Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Etsintäkuulutus hyville vinkeille!


BrunoS
 Share

Recommended Posts

Olen kohta 30-vuotias maratonaloittelija. Juoksin ensimmäiseni tänä syksynä hiuksenhienosti neljän tunnin alle.

Nyt on maratonkipinä puraissut sitten oikein kunnolla ja haluaisin kokeneemmilta(miksei myös kokemattomammilta mutta viisaammilta) ohjeita.

Haluan nyt siis kehittyä juoksijana ja parantaa aikaani. Pelaan 2 kertaa viikossa sählyä talven ajan. Toukokuusta eteenpäin voin keskittyä juoksemiseen. Seuraavan maratonini on HCM -08.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tuo oman kehon kuuntelun opetteleminen ottaa aikansa. Projekti on itsellä vielä pahasti kesken. Toisinaan minua kokeneemmatkin kulkijat sortuvat treenaamisessa pölvästelyyn, vaikka juoksuharjoittelun yleisesti hyväksytyt perusasiat on aika helppo sisäistää. Jos voisin neuvoa itseäni pari vuotta sitten, niin kehottaisin juoksemaan ympäri vuoden. Talvikaudellakin jonkin verran. Vaikka rauhallisen pitkän lenkin pari kertaa kuussa, jos muuta liikuntaa on ohessa. Muuten on keväällä taas hirveä kiirus eikä mitään tietoa, kuinka paljon ja millaista kuormitusta jalat on valmiit vastaanottamaan.

Maratonkipinän puraisemisen jälkeen seuraa yleensä tilanne, jossa maratonkärpänen hyökkää kimppuun ja raatelee trikoot kunnolla riekaleiksi. Ainoana hoitokeinona on sitten löntystellä kiltisti lahkeet loskassa ja ottaa keväälle joku sopiva maratontavoite. Noista harjoittelun perusasioista (ohjelmat, välineet, ravinto, yms. ) on paljon tarinaa tarjolla vanhoissa ketjuissa. Tietyn aihepiirin avainsanat vaan hakutoiminnon syötekenttään ja neuvoja, kommentteja ja kokemuksia ropisee ruudun täydeltä.

Link to comment
Share on other sites

Jos siis haluat kehittyä juoksijana,jätä sähly toisille.Etunojassa,perse takana pitkällä juokseminen on vahingollista tekniikalle.

Olen empiirisin perustein tullut täysin eri johtopäätökseen. Viime talvena pelasin kahdesti viikossa sählyä (lisäksi hiihtoa, sulkapalloa ja juoksua). Kesällä ja syksyllä olin elämäni parhaassa juoksukunnossa. Pelit kehittävät lihaskuntoa, mistä on apua myös juoksutekniikalle.

Tämä kommentti soveltuu lähinnä kuntoilijoille. Huippujuoksijoiden täytyy ehkä miettiä painotusta tarkemmin.

Sählyllä on sitä paitsi tietty itseisarvo, josta luopuminen ei ole kerta kaikkiaan mielekästä.

Link to comment
Share on other sites

Luulisin, että juoksun kannalta suurin hyöty sählystä ja vastaavista peleistä tulee kovan harjoitustehon myötä. Sählyssähän syke huitelee ihan huomaamatta semmoisissa lukemissa, että maantiellä juostessa saa pistää ihan tosissaan tossua toisen eteen päästäkseen samoille lukemille...

Minusta voit ihan hyvin pitää sählyn ohjelmassa jatkossakin, kunhan vaan maltat vähän juoksulenkeillä tsekkailla sykettä ettei mene ylirasituksen puolelle. Itsellä on kokemusta tästä - juoksukunto on tosi helppoa tuhota tekemällä liian monta kovatehoista treeniä viikossa!

Link to comment
Share on other sites

Hetkinen Kutri,ajatteles hieman mitä kirjoittelet.Väitätkö tosiaan,että sählyllä voi vetää korkeat sykkeet,nekö eivät vaikuta koknaisrasitukseen,vaan juoksemalla vedetyt.Mietipä!Edelleen olen myös sitä mieltä,että kaikki mailapelit,jossa mennään etunojasssa perä pitkällä,vaikuttaa haitallisesti juoksutekniikkaan.Myöskin kuntoilijalle on hyväksi hyvä juoksutekniikka.Brunos pyyteli vinkkejä nimenomaan juoksua varten.

