Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko aikaa

tiinushka
 Share

Recommended Posts

Olen keväällä 18-täyttävä opiskelijatyttö, jolla on takana (vuoden-parin päässä) suht aktiivinen harjoitusjakso yleisurheilua, hiihtoa ja suunnistusta ajatellen sekä kilpailua, noin kolmen vuoden ajalta. Parin viime vuoden aikana urheilu on jäänyt vain "harrastukseksi", mutta silti melko säännölliseksi lenkkeilyksi, hiihdoksi yms. Nyt joululomalla aloin haaveilla ensi kesän maratoneista, ja haluaisin tiedustella, mitä mieltä olette, onko puoli vuotta tällaisella pohjalla liian vähän treenata edes puolimaratonia varten? Peruskuntoni on mielestäni ok, viime keväänäkin cooperissa puristin 2700m ilman minkäänlaisia lämmittelyjä tai vetoapuja parin lenkittömän kuukauden jälkeen. Mitä mieltä olette?

Olen keväällä 18-täyttävä opiskelijatyttö, jolla on takana (vuoden-parin päässä) suht aktiivinen harjoitusjakso yleisurheilua, hiihtoa ja suunnistusta ajatellen sekä kilpailua, noin kolmen vuoden ajalta. Parin viime vuoden aikana urheilu on jäänyt vain "harrastukseksi", mutta silti melko säännölliseksi lenkkeilyksi, hiihdoksi yms. Nyt joululomalla aloin haaveilla ensi kesän maratoneista, ja haluaisin tiedustella, mitä mieltä olette, onko puoli vuotta tällaisella pohjalla liian vähän treenata edes puolimaratonia varten? Peruskuntoni on mielestäni ok, viime keväänäkin cooperissa puristin 2700m ilman minkäänlaisia lämmittelyjä tai vetoapuja parin lenkittömän kuukauden jälkeen. Mitä mieltä olette?

Lyhyesti: minun mielestäni tuolla pohjalla voit ilman muuta asettaa tähtäimeksi maratonin 6kk:n päähän. Itse lähdin aikanaan pelkällä työmatkapyöräilypohjalla (ei mitään muuta liikuntataustaa) treenaamaan 8kk päässä olevalle maratonille, ja hyvin selvisin.

-Tosin tuosta 8kk:stakin meni itselläni liki 2kk penikkataudin kourissa, eli älä innoissasi treenaa itseäsi hajalle ja siten lyhennä harjoitteluaikaasi. :cool

2700m Cooperissa viittaa siihen että maraton on helppo nakki, kunhan vain on päättäväisyyttä ja aikatavoite on oikeanlainen. Jos maratonilla on aikaraja 6 tuntia ja reipas kävelijä (siis ihan tavis) kävelee 6km/h, niin 6 tunnissa käveleekin jo 36km, eli vain 6km alle maratonin. Toisin sanoen, maraton ei matkana ole mikään ihmeellinen, kysymys on vain siitä kuinka kauan sillä haluaa viipyä. Ei matka tapa, vaan vauhti. Eli vauhti sopivaksi. Kaikki treeni mitä teet ennen ensimmäistä maraasi tähtää oikeastaan vain matkan läpäisemiseen joko tietyssä ajassa ja/tai vähimmällä tuskalla. Itse motivoin itseäni juuri tuolla ajatuksella treenatessa ekalle maralle. Eli kaikki treenilenkit joko vähensivät aikaa kellosta tai tekivät matkan taivaltamisen miellyttävämmäksi. Juju onkin sitten siinä, että kun sinne maralle lähdet niin tiedät oman kuntosi ja juokset/hölkkää/kävelet sen mukaan. :heilutus