Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mongolia Sunrise to Sunset 2008

JyNu
 Share

Recommended Posts

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 3 months later...

Ilmoittautumiseni on hyväksytty ja olen ahkeroinut jonkin verran löytääkseni sopivan tavan matkustaa määränpäähän.

Tällä hetkellä olen menossa junalla välin Helsinki-Moskova, josta matka jatkuu luotettavalla Aeroflot-lentoyhtiön koneella kohti Ulan Batoria. Ulan batorissa hengailen yhden yön verran ja toivottavasti tapaan jossain vaiheessa kilpailun järjestäjät.

Ulan batorista matka jatkuu Mongolialaisella pienkoneella kohti Lage Hovsgolin eteläkärjessä olevaa Khatgalin lentokenttää, joka lienee jossain tässä:

http://tinyurl.com/3xrlnh

Pikkukone Ulan Batorista rajoittaa osallistujien matkatavaroiden painon melko minimaaliseksi ja kantamuksia saa olla vain 20kg. Tankkauksessa joutunee tyytymään Mongolialiseen pitkäketjuiseen hiilihydraattiin, jos siellä semmoista on saatavilla. Tosin, rasvamafiosona mulle käy jakin maito ihan yhtä hyvin.

Lake Hovsgol on noin sadan mailin pituinen järvi, jossa kuulemma on iso osa maailman makeasta vedestä. Khatgalista jatketaan tuota järveä pitkin veneellä varsinaiselle leiripaikalle, jossa ollaan muutama päivä aklimatisaatiota varten ennen kisaa. Tosin, perusleiri ei liene kuin reilussa puolessatoista kilsassa, joten liekö edes välttämätöntä.

Leirillä ei ole WiFi-yhteyksiä, eikä kenttää kännykälle. Sähköä saa kuulemma auringosta, mutta on vähän epävarmaa riittääkö se läppärille. Näyttää pahasti siltä, että joutuu vieroittumaan netistä, kännyköistä ja tietokoneista koko retken ajaksi.

Varsinaiselta juoksureitiltä on hankala eksyä, koska se juostaan järven rantaa pitkin: http://www.ultramongolia.com/images/Map1-1.jpg ja huoltopisteitäkin näkyy oleman mun makuun melkeinpä liikaa. Satasella korkeuseroa on 3350m ja kartta näyttää tältä: http://www.ultramongolia.com/images/2003_elevation.chart.gif

Tuloksissa reitin vaativuus hidastanee ajan puolitoistakertaiseksi sileään sataseen verrattuna, riippuen tietysti minkälainen koikkelehtija on kyseessä. Keskiverto juoksija näkyy juosseen n. 17-18h tuloksen ja nopeimmat pääsevät noin kahteentoista tuntiin.

Mielenkiintoisen haasteensa tuovat lämpötilaerot, käsittääkseni päivällä tuolla saattaa olla hyvinkin lämmin, mutta toisaalta taas korkeimmilla kohdilla ovat lumisateet yllättäneet joinakin vuosina.

Kisaa seuraavana päivänä on hevoshenkinen Nadaam-kansanjuhla, joka vaikuttaa melko erikoiselta. Ylipäätään Mongolialaiset suhtautuvat hevosiinsa vähän erikoisesti; jo heppaa tarkoittavia sanoja löytyy kielestä toista kymmentä. Jos Pasilta liikenee hyviä hevosvitsejä, niin mä voisin opetella niitä, että pääsen rupattelemaan luontevasti alkuasukkaiden kanssa. Hevosvitsien vastalahjaksi lupaan sitten yrittää saada kuvattua kattavan Mongolialaisen kissakalenterin, niinkuin sovittiin.

Kiinnostava kisa varmasti. Lennot ja majoitukset Ulan Baatarista kannattaa kyllä varata hyvissä ajoin, koska Naadam on tuolla paras turistihoukutin. Itse olin joskus takavuosina Ulan Baatarin seudulla takavuosina jonkin verran ennen Naadamia, jolloin oli rauhallisempaa.

