Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kuinka ylläpidätte lihaskuntoa?


Guest Rekisteröimätön

Recommended Posts

Viikko lepäilty pienen opetaation jäljiltä ja tämän aikana on selkeytynyt koko kropan totaalijumitilanne:)

Rasvanpolttonruokavalion kanssa en ole vielä päässyt oikein ystäväksi. Eli makeaa on mätetty entiseen tahtiin. Taitaa jäädä koko rasvanpoltto vain puheeksi taas kerran.

Kauhean varmalta kuulostin edellisessä postauksessa, että mitä teen syksyisen salikauden jälkeen. Todellisuudessa on tilanne, että haakuilen taas en mitään tai kaikkea. Kun haluaisi saada kaikki mahdollinen ympättyä matkaan.

Ei tuu tolokkua. Koska lumi sulasi pois niin salillakäynnit jatkuvat edelleen. Johonkin pitäisi tämä kasvanut massa ja jumi jalostaa kuitenkin.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Juoksija hyötyy myöskin maksimivoiman parantumisesta eli kyllä niistä muistakin kuin juoksutreeneistä on hyötyä.

Joko siis pitkiä kuntopiiri sarjoja tai sitten lyhyitä 1-4 toistoa maksimi sarjoja. Siihen väliin jäävät sarjat (12-20 toistoa) ovat lihasmassaa ja perusvoimaa harjoittavia joilla ei juurikaan juoksussa ihmeitä tee ellei sitä lihasmassaa nyt välttämättä tarvitse lisää.

Maksimivoima treenaa lihaksen hermotusta eli sitä kuinka tehokkaasti lihas pystyy käyttämään kaiken kapasiteettinsa, eikä tämän johdosta johda juurikaan lihaksen kasvuun.

Ylläpitävänä treeninä tuolla maksimille käy kaikki hermotukseen kohdistuvat treenit, kuten terävät loikat ym.. Sitä maksimivoimaa ei siis tarvitse joka viikko olla treenaamassa.

Se että kuinka moni harrastaja saa itsensä siihen kuntoon että maksimivoiman kehitys on ainoita keinoja parantaa juoksua on toinen asia, mutta karkeasti todettuna tuosta on kyllä, oikein tehtynä, paljonkin hyötyä.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Peruspunttitouhujen lisäksi tulee käytyä tekemässä soutulaitteella reeniä. Luotan lujasti siihen että tekee oikein hyvää toimistotyöläiselle, sekä auttaa myös juoksussakin. Ainakin tuossa vessalukemisena olevassa juoksijalehdessä oli jotain juttuja selkäongelmista, ja kyllä ne kaikki sillä lähtee kun vähän reenailee ;)

Link to post
Share on other sites

Juoksijalle parasta lihaskuntotreeniä on tietenkin mahdollisimman lajinomainen harjoittelu. Esimerkiksi yhdellä jalalla hyppiminen toisen jalan ollessa takana laatikon päällä ja käsien ollessa lanteilla harjoittaa juuri niitä lihaksia joita juoksussakin käytetään. Fakta on, että jos haluaa kehittyä juoksijana niin sitten pitää 90% liikunnasta koostua juoksemisesta. Muiden lajien treeni vain sotkee hermotusta, ja varsinkin raskas punttitreeni kuormittaa vääriä lihaksia väärällä tavalla. Askelkyykkyä (taaksepäin), kevyttä peruskyykkyä pienillä painoilla ja yhdellä jalalla portaalle nousua treenaan myös.

Parasta tietämääni keskivartalotreeniä on sprinttijuoksu. Ja sitähän voi vetää etu- ja takaperin, kenkien kanssa ja ilman, ylämäkeen ja alamäkeen. Tosin alamäkeen juoksua takaperin ilman kenkiä en suosittele.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Kysymys: Olisiko BodyPump hyvä lihaskuntoa ylläpitävä harjoittelumuoto jos tarkoitus olisi vain kerran viikossa treenata lihaskuntoa. BodyPump on entuudestaan mulle tuttua treeniä, mutta nyt en ole muutamaan vuoteen sitä enää tehnyt. Itse näkisin, että se voisi toimia hyvinkin juoksua tukevana lihaskuntoharjoitteluna, koska siellä tehdään juuri pitkiä sarjoja, jolloin maximivoimaa ei treenata vaan lähinnä kestävyyttä, jota juoksussa juuri tarvitaan. Mutta mitäs muut tuumaavat asiasta?

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Mulla on ollut vaikeaa saada itseäni motivoitumaan lihaskuntoharjoitteluun kotona. Salillekaan en ole oikein jaksanut lähteä. Jossain vaiheessa tuli käytyä sen verran paljon, että ei ole enää moneen vuoteen kiinnostanut. Tänään kävin ohjatulla Wallpilates-kurssilla. Ehkä parasta keskivartalotreeniä, jota olen koskaan tehnyt missään. Suosittelen kokeilemaan.

Link to post
Share on other sites

Juu jos yksi liike pitäisi tuosta listasta valita niin burbee, eli suomalaisittain yleisliike, on kyllä aika kuningas, vielä leuan veto hypyyn yhdistettynä hyppyyn niin treenautuu kaikki tärkeimmät lihasryhmät ja hapenotoakin rassaa aikalailla kohtuudella.

100 back flip burbeeta aikaa vastaan... kuka soittaa ambulanssin? :character00264:

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy