Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ylläpitoharjoittelu


cokekola
 Share

Recommended Posts

Tämä vuosi meni vaihteeksi vähän poskelleen. Keväällä ehkä vähän tasoon nähden liian kovaa treeniä, seurauksena pari pitkää sairastelujaksoa ja alkuvuoden tavoitteet jäivät saavuttamatta. Syksypuolella sitten puolestaan alkoi pitkäksi venynyt harjoituttelu aiheuttaa henkistä laiskistumista, ja taas jäätiin tavoitteista. Tosin Maarianhaminassa juostu 3:55 oli ihan ok, vaikka tuntuikin, että tehdyllä työllä olisi 10-15 minuuttia parempaankin pitänyt pystyä.

Nyt tekisi mieli keskittyä välillä pääasiassa muihin, "henkisempiin" tavoitteisiin, syödä ja ehkä välillä juodakin hyvin.

Ajatuksena olisi palata tavoitteelliseen juoksuharjoitteluun joskus helmikuun lopulla. Saavutettua kuntotasoa ei kuitenkaan olisi tarkoitus päästää merkittävästi repsahtamaan. Millaisilla harjoittelutasoilla muut olette saaneet "lepojaksojen" aikana kunnon pysymään kohtuullisella tasolla? Riittääkö 3 lenkkiä viikossa, 30-40 km yhteensä? Onko se liikaa, alkaako taisteluväsymys painaa jo niilläkin määrillä?

Yksilökohtaisiahan nämä asiat ovat, mutta olisi mukava kuulla muiden kokemuksia onnistuneista 3-4 kk lepojaksoista.

Link to comment
Share on other sites

Kokeile harrastaa ihan jotain muuta mihin oot tottunut. Ja jos välttämättä haluat juosta, niin tuntuman vuoksi 1 lenkki viikossa? Saa ajatukset kiinni johonkin muuhun kuin siihen lajiin mitä harrastaa, niin motivaatio omaa lajiaan kohtaan tulee takaisin ihan itsestään. Ja sitä kautta järkevä ja nousujohteinen treenaaminenkin onnistuu luontevammin.

Itse hoidan saman tyylisen asian siten, että aluksi en harrasta lajia ollenkaannoin 2-4 viikkoon, ja sitten sitä vaan löytää itsensä oman lajin parista ihan itsestään hiljalleen määrää lisäten. Yleensä löydän omasta lajistani vielä jotain uutta, kun pitää pienen tuumaus tauon ja katsoo asiaa uusin silmin. Rohkeasti vaan muitten lajien pariin.

Link to comment
Share on other sites

Oikeastaan juuri tällä hetkellä ei mitään motivaatio-ongelmaa ole. Eikä tuo laiskuus varsinaisesti motivaation puutteesta johtunut aiemminkaan, enemmän väsähtämisestä. Voi kuulostaa vähän ristiriitaiselta, mutta näin sen näin.

Nyt voisin vaikka heti aloittaa uuden harjoittelujakson, mutta tiedän, että kolmen-neljän kuukauden kuluttua olisin taas henkisesti "ylikunnossa", eli ylirasittunut.

Täytyy varmaan vaan koettaa malttaa mielensä ja tehdä tosiaan pääasiassa muuta välillä. Toisaalta on vain vaikeaa olla jyystämättä säännöllistä lenkkiä, kun huolettaa, että kunto notkahtaa, jos löysäilee kevyempien lajien parissa.

Link to comment
Share on other sites

Mun ylläpitoharjoittelu talvella menee niin etten suunnittele etukäteen tekemisiäni. Juoksen kun siltä tuntuu ja sallin myös kävelylenkit. Pelailen erilaisia pallopelejä. Tosi mukavaa kun ei ole maratonohjelma mielessä. Lenkit on usein aika lyhyitä, jopa vain puolen tunnin fiilistelylenkkejä ennen saunaa. Tosi pitkiä lenkkejä en edes tavoittele, tulevat jos ovat tullakseen.Mutta oottakaahan kun tulee maaliskuu niin sitten alkaa Lyyti kirjoittamaan...

