Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksukilometrit vuodessa?

leenanneli
 Share

Recommended Posts

Kuinka paljon juoksukilometrejä on kertynyt kuntoilijamaratoonareille? Itselläni 2000 km lähenee ja sen saan tänä vuonna rikki. Kaksi maratonia olen juossut tänä vuonna, Roomassa keväällä meni 4.19 ja Finlandia-maratonilla minulle tavallinen aika 3.53. Pitäisikö noilla km-määrillä saada aika paremmaksi? Tai taitaa harjoittelu olla vähän liian yksitoikkoista juoksentelua...:hali_knuffl_rein:

• Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kuinka paljon juoksukilometrejä on kertynyt kuntoilijamaratoonareille? Itselläni 2000 km lähenee ja sen saan tänä vuonna rikki. Kaksi maratonia olen juossut tänä vuonna, Roomassa keväällä meni 4.19 ja Finlandia-maratonilla minulle tavallinen aika 3.53. Pitäisikö noilla km-määrillä saada aika paremmaksi? Tai taitaa harjoittelu olla vähän liian yksitoikkoista juoksentelua...:hali_knuffl_rein:

Kyllä tuolla harjoittelumäärällä on moni juossut nopeammankin maratonin, mutta moni myös hitaammin. Kilometrit ei kauhean tarkasti kerro sitä, mihin maratonilla pystyy. Itse juoksin vuonna 2005 vähemmän kuin kahtena edellisenä vuotena, mutta maratonennätys 2003: 3.16, 2005: 3.02. Ja nyt ei kolmen tunnin alitus todennäköisesti enää onnistuisi, vaikka juoksua on vuodelle 2007 kertynyt jo ennätykselliset yli 4 300 km.

Tänä vuonna näyttäisi tulevan 3300-3400 juoksukilometriä. Juoksukilometrien sijaan olen keskittynyt tehokkaaseen harjoitteluun. Talvikaudella paljon tylsää peruskuntohölkkää, mutta jo joulukuusta lähtien myös kovia harjoituksia. Kesällä 3-4 kertaa viikossa kova tai erittäin kova harjoite / kisa.

Eli juoksukilometrit eivät sanele lopputulosta maralla vaan se miten harjoitellaan. Luonnollisesti tietyn tasoinen peruskunto pitää olla, että tulokset lähtevät paranemaan. Itseänsä rääkkämällä (kovilla reeneillä) mara-ajasta saa lopulta paljon pois. Loputtomilla hitailla tasavauhtisilla pitkillä lenkeillä kehittää itsestään "dieselin" - matka taittuu varmasti, muttei nopeasti.