Link to comment
Share on other sites

Suosittelisin lukemaan vaikka Rolf Haikkolan kirjan "Lasse virenin menestyksen portaat" erittäin hyvää tietoa juoksemisesta. Sivuja kirjassa on n.450. Kaikkiahan ei tietenkään tarvi lukea mutta on kumma jos pystyy olla lukematta koko kirjan kun on päässyt alkuun. Jos noita kirjan neuvoja hieman soveltaa omaan harjoitteluun niin eiköhän tuloksiakin ala tulemaan.

Link to comment
Share on other sites

Minua ei voi todellakaan luokitella parhaimmalla tahdollakaan kuin satunnaiseksi juoksentelijaksi, pääpaino minulla on ollut muissa lajeissa. Juoksua olen tosin harrastanut siinä sivussa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että älä luovu sählystä! Voit aivan hyvin harrastaa sitä pari kertaa viikossa. Jäähän tuossa vielä monta päivää juoksuharjoittelulle. Voihan toki olla, että sähly ei ole paras mahdollinen laji juoksun tekniikkaharjoittelun kannalta, mutta toki sitä voi harrastaa. Niin kuin Kutri kirjoitti kannattaa miettiä asiaa kokonaisuuden kannalta ja ottaa sählytreenit huomioon kun suunnittelee juoksuharjoittelua.

Itse harrastan hiihtoa ja kamppailulajeja. Lisäksi mm. käyn salilla ja uimassa silloin tällöin. Nuorempana olen pelannut futista monen monta vuotta. Ekan (ja tähän mennessä ainoan) maratonin juoksin lähes olemattomalla juoksuharjoittelulla 18-vuotiaana. Onnistui siis ihan hyvin muista lajeista saadulla peruskestävyydellä.

No, huippujuoksijat ovat tietysti aivan eri asia. Mutta kyllä kuntoilija voi harrastaa paljon muutakin juoksun lisäksi. Aihe kiinnostaa kyllä minuakin siinä mielessä, että nyt haluaisin panostaa juoksuun tavoitteellisemmin kuin aikaisemmin. Muista lajeista en kyllä siitä huolimatta aio luopua. Sitä en vielä tiedä miten tämä käytännössä onnistuu.

Varmaan totta on, että hyväksi juoksijaksi tulee vain juoksemalla. Sama pätee kaikkiin lajeihin. Mutta ei muista lajeista kohtuullisessa määrin haittaa ole, voi jopa olla hyötyä.

Link to comment
Share on other sites

Hetkinen Kutri,ajatteles hieman mitä kirjoittelet.Väitätkö tosiaan,että sählyllä voi vetää korkeat sykkeet,nekö eivät vaikuta koknaisrasitukseen,vaan juoksemalla vedetyt.Mietipä!Edelleen olen myös sitä mieltä,että kaikki mailapelit,jossa mennään etunojasssa perä pitkällä,vaikuttaa haitallisesti juoksutekniikkaan.Myöskin kuntoilijalle on hyväksi hyvä juoksutekniikka.Brunos pyyteli vinkkejä nimenomaan juoksua varten.

Tästä huolestuville lohdutukseksi voin kertoa, että sählymailalla ylettää lattiaan myös muussa asennossa kuin "perse pitkällä" -tyylillä.

Jos jatketaan spekulointia sählyn vaarallisuudesta, niin löytyyhän siitä vääjäämätöntä todistusaineistoa: Neljännesvuosisata sitten kestävyysjuoksun kärjessä olivat etiopialaiset ja suomalaiset. Sitten alkoi sählyn nousu. Etiopiassa huomattiin heti lajin turmiollisuus. Suomessa sähly päästettiin seurauksia varomatta kouluihin ja yliopistoihin. Siitä lähtien suomalaiset lapset ovat oppineet juoksemaan perse pitkällä ja pudonneet etiopialaisten kelkasta.

Anteeksi tästä.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä meneekö tämä nyt ihan oikeaan ketjuun, mutta on pidemmän aikaa tehnyt mieli kirjoittaa yhdestä maratoniin liittyvästä perusteemasta ja se on: MARATONTULOS ON KIINNI NOPEUDESTA.

Hieman provosoiva aloitus, mutta perustellaanpa hieman. En tarkoita nopeudella tässä nyt ihan 100m:n aikaa vaan pikemminkin kykyä juosta esim 5-6x1000m pal.2-3min. Ko harjoituksen vetokeskiarvon perusteella voi suhteellisen normaalia maratontreeniä tekevän lopputuloksen määritellä 2-4 minuutin tarkkuudella.

