Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelun kokonaisuus


jiivee
 Share

Recommended Posts

Kape kirjoitti:

Minkälaisesta harjoitusrytmityksestä kannattaa lähteä liikkeelle? Eli painottaenko joka viikko eri lajia, vaiko esim 3 viikkoa putkeen uintivoittoista, 3 pyöräilyvoittoista, 3 juoksuvoittoista jne.?

Varmaankin voin juoksun pitää vähemmällä, kun on tullut tänä vuonna juostua 4-6 krt/vko ja pari maratoniakin viimeisen parin kuukauden sisällä.

Jos joltain löytyy hyvä linkki jonnekin tri-aloittelijoiden ohjelmille, niin please otetaan vastaan kiitollisena..:ballchain:

______________________________________________

Tässä on varmasti monenlaista koulukuntaa. Jotkut tosiaan painottavat noita lajeja tuolla tapaa. Triathlonissa iso merkitys on ihan konkreettisesti sillä kuinka paljon pystyy aikaa käyttämään harjoitteluun ts. joutuu priorisoimaan asioita.

Oma harjoittelufilosofiani perustuu triathlonkaudella tuohon viikottaiseen toistumiseen. Eli en vedä uinti-juoksu-hiihto- tai pyöräpainotteisia jaksoja, vaan viikot rakentuvat kaikista osalajeista.

Tehot ja määrät sitten vaihtelevat. pk 1 -kausi (tästä vuodenvaihteeseen) sisältää pääosin pk- ja tekniikkapainottoista harjoittelua, ja myös henkisten akkujen latailua. (ei niin tiukkaa ohjelmaa)

pk 2 menee sitten seuraavan viikkojaksotuksen mukaan: perusviikko- tehoviikko- määräviikko- lepoviikko.

Kisakautta lähestyttäessä huhti-toukokuulla pk-osuus vähenee ja kisavauhtisten/ ylivauhtisten harjoitusten määrä kasvaa.

Näin siis tänä vuonna tein. Mielestäni tämä toimi mukavasti, joskin sain vähän myös arvostelua liian tehopainotteisesta harjoittelusta...

No, ensi vuonna on ohjelmassa tuo Ironman, niin se tarkoittaa sellaista muutosta että määrää pitää vähän lisätä ja tehoista tinkiä hieman.

Kuinkas muilla?

ps. Ja jotakin ohjelmia löydät tuolta tt226:n sivuilta, linkki tuossa allekirjoituksessani.

Link to comment
Share on other sites

Joo tasasesti on tarkotus tehdä lajeja eli ei mitään kummempia lajikohtaisia viikkoja. Kolme kertaa pitäs saada kaikkia lajeja mahtumaan viikkoon, tosin osa noista treeneistä yhdistelminä. Pyörällä mun tulee talvella ajettua vähän pienempiä määriä suhteessa muihin lajeihin kun leveyspiiri on se mikä on, uintia vastaavasti vähän enmmän. Hiihdolla voi sitten korvata osan pyöräilystä jos on mahikset hiihtää. Nyt aika rauhallista menoa mutta hyviä määriä ja keväällä sitten myös kovemmalla vauhdilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mun harjoituskausi on siinä vaiheessa että viisviikkoa totaalilepoa takana (no sentään n.100km työmatkapyöräilyä) ja viikko vielä edessä,ja voi veljet että on "kevyt" ja muutenkin hyvä olo,joten varmaa on että oon treenannu liian kovilla tehoilla ja/tai ilman riittävää palauttelua.Otetaan opiksi viikonpäästä alkavaa harjoituskautta varten.

Tärkeää olis tuntea omat kykynsä ja pystyä lepäämään päivän pari kun siltä tuntuu,eikä orjallisesti seurata jotain ohjelmaa.

Niinhän se entinen karpaasikin sanoi että ei niitä harjoituskilometrejä lähtöviivalla kukaan kysy,lehdistötilaisuudessa ehkä sitten (tosin heiltä kysyttiin myöhemmin vähän muutakin:hali_hehe:).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy