Jump to content
Juoksufoorumi.fi

pitkät talvella

duke
 Share

Recommended Posts

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Talvellahan on mukava tehdä pitkät lenkit hiihtäen, jos siitä hommasta tykkää.

Olen kyllä pari kertaa kuussa juossut tuon kolmekymppisen talvellakin. Matkahan ei välttämättä tarvi olla noin pitkä, jos tavoite on kevät/kesän maratonilla.

Helpompi säilyttää nousujohteisuus, mutta sen voi toki tehdä myös hiukan vauhtia kiristämällä kun tavoite lähenee...

Mutta jos täällä sivuilla hengailee, niin voi joutua juoksemaan 50km pitkiä lenkkejä talvella.... :shock: :shock: :shock:

Jiivetä sivuten, kannattaa säilyttää nousujohteisuus siten, että ottaa alkutalvesta hieman lyhyemmin ja pidentää tasaisesti kohti kevättä/kauden päätavoitetta.

Jep, samoilla linjoilla olisin minäkin, talvella vähän kevyemmin ja sitten keväällä voisi alkaa lenkkejä venyttää. Tuntuu mulle ainakin jotenkin järkeenkäyvältä, että ruvetaan venyttämään lenkkejä päätavotteen lähestyessä (juu juu, muistaen kuitenkin ne lepoviikot ennen varsinaista kisaa).

Mulla kans lyhenee pitkät max 20-25km. Enemmän keskityn tänä talvena useampaan ja monipuolisempaan lenkkiin/ vko (4-6krt PK, VK, mäkistä maastoa, tasaista maastoa, kilpailuvauhtista, vetoja radalla (sisäradalla)...jne.

Hiihtohan on tosiaankin ehkä paras tapa toteuttaa talvella pikät PK:t.

Mistähän sitä vaan tänne Lounais-Suomeen sais...? :(

Minä taasen ajattelin pidentää pitkiä talveksi jotta saadaan kunnon pohjakunto ennen kevättä.

Itse erottelen kyllä maratoniin valmistavan pitkän ( reipasvauhtinen ) ja pk-pitkän ihan eri harjoitteeksi. Eli talvella juoksen nimenomaan niitä hitaita pitkiä, joita ei sitten kyllä enää keväällä tehdäkään.

Ajattelin juosta sellaisia 2,5 - 3,5 tuntisia rauhallisia ( n. 5 min/km !? ) vaellustyyppisiä lenkkejä noin kerran kahdessa viikossa läpi talven.

Ja tietysti hiihtämällä vaikka koko päivän.

lumen puutetta en voi syyttää, vaikka suomenlahden rannalla asunkin, sen verran hyvin kunta pitää latuverkkoa yllä.

Tää on just tätä. Eli siellä, missä on lunta, kunta hoitaa surkeasti ladut. (Esimerkkinä Kajaani, joka tyrii latujen hoidon täysin, tämä pitäisi olla hiihtomaakunta vieläpä! Viime talvena tekivät keskellä latuverkostoa vesiputki/kaapelitöitä sekä metsätöitä, toisen ulkoilualueen ladut oli 2 vk ajamatta yms.) Missä on taas huonommat talvet, kunta panostaa ihan tosissaan latuverkostoon. (Esimerkkinä Raisio. Äijät pyrkii pitämään ladut kunnossa vaikka tykittämällä, jos ei muuten.) Oi prkl, että nousee verenpaine. :evil:

Mulla menee pitkät siis suksimisen puolelle ja ens talvena tulee varmaan hiihdeltyä usein Vuokatissa nuo pitkät, jos vaan budjetti sallii. Kerran viikossa lenkki, että pysyy tuntuma yllä. Mulle tämmönen lajivaihdos tekee terää, en jaksaisi nylkyttää samaa lajia ympäri vuoden.