssiin liittyvän vakuutuksen ongelma yleensä on vakuutuksen rajaus vain siihen ko. urheilulajiin. Niinpä olen hoitanut vakuutukseni erillisellä urheiluvakuutuksella.

Minä kysyin vakuutusyhtiöltä että mikä on heidän tulkintansa urheilukilpailusta, ja vastaus oli:

Mikäli 'tapahtuman' järjestäjänä on urheiluseura tai lajiliitto niin kyseessä on kilpailu, aika simppeliä. Lisenssiin liittyvän vakuutuksen ongelma yleensä on vakuutuksen rajaus vain siihen ko. urheilulajiin. Niinpä olen hoitanut vakuutukseni erillisellä urheiluvakuutuksella.

Näin myös oma vakuutusyhtiöni asian tulkitsee. Henkilökohtaisen urheilijavakuutuksen saa kyllä, mutta se maksaa noin 500 e (vrt. normitapaturmavakuutus noin 40 e), mikä on mielestäni aika kallis hinta siitä että käyn pari kertaa kesässä harrastelemassa kisassa..Todennäköisyys että mitään pahempaa sattuu on kuitenkin aika pieni. Juoksu ym. tapahtumissahan järjestäjät ovat usein ottaneet ko. tapahtumaa varten oman vakuutuksen.

Tuota "kilpailuihin tähtäävää"- harjoittelu pykälää on myös hieman hankala tulkita. Jos jokainen kuntotapahtumakin on kilpailu niin silloinhan jokaisen joskus sellaiseen osallistuneen voidaan tulkita "tähtäävän kilpailuihin". Homma on kuitenkin ainakin meikäläisen kohdalla niin että harjoittelun ylläpito ja kehittyminen on se tähtäin, kilpailut vaan lisämauste hommaan..mutta joo, ei tällainen tavan kuntoilija meinaa noissa vakuutuspykälissä mukana pysyä..

• 1 year later...

Onkos mitään päteviä urheiluvakuutuksia enää edes olemassa? Itse en ole ainakaan mihinkään kunnolliseen törmännyt, kaikissa vähänkään järkevän hintaluokan vakuutuksissa on kielletty ihan kaikennäköinen kilpailu kaikilla tasoilla.

Mulla on ainakin ihan loistava vakuutus Fenniasta. Tavalliseen tapaturmavakuutukseen urheilulisä, joka siis kattaa kaiken kilpaurheilun (paitti nyt jotain rugbya tms). Maksaa tavallisen tapaturmavakuutuksen lisäks jonkun 30 (eli yhteensä n. 70e), ei omavastuuta ja paljon paremmat korvaukset kun kunkin liiton aina tarjoamassa vakuutuksessa. Tolla on nyt sitten pelattu korista, ultista, sabaa sekä juostu vähän enemmänkin ja korvauksia on saatu. En toki tiedä, että saako noita enää (ainakaan yhtä hyvillä korvaussummilla ei saa), hommasin tuon muistaakseni 2001. Noita urheiluvakuutuksia pitää kysyä erikseen, niitä ei missään esitteissä mainosteta (kyselin monesta paikkaa aikanaan ja muutamalta muultakin olisin samanlaisen saanut siedettävään hintaan).

Viime vuonna tätä pähkäiltiin seuramme foorumilla ja lopputulemana oli että jos on onnistunut aikanaan saamaan urheilulisällisen vakuutuksen tai henkilökohtaisesti räätälöidyn järkevän paketin niin siitä kannattaa pitää kiinni about maailman tappiin asti, sillä enää niitä ei saa. Saamani urheilijavakuutustarjoukset ovat olleet onnettomia, eivät korvaa juuri mitään tyyliin max 2500e hoitokuluja ja kun vuosimaksu olisi luokkaa 430e niin surkea diili mielestäni... Nämäkään vakuutukset kuulemma ei oikein korvaa, jos itse telot itsesi - pitää tapahtua jotain yllättävää tms.

Jämin talvitriathloniin liittyen kävin kirjeenvaihtoa juuri Kianderin kanssa ja alla vastaus joka kiinnostanee muitakin:

Kysymykseni:

"Olen hakemassa taas lisenssiä, mutta seuraavat kysymykset askarruttaa.

1. Miten tulkitaan seuraava Jämin osalta? Tapaturmavakuutuksissa nimenomaan poissuljetaan kilpailutoiminta ja jos ottaa liiton kautta vakuutuksen, niin se on voimassa vain touko-syyskuu. Ainoa vaihtoehto olisi ottaa nykyään poskettoman kallis urheilijavakuutus ja sitä ei yhden kisan takia...

"Kilpasarjoissa tulee olla Suomen Triathlonliiton tai muun kansallisen liiton myöntämä kilpailulisenssi, jonka saaminen edellyttää, että kilpailija on Triathlonliiton alaisen seuran jäsen (ei talvitriathlonissa) ja että kilpailijalla on kilpailutilanteen aikana voimassa oleva tapaturmavakuutus.""

Ja vastaus:

"Tervehdys,

Liitto ei ole talvitriathlonin takia laajentanut vakuutuskautta huhtikuulle muutaman mahdollisen vakuutuksen takia. Se lisäisi vakuutusmaksua niillä jotka pääsääntöisesti kilpailevat vain touko-syyskuussa.

Liitto ei kontrolloi Jämin SM-talvitriathlonin osanottajien vakuutuksia ja jättää asian kilpailijan asiaksi joko vakuuttaa tai olla vakuuttamatta itsensä.

Vakuutussäännöllä liitto pyrkii siihen, että kilpailija vapaaehtoisesti turvaa itsensä jollakin tavoin onnettomuuden sattuessa.

