Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton tai 50 km harjoitusmatkana?


cokekola
 Share

Recommended Posts

Kuuden juostun maratonin jälkeen on olo ollut aina vähintään pari viikkoa sellainen, ettei varsinaisesta juoksemisesta oikein ole tullut mitään. Enpä ole pahemmin kokeillutkaan, mutta muutamia juoksuaskeleita tulee tietysti otettua ja voi aika hyvin päätellä, ettei ainakaan kympin lenkki olisi mitään leikintekoa. Harjoitellessa on toisaalta tullut juostua sellaisia 35-36 km lenkkejäkin, eikä niiden jälkeen ole mennyt kuin muutama päivä palautumiseen. Vauhti on tietysti ollut harjoituslenkeillä paljonkin kevyempi, kuin maratoneilla.

Siitäpä tuli mieleen, että olisikohan pahempaa haittaa sisällyttää harjoitusohjelmaan maratonpituisia lenkkejä, jopa jossain kisassa juostuna? Eihän tuo ole kuin 6 km pidempi kuin tuollainen "normaali" harjoituslenkki. Tai oikeastaan tuli mieleen, että jos kokeilisi peräti jotain 50 km juoksua harjoituksena. Ihan vain, että tietäisi miten järjettömältä tuntuu jatkaa juoksua vielä tutun 42195 metrin hölmöilyn jälkeenkin...

Link to comment
Share on other sites

Siitäpä tuli mieleen, että olisikohan pahempaa haittaa sisällyttää harjoitusohjelmaan maratonpituisia lenkkejä, jopa jossain kisassa juostuna? Eihän tuo ole kuin 6 km pidempi kuin tuollainen "normaali" harjoituslenkki. Tai oikeastaan tuli mieleen, että jos kokeilisi peräti jotain 50 km juoksua harjoituksena. Ihan vain, että tietäisi miten järjettömältä tuntuu jatkaa juoksua vielä tutun 42195 metrin hölmöilyn jälkeenkin...

Minä olen periaatteessa tehnytkin noin. Kun kesälle buukkaa pari-kolme juostavaa maratonia, ja sen viimeisen asettaa pääkisakseen, niin pakostakin ne aiemmat ovat ylipitkiä harjoituslenkkejä.

Tämän ja viime kauden marat menivät nousujohteisesti:

01.07.2006 Mikkelin maraton DNF

19.08.2006 Helsinki City Maraton 3:55,36

23.09.2006 Kullervo Maraton Joutseno 3:34,10

09.06.2007 Stockholm Marathon 4:11,51

15.09.2007 Finlandia Marathon, Jyväskylä 3:43,47

14.10.2007 Vantaan Maraton, Vantaa 3:26,51

Link to comment
Share on other sites

Olen juossut säännöllisesti 40 ja välillä 50 km pitkiä lenkkejä, mutta vasta sen jälkeen kun aloin harjoittelemaan pitkiin ultriin.

Olen sitä mieltä vahvasti, että kestävyyspohjan on jo oltava melko hyvällä tasolla, ennen kuin näistä tulee apua, eikä pelkkää jumia muun harjoittelun kustannuksella. Ja varsinkin kun päämatka on maraton, tai satanen, näiden säännöllinen juokseminen on vaan kokonaisuutta ajatellen haitaksi. Eihän kukaan kovempiin tuloksiin tähtäävä maratoonari näitä juurikaan juokse. Eri juttu sitten kun ollaan jo siellä 2.30 hujakoilla, niin nelikymppinen menee jo sen kolmenb tunnin puitteissa, eikä ole liian rasittava.

Se ikävin ominaisuus liian aikaisin aloitetuilla ylipitkillä on tietysti juoksijan nylkkyyntyminen, kun tehoharjoitukset, ja kaikkein eniten nopeusvedot käy mahdottomiksi suorittaa oikein, eli hyvässä iskussa olevilla lihaksilla.

Talviaikana, kun tehdään vaan peekoota, ei mun mielestä taas nämä ylilyönnin rajoilla olevat treenit haittaa mitään.

Itse olen säätänyt noita ylipitkiä helpommiksi pikkuhiljaa, ja pidän niitä ohjelmassa vaan siitä syystä, että tässä on vielä 1 vuosi jäljellä 2005 tammikuussa alkaneesta kestävyyspohjan rakentamisesta. Ensi vuosi vielä, ja sitten on 4 vuotta kovaa määräharjoittelua takana. Nyt tänä kesänä otin jo mukaan tehoja vähän enemmän, tai pikemminkin kovempana, ja homma etenee tulevaisuudessa pikkuhiljaa "laadun" lisäämisen suuntaa. Ylipitkät jää pois, silloin kun yritän vauhtia saada tähän raatoon lisää.

Juuri noiden ylipitkien ahnehtimisella moni kehitysvaiheessa oleva ultraaja ehkäisee tosiasiassa niiden ominaisuuksiensa kehittymisen, joissa olisi eniten petraamista. Tulokset ei vaan parane kun me hitaan juoksijat maksimoidaan hitauttamme, eikä tajuta että pitkilläkin ultrilla vaaditaa nopeutta nopeitta ja kimmoisuutta, jos aiotaan pitkälle päästä. Tähän epäkohtaan minä keskityn tulevaisuudessa omissa treeneissäni, ja se meinaa jo nyt kimmoisuus- ja nopeusharjoitusten jatkuvaa mukana oloa. Ja määrästä tingitään tarpeen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy