Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Wienin marathon

Recommended Posts

Uusimmassa Juoksija lehdessäkin oli juttu Wienin marathonista. Hieno idea järjestäjiltä yhdistää klassinen musiikki maraton juoksun yhteyteen. Meillä vaimo sanoi että hän haluaa lähteä mukaan kun menen (joskus?) Wieniin juoksemaan maran, hän nimittäin pitää paljon Mozartin musiikista.

Funtsimpa itemielesä että nyt olisi hyvät mahkut päästä ulkomaille juokseen mara. Mara Wienissä ei kuulostas yhtään pahalta... : )

Lisätietoa:

http://www.vienna-marathon.com/

• 2 months later...

Sattuneista syistä tuli ilmoittauduttua Wieniin maralle. Liekö paikalla ketään, joka onnistuisi antamaan lyhyen kuvauksen kokemastaan.

Tulen Wieniin vain juoksua varten. Lähtö on aamulla 9.00 joten on ilmeisesti pakko olla yötä Wienissä. Jos jollakin olisi antaa vinkkiä kohtuuhintaisesta perhemajoituksesta sopivalta kohdalta ajatellen maraa, niin olisin kiitollinen.

Juoksin Wienissä viime vuonna. Reitti on harvinaisen upea ja nopea. Järjestelyt toimivat kuten city maratonilta voi odottaa. Huonoja puolia ovat ajankohta (hellevaara, 2005 oli 27c maalissa), sekä tapahtumaan kuuluva maraton viesti (joka aiheuttaa turhaa koohausta).

Suositeltava kokemus jos ei hellettä pelkää.

• 1 month later...

Sattuneista syistä olen jo täällä Itävallassa ja la pitäisi ajella kohti Wieniä. Asustelen yhden kukkulan rinteessä (770m) ja lenkkipolut johtavat joko ylös- (1000m) tai alaspäin (300m). Muuta vaihtoehtoa ei ole. Hyvää jalkatreeniä ajatellen sunnuntaita :)

Liekö ajaminen tänne ja sen myötä istuminen (3 pv) aiheuttanut pahan krampin toissayönä pohkeeseen. Lihas vieläkin kovana. Saas nähdä tuleeko sen myötä paljonkin ongelmia juoksun aikana. Joka tapauksessa viivalla pitäisi olla sunnuntaina. Keli ei näyttäisi sääennusteen mukaan olevan paha.

Mä tuun vasta huomenna, mutta jään pariksi päiväksi harrastamaan kulttuuririentoja. Kun en saanut hommattua kunnon juomavyötä, niin joudun juoksemaan sellaisen erä-vyölaukun kanssa.

Mitä sä sillä laukulla teet? Kai ne Wienissäkin juomaa tarjoaa järjestäjän puolesta? Kaikki turha pois kyydistä.

Paikat hieman kipänä, mutta muuten ok. Aika oli päivän kunnon mukainen. Valmistelut juoksuun jäivät niin huonolle tolalle, että parempaan ei pystynyt. Viimeisen kahden viikon aikana tuli vain kaksi lenkkiä ja nekin lähinnä mäkijuoksua täällä. Toisaalta en jäänyt ennätyksestäni kuin 15 min, joten ei se ero nyt kuitenkaan niin suuri ollut.

Pettymysten :) puolelle täytyy ilman muuta lukea se, että eilen se tapahtui - vaimoni oli minua nopeampi. Sen siitä saa, kun kannustaa paremman puoliskon uuden harrastuksen pariin. Hän ei tarvinut kuin kolme maraa ja ohi meni :) :)

Yllättävän vähän matkan aikana jaksoi seurata historiallista ympäristöä ja hienoja rakennuksia. Muutenkin Wien jäin tarkastelematta, joten pitänee mennä muutaman viikon perästä uudestään, kun täällä päin kerta ollaan. Tulin la iltapäivänä leirintäalueelle ja läksin heti maran jälkeen pois.

Kommentteja tapahtumasta (toki subjektiivisia sillä vaimonikoin on osasta eri mieltä)

- sää minulle ainakin sopiva

- katsojia tietyillä taipaleilla yllättävän vähän (muistissa viime syksyn Berlin)

- eläviä orkestereita yllättävän vähän

- viestit/puolimara aiheuttivat jonkin verran sählinkiä

- huolto ok, samoin suihkut

- maalin jälkeen se sisäaukio aika tukahduttava. Lopulta kun jonotin pois siltä alueelta, niin meinasin sipata ihan totaalisesti

- ei varmaankaa tule lukeutumaan minun suosikkimaratoneihin, koska lähes pelkkää katujuoksua ja pitkä taival edestakaista reittiä. Kypsytti nähdä juoksijoita 38 km kohdalla, kun itse oli vasta alle 30 kilometrissä ja tiesi, että suoran päässä pitäävain käydä kääntymässä.

Mites sulla trouble meni?

Ihan kivasti meni näin ensikertalaiseksi. Siis maaliin päästiin. Mutta olin kyllä viimeisten joukossa, eli vielä vähän liian hidas osallistumaan tuollaisiin. Kun ajanmittausväineitä kerättiin kadulta pois perässäni, niin se ei ollut ihan kivaa. Mutta polvi tuli niin kertakaikkisen kipeäksi puolivälissä, etten pystynyt juoksemaan lujempaa.

MESE, toki olisin mieluummin ilman rihman kiertämää, unelmana onkin Australian nakumaraton, mutta siinä tulee eteen sama vyölaukkuongema.

Onnittelut Sinulle, Trouble !

Hieno juttu, kun juoksit maratonin ! Epäilen, että jää aika monelta terveeltä

ja vielä suuremmalta määrältä diabeetikkoja tekemättä !

42km:n aikana kuluu paljon energiaa, ja on vaikeaa arvioida, paljonko

hiilihydraatteja pitää nauttia juoksun aikana. Meikäläisten tankkaukset

kun ovat vähän erilaisempia kuin terveillä. Kesäjuoksut ovat todella

hankalia, kun ei ole välttämättä takin taskuja, jotka sulloa täyteen

energialähteitä ...

Ja sitten vain seuraavaa maratonia suunnittelemaan ...