Liiton välittämän vakuutuksen korvaukset ovat:

hoitokulut 2500 e, pysyvä haitta 5000 e, kuolema 2500 e.

Vakuutusmaksu on 100 e

Terveisin Raino Kiander"

Aika hyvää hintaa pyytävät tuosta liiton kautta otetusta kisavakuutuksestakin. Varsinkin kun tammikuun lopussa samaa asiaa tiedustelin ja sain vastaukseksi, että: "Hinta mennee noin 50-55 euron paikkeille." Eli alkuperäinen arvio on sitten päätetty tuplata. Ei oikein kannusta siirtymään kuntosarjasta kilpasarjaan...

Mitä tuo liiton kautta otettu vakuutus muuten korvaa? Pelkät kilpailut vai muunkin treenauksen touko-syys välillä?

"Kilpasarjoissa tulee olla Suomen Triathlonliiton tai muun kansallisen liiton myöntämä kilpailulisenssi, jonka saaminen edellyttää, että kilpailija on Triathlonliiton alaisen seuran jäsen (ei talvitriathlonissa) ja että kilpailijalla on kilpailutilanteen aikana voimassa oleva tapaturmavakuutus.""...

Vakuutussäännöllä liitto pyrkii siihen, että kilpailija vapaaehtoisesti turvaa itsensä jollakin tavoin onnettomuuden sattuessa.

Siis onko vakuutus pakollinen vai vapaaehtoinen?

Onko käytäntö muuttunut sitten viimevuosien? ...mulla ainakaan mitään vakuutuksia ollu:heikofahrrad:

Kyselin tuolta Fenniasta urheiluvakuutusta, ja tällaista tarjosivat:

Vapaa-ajan tapaturmavakuutus

. Kertakorvaus tapaturman aiheuttamasta

täydestä pysyvästä invaliditeetista 10.000 EUR

. Korvaus tapaturman aiheuttamista hoitokuluista

vakuutustapahtumaa kohti enintään 17.000 EUR

. URHEILULAAJENNUS

Lisäturva kilpaurheilussa ja harrastustoiminnassa

sattuvien tapaturmien varalta. Kilpaurheilussa

ja harrastustoiminnassa ja ehdoissa erikseen

mainituissa urheilulajeissa sekä erikois-

harrastuksissa sattuneissa vakuutustapahtumissa

korvaus tapaturman aiheuttamista hoitokuluista

vakuutustapahtumaa kohti enintään 3.000 EUR

. Omavastuu 0 EUR

Vuosimaksu 59,08 EUR(Lisäksi pitää ainakin kotivakuutus olla samassa puljussa)

Sinänsä hyvä tuo ettei ole mitään omavastuuta, vaan voi käydä pikkuvammojakin oikeasti näyttämässä lääkärillä. Vaihtoehtona olevassa liiton vakuutuksessa hinta 120€, hoidoissa omavastuu 100€ ja leikkauksissa 10%; ei sellaisella pikkuvammoja viitti näyttää jos aina kuitenkin satkun joutuu maksamaan.

Onkos sulla tuufaast paljon isompi toi korvausraja? Ja tuohan on per tapahtuma, joten jos useampia eri tapahtumia onnistuu saamaan niin saa useamman kolmitonnisen... Mutta miten on jos vaaditaan leikkaushoitoa, lasketaanko se hoitokuluiksi vai miten niitä korvataan kun ei ole samalla tavalla erikseen mainittu kuin liiton vakuutuksessa?

Siis onko vakuutus pakollinen vai vapaaehtoinen?

Onko käytäntö muuttunut sitten viimevuosien? ...mulla ainakaan mitään vakuutuksia ollu:heikofahrrad:

Liiton poliittisesti korrektin vastauksen tulkiten vapaaehtoinen kesänkin kisoissa, oma tulkintani siis. Lisäys liiton sivulla on minunkin silmään uusi, en tiedä montako vuotta ollut. Joka tapauksessa täysin pakolliseksi sitä ei voi laittaa siitäkään näkökulmasta, että vakuutusyhtiöt eivät ko. vakuutuksia kaikille edes myönnä, jos on ollut erityistä vaivaa...

Fennian vakuutus urheilijalisällä vaikuttaa hyvältä! Kyselen itse myös sieltä.

Onkos sulla tuufaast paljon isompi toi korvausraja? Ja tuohan on per tapahtuma, joten jos useampia eri tapahtumia onnistuu saamaan niin saa useamman kolmitonnisen... Mutta miten on jos vaaditaan leikkaushoitoa, lasketaanko se hoitokuluiksi vai miten niitä korvataan kun ei ole samalla tavalla erikseen mainittu kuin liiton vakuutuksessa?

Kun nyt kaivoin nuo vakuutuspaperini laatikon pohjalta esiin, niin mulla on toi sama 17 000 myös urheilutapaturman hoitokuluissa. Tän oletan sisältävän leikkaukset, vakuutusehdoista tuo selviää, mutta muistaakseni korvasi esim. leikkauksen jälkeiset välttämättömän fysioterapiakuntoutuksetkin, niin kai nyt sitten leikkauksenkin. Ja kertakorvaus invaliditeetista on 52000. Et on ne nyt "vähän" paremmat ehdot. Ja näemmä vuosimaksu 40,00, muistin väärin. Mä saan varmaan halvemmalla, kun oon nainen ja naisethan on (siis vakuutusyhtiön mielestä, omakohtaisesti on vähän toisenlaisia kokemuksia) vähemmän tapaturma alttiita kuin miehet.

Ja tosiaan, mun on vähän pakko pitää kotivakuutus (ja muutkin) Fenniassa myös, en voi ikinä irtisanoa tota, kun en enää mistään saa noin hyvää diiliä.