Link to comment
Share on other sites

Riittääkö 3 lenkkiä viikossa, 30-40 km yhteensä? Onko se liikaa, alkaako taisteluväsymys painaa jo niilläkin määrillä?

Tietty yksilöllistä mikä on liikaa, mutta minusta ei tuo ainakaan liian vähän ole. 40km viikossa keskiarvollahan juostaan jo se maratoni neljään tuntiin!

Pitäisin yhtä yli kympin lenkkiä ja kahta lyhyempää ihan riittävänä varsinkin jos vielä tekee jotain muutakin. Tää on mun oma mielipide, voihan se olla että mulla kunto sitten aina välillä tipahtaa, ehkä siks en olekaan kehittynyt mitään 30min vuodessa vauhtia.

Link to comment
Share on other sites

Vuodessa ei välttämättä tuota 10-15min kovempaa parannusta saa aikaan ja kyllä siihen olisin itse ihan tyytyväinen. Motivaation alentuessa siirry korvaaviin harjoituksiin niinkuin kolleegatkin tuossa jo ehdottivat. Hanki juoksemisesta/kestävyysurheilusta kertova opus ja katso että se harjoittelu jonka teet menee suunnilleen oikein. Levon ja harjoittelun suhde on tärkeä ja väärin tehtynä kuntotaso ei kohoa ja treeni tuntuu tuskaiselta jolloin motivaatio-ongelmissa painiminen vaan syvenee.

Link to comment
Share on other sites

Oikein treenaaminen on taitolaji,jota alhaisempi lähtö/kunto/tietotaso vielä korostaa.

Myöskin minä suosittelen alan kirjallisuuteen tutustumista.

Ne tosin eivät aivan helposti "avaudu"ekalla lukemisella.Mutta jo pelkällä pk-harjoittelulla pääsee pitkälle.Varsinkin jos tahtoo juosta noita pidempiä matkoja.

Tärkeintä kehittymisessä on kuitenkin treenaamisen jatkuvuus ja sehän onnistuu helpoimmin,kun aloittaa tarpeeksi varovasti.

Link to comment
Share on other sites

Untuvikkohan tässä vielä ollaan, vasta 15 vuotta juosseena, alkuaikoina keskimäärin vain n. 1000 km/vuosi, nyt vähän enemmän. Maratoneja on vasta kuusi takana, mutta sen verran olen mielestäni oppinut, että ihan kirjoja lukemalla pelkästään ei kehitystä tapahdu. "Edellinen" elämä kun kuluikin lähinnä kirjoja lukemalla, joten tästä on kokemusperäistä tietoa. :smiley:

Oman kehityksen rajatkin on vielä tietysti hämärän peitossa. Silti viittasin 15 minuutin tavoitteesta jäämisellä siihen, että kun olen maratonin juossut nopeamminkin, niin oletin siihen verrattuna olevani paremmassa kunnossa.

Tyhmiähän tietysti kyselin, kuten aina, mutta en kaivannut niinkään kirjatietoa tällä kerralla, vaan nimenomaan palstalaisten omia kokemuksia. Juoksu- ja valmennuskirjoja on omassa hyllyssä jo omiin tarpeisiin riittävästi ja kirjastoakin on tullut käytettyä aika ahkerasti. Varsinaiset juoksut olen kuitenkin puurtanut pääasiassa yksikseni, enkä muutenkaan ole juuri päässyt muiden oikeiden elävien juoksijoiden kanssa mielipiteitä vaihtamaan. Siitä syystä kiinnostaisivat siis todelliset kokemukset kunnon ylläpitämisestä, ei niinkään teoria.

Varsinaisen harjoituskauden kuviot alkavat olla jo ensi kaudeksikin selvillä. Sen sijaan epäselvää on se, mikä on kunnon taso harjoituskauden alussa. Toisaalta taidan kyllä luottaa täällä esitettyihin ajatuksiin, enkä sillä enää liikaa päätäni vaivaa, eli otan lepokauden levon kannalta: Juoksen ja liikun muuten siten kuin huvittaa, enkä niinkään minkään "lepokausiohjelman" mukaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy