Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ironman-matkan kisat Nokialla 2008?

Rookie
 Share

Recommended Posts

Triathlonliiton seuroille lähettämän kirjeen perusteella, vuonna 2008 ei ole ainakaan ironman-matkan sm-kisoja tiedossa.

Tarkemmista päätökseen liittyvistä taustoista minulla ei ole virallista tietoa, mutta mielenkiintoista olisi herättää keskustelua aiheesta, mikä ajatus tässä on ollut taustalla? Ja toissaalta millaisia ajatuksia tämä ylipäätään herättää harrastajien piirissä?

Se että järjestetäänkö täydenmatkan kisoja Nokialla lainkaan (ilman sm-arvoa) on vielä täysin auki. Kuulostellaan nyt hieman millaisia ajatuksia tämä keskustelu herättää ja aletaan sen jälkeen miettimään tt226:n suunnalla asiaa tarkemmin.

Rookie

• Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tämä liiton linja että puolimatka ja täysmatka olisi vuorovuosina on minun mielestäni ainakin täysin perseestä!

Triathloneja on muutenkin niin vähän, että en näe yhtä ainuttakaan järkevää perustelua tuohon asiaan.

Olen ite ainakin valmis liittoon olemaan yhteydessä asian tiimoilta ja vaikka kyhäämään jotakin addressia pystyyn.

Ja herää vaan kysymys, että kuinkahan monen henkilön idea tämä on !?

Ja kuinka monelta lajin harrastajalta/ urheilijalta on tätä kysytty!?

Olen vain lajin harrastaja, mutta näkisin että liiton tehtävänä olisi tehdä kaikkensa, että ihmiset saisivat urheilla ja harrastaa tätä hienoa lajia. Nyt lähdetään estämään tätä?

ps. olen valmis myös rakentavaan keskusteluun aiheesta, näin ensireaktion jälkeen.:icon_rolleyes:

Olisko liitossa pähkäilty että ko.kisat syövät toistensa osallistujamääriä, kun tuo suomen kesän pituus on mitä on, ja nuo pidemmät kisat on järjestettävä aika (liian?) lähekkäin.

Vai olisko niin,että täydenmatkan kilpailu kärsinyt inflaatiota (sponsoreita