Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lanzaroten maraton?

Recommended Posts

Lanzan marasta on ollutkin täällä jo tarinaa jokunen sana.

Olen itse lähdössä kisaan aika monetta kertaa eli itse tykkään siellä juosta.

Reitti on vaihtunut menneistä vuosista, mutta on sama kuin viime vuonna.

Reitistä sen verran että taidettiin juosta neljä kertaa pääosin edestakainen rinksa, jonka kääntöpaikka on varsin korkealla. Mennessä kivutaan siis suht jyrkähköä ylämäkeä ja takaisin lasketellaan. Ei se minusta kuitenkaan mikään raskas reitti ole. Mutkia ei ole niinkuin entisaikaan ja alusta on hyvää asfalttia. Todella juostava kaikinpuolin.

Katsojia on mukavasti ja kierroksella ohitettavia/ohittavia kanssajuoksijoita riittää, joten ei siellä yksin ainakaan tarvitse ravata.

Maalialueella on kovaa kannustusta ja kuulutus kertoo hienosti kuka menee ja mistä maasta tulee. Kilpailun johtaja taisi olla itse maalissa onnittelemassa.

Eväät kisan jälkeen on aika mahtavat. Sämpylää, hedelmiä, olutta ja jäätelöä, esmes, saa niin paljon kuin maha ( pää ) vetää.

Aurinko paistaa sopivasti ja merinäköalaa riittää. Kyllä siellä pystyy viihtymään.

• 2 weeks later...

Juu...Lanzalla käytiin taasen.

Keli oli hyvä juosta, mutta aika raju tuuli puhalteli joissakin kohdin.

Se ei haitannut, kun en yrittänyt mitään ihmeellistä aikaa, vaan vain viilensi mukavasti.

Viikolla juoksentelin aika tunteella kun kelitkin oli kohillaan. Lyhyitä reippaita lenkkejä. Perjantaina maltoin toki levätä vaikka koville ottikin.

Lauantaina lähdin kisaan aika sokkona. Ei oikein tiennyt miten menee.

Kisa lähti kuitenkin ihan mukavasti menemään ja ajattelinkin siinä matkan varrella että kolme tuntia olisi alitettavissa. Löysäilin siellä kolmenkympin kohdilla vähän liikaa, joten lopussa tuli kiire. Viimeiset kilometrit mentiin alle 4 min/km eli selvästi nopeinta kyytiä koko matkalla.

Ei se kolmen tunnin alitus nyt iso asia ole, mutta antoi lopun kilsoille hyvää motivaatiota.

Niin....ja tuloshan oli sitten jotain 2:......

Marasta palautuminen oli Lanzan kelissä tietysti nopeaa, joten parin lepopäivän jälkeen oltiinkin sitten taas juoksentelemassa hienoissa maisemissa. Viikon treeniputken ennätti siellä tehdä eli lentävä lähtö Tukholmaan.

Onnittelut kaikille Lanzalla juosseille. Suomalaiset oli hienosti edustettuina. Naisten sarjoissa taisi yksi voitto lipsahtaa muille.

Sepustetaan hiukan omastakin puolesta Lanzaroten maratonista. Onnistuin nipistämään maratonennätyksestäni 4 minuuttia. Tästä pari minuuttia taitaa tulla siitä syystä että reitti oli ilmeisesti puolisen kilometriä vajaa kahden Forerunnerin perusteella (301 ja 305 mallit). Mutta sama se, tapahtuma oli taas hieno ja tunnelma hyvä. Juoksun jälkeen maalissa järjestäjä tarjosi jälleen olutta hanasta kaiken muun syötävän ja juotavan lisäksi. Oikein mieltä lämmitti, sen oluen tunsi sillä hetkellä ansainneensa. Reitti oli tasainen, viimevuonna reitillä ollut haastavampi mäki oli korvattu tasaisella lenkuralla. Minulle se sopi mainiosti.

Olimme Puerto del Carmenissa majoittuneena. Sieltä pääsi hienosti lenkkeilemään "rantabulevardia" pitkin ohi lentokentän aina maratonin lähtöpaikalle asti. Kerran kävin siellä kääntämässä, sitten jalat olivat sitä mieltä että juoksu riitti tällä lomalla. Ensi vuonna taas uudestaan.