Naadamin lajithan ovat: hevoskilpailu, jousiammunta ja mongolipaini. Hevoskilpailussa kilpailevat nimen omaan hevoset. Kilpailureitti on melko pitkä (ei kuitenkaan satasta) ja mongolihevoset ovat melko pienikokoisia, joten ratsastajina käytetään lapsia eli tuollaisia 12 -vuotiaita ja sitä luokkaa.

Tuohon aikaan on myös hyvin saatavilla kansallisjuomaa eli käynnyttä hevosenmaitoa. Sen soveltuvuutta palautusjuomaksi en osaa arvioida. Kisassa en sitä kyllä käyttäisi.

Käydessäni tuolla Ulan Baatarissa myynti tapahtui pitkälti pienten kioskien kautta. Yksityistämisen myötä isommat kaupatkin oli jaettu useaan yksityiseen osastoon, jotka myivät suurin piirtein samoja asioita. Se mitä oli tarjolla riippui siitä, mitä tavaraeriä oli tullut maahan eli jotakin tiettyä asiaa oli tarjolla joko joka paikassa tai ei juuri lainkaan. Olot ovat saattaneet muuttua tässä välissä paljonkin, mutta ainakaan aiemmin jonkin tietyn asian tiettyyn aikaan saatavuuden varaan ei kannattanut luottaa paljoakaan.

Sen verran kitisen, että ei noin pieni rapakko voi mitenkään sisältää kuin minimaalisen pienen osan maailman makeasta vedestä.

Tosiaan, osuus on vain 0.4% ja naapurijärvessä Baikalissa oli sitten jo enemmän.

En löytänyt mistään Suomen makeanveden osuutta maailman vesistä, pitääpä etsiä tieto ennen kesää. Olen kuitenkin takuuvarma, että Hovsgolin vesi on makeampaa kuin tämä kotoinen.

matkabudjetti näyttää tällä Hki-Moscow - Ulan Bator vaihtoehdolla?

Menopaluu Moskova-UB oli 688EUR saksalaisen e-flights.de:n kautta varattuna, lentoyhtiönä MIAT. (Mongolian International Airways tmv. jonka web-sivut eivät näytä toimivan :-)

Juna moskovaan maksanee jotain 70EUR luokkaa + viisumit molempiin maihin noin satasen.

• 4 months later...

Oliko tämä zxcv:n retki vielä toteutumassa, kun ei ole keskustelua ollut vähään aikaan? Mongoliassa on ollut levotonta viime aikoina, toivottavasti rauhoittuu: http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id95302.html

Lähtö on huomenna aamulla. Jos homma menee suunnitelmien mukaan, niin Ulan Batorissa olen lauantaina ja Camp Toilgotissa (n. 1000km UB:sta) joskus sunnuntaina. Hassua sinänsä, että vieläkään en tiedä minä päivänä itse kisa on. Joskus ensi viikolla.

MIAT perui tuon tässä ketjussa mainitun lennon ja jouduin vaihtamaan kalliimpaan Aeroflottiin. Toivotaan, että se lentää perille. Itse asiassa juuri yritän tarkistella, että löytyykö mitään infoa Aeroflotin lennoista. Moskovaan päätin lentää (joka menee itseasiassa Tukholman kautta) ja Moskovasta palaan sitten joskus junalla.

Järjestäjä meilaili, että paikallisten lentoyhtiöiden kalustopulan vuoksi vapaaehtoiset voivat jäädä UB:seen ja lähtö Toilgotiin vasta maanantaina. Tätä ei suositeltu juoksijoille korekeuteen sopeutumisen takia.

Paluumatkalla jään muutamaksi päiväksi Moskovaan ja osallistun perjantai-illasta lauantaiaamuun kestävään yörullaluisteluun Moskovassa.

Retki on siis toteutumassa, mutta en tiedä vielä miten.

Itseasiassa kisapäivä on keskiviikkona, eli pikemmin kuin ajattelin. Sormi luutuu kovaa vauhtia ja Hiidenpata trail superkompensoituu juuri oikea-aikaisesti. Ja lento SVO2:sta on vielä merkattu lähteväksi kohti Ulan Batoria.

Ensi viikon keskiviikkona sun ei kannattaisi olla vuori, sillä jos noin on niin mä nauran ja juoksen ylitsesi.

Hähää!