Jos otetaan esimerkiksi 2.40 loppuaikaa tavoitteleva maratoonari. Peruskaava tämän tasoiselle kaverille menee niin, että kun tavoiteajasta otetaan 10 minuuttia pois ja ko aika jaetaan kahdella saadaan edellytys puolimaratoonin tulokselle. Tässä tapauksessa siis olisi kyettävä puolikkaalla aikaan 1.15. Jotta taas puolikkaalla tuo aika olisi mahdollinen, niin kympin olisi kuljettava n. 34 minuuttiin (mieluummin hieman alle). Kympillä taas ei ole mahdollista tuohon aikaan päästä jos ei em. tonnit liikahda 3.10-3.15 haarukkaan.

MOT

Edellä mainutut ajat on skaalattavissa juoksijoille 2.30 - 3.10 aikoihin.

Huippumiehet pystyvät puristamaan tuon puolikkaan ja täyden matkan vauhtierotuksen n. 6min luokkaan (58 min / 2.04).

2.15 -2.25 juoksijoilla vastaava erotus on luokkaa 8 min.

Toki löytyy tapauksia, joiden maratonaika on kovempi kuin miltä kyky tonneja juosta näyttää. Nämä ovat ns. kestävyyskoneita, joilla tosin olisi varmaan reserviä parantaa tulostaan lisää nopeutta hankkimalla. Samaten voi olla entisiä mailereita, joilla tonnit kyllä kulkee, mutta kestävyys ei riitä maratonsuoritukseen. Lähtökohtaisesti siis em. "totuudet" pätevät tasapainoista maratontreeniä tekeviin (riittävästi määrää, lihaskunto kohdillaan ja maksimikestävyystreenejä riittävästi).

Jos siis esim ketjun aloittaja lähestyy maratoonia tulostavoittein, niin kannattaa pitää vauhtitreenit nousujohteisina ohjelmassa mukana. Niillä se tulos loppupeleissä ratkaistaan.

Link to comment
Share on other sites

Ketjun aloittajalle sanoisin, että kaikki liikunta auttaa sinua kohti parempaa maratonaikaa. Oli sitten kyse sählystä, juoksusta tai vaikka uppopallosta, 4h ajassa on vielä terveellä ihmisellä todella paljon löysää. Kestävyysjuoksu on ensisijaisesti työvoitto.

Rohkeasti siis talvella liikkumaan (myös ulos), kaksi liikuntasuoritusta viikossa ei riitä mihinkään. Vaihtaisin myös maratonin johonkin muuhun kuin HCM:ään, esimerkiksi Vantaan maraton on huomattavasti nopeampi reitin ja ennen kaikkea sään puolesta.

Juoksin viisi vuotta sitten maratonin (HCM) 3.45, ja nyt muutama kk sitten 2.33. Voin melkoisella varmuudella väittää, että varvasaskellusta hiomalla tai sählynpeluuta välttelemällä aikani olisi ollut tänä vuonna huomattavasti huonompi. Tiedän myös sählynpelaajia, jotka täysin ilman erityistä juoksuharjoittelua kykenevät vetämään esim. 400m tai 800m huomattavasti kovempaa kuin esimerkiksi vm-52. Sählystä saa mainiosti nopeutta, kimmoisuutta ja lihaskuntoa, joista myös kestävyysjuoksijalle on ainoastaan hyötyä kuten Ana Grammi osuvasti kirjoittaa.

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan sivuhuomautuksena. Alkuperäinen kysyjä sanoi pelaavansa kaksi kertaa viikossa salibandyä, eikä kysynyt onko se järkevää.. Ei pari kertaa viikossa mitään tee, jos kokonaisrasitus vain pysyy kuosissa. Salibandymatsi tai treeni on kuin vauhtileikittelylenkki. Noiden rinnalla talvella jos tekee hidasta PK lenkkiä ja yrittää kietaista jonkun pitkänkin lenkin silloin tällöin on seuraavana kesänä hyvät mahdollisuudet kuitata ajasta iso pala pois.

Tavoitteellinen juoksuharjoittelu ja tavoitteellinen salibandy ei varmaan ihan hirvittävän hyvin tue toisiaan. En usko että kysyjä on kuitenkaan MM kisoihin lähdössä. Joten ehkä se ei ole niin nöpönuukaa, jos harjoittelu ei olekaan aivan ammattimaista.

Minä olisin myös valmis antamaan ääneni sille, että tuollaiset pallopelit itseasiassa parantavat peruskuntoilijan juoksutekniikkaa, koska ne vahvistavat lihaksistoa. Kentällä juostaan välillä kunnon munaravia, mikä tekee tekniikalle ihan hyvää.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy