Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rokotuksen jälkeinen kipu?

LauraIsabella
 Share

Recommended Posts

En löytänyt Seppolasta Terveys-palstaa, joten laitanpa tänne Yleisiin, sorry, jos on väärässä paikassa.

Otatutin tiistaina Hepatiitti-A ja jäykkäkouristusrokotukset. Työkaverini sanoivat, että on mahdollista pyytää rokotukset takapuoleen/lonkkaan, jossa ne sattuisivat vähiten, mutta tämä rokotushoitaja ei suostunut sitä tekemään, hyvä ettei nauranut minua ulos!

Ensin laitettiin hepatiittirokotus vasempaan käsivarteen. Hoitaja meinasi ensin pyytää minua tulemaan myöhemmin jäykkäkouristusrokotusta varten, kun kuuli, että edellisellä kerralla olisin pyörtynyt, jos en olisi viime hetkellä istunut alas. Mutta sanoin, kun tänne asti on kerran tultu (työterveyshuolto ulkoistettu), niin hoidetaan kaikki asiat kuntoon yhdellä kertaa.

Hän kyseli ammattiani, ja kuultuaan, että olen tietokonealalla, sanoi, että ehkä ei ole hyvä idea laittaa rokotusta oikeaan käsivarteen vaan laittoi sen vasempaan reiteen.

Tämän seurauksena reisi kipeytyi keskiviikkoaamuna niin pahasti, että hyvä, että sängystä pääsin ylös. Käveleminen ja seisominen tekee kipeää, ja kaikki tämän viikon tanssitunnit, ja juoksemiset on ollut pakko perua. Teen istumatyötä, joten en tarvitse jalkaa työssäni, mutta ymmärrettävästi tulo ja poistuminen työpaikalta on tuskaista. Tänä aamuna ruuhkabussissa somalinainen antoi minulle istumapaikan, näki varmaan minun nilkuttavan bussin perässä. Noloa!

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Lääkärit eivät osaa sanoa juuta eikä jaata, mutta totesivat vain, että jos ei koipi viikossa parane, pitää tulla näyttämään sitä. Jokainen hoitaja, jonka kanssa olen puhunut, on asiasta eri mieltä, ei olisi kuulemma pitänyt ottaa sitä rokotusta reiteen, sillä se sattuu eniten.

Mitään ulkoista jälkeä kuten punotusta tai mätää ei näy, ainoastaan rokotuskohta on turvonnut ja kova noin 5 cm:n alueelta.

Tetanusrokote annetaan lihakseen, ei pehmytkudokseen kuten esim. hepatiittirokote. Lihaskudos sisältää pehmytkudosta huomattavasti enemmän hermosoluja, joten tästä johtuu tuo kuvailemasi kipu. Milloin olet muutoin huomannut läskikerrostasi sattuvan?

Pakarassa on ensimmäisenä vastassa paksuhko rasvakerros, joka pitäisi lävistää ennen pakaralihakseen pääsyä. Tämä on mahdollista, mutta piiki pituus ja paksuus olisi sitä luokkaa, että 95% rokotettavista pyörtyisi jo piikin nähdessään (muistuttaisi lapsivesipunktio- tai biopsianeulaa), joten siksi nykyään tetanus rokotetaan käsivarteen.

Huomenna on jo vähemmän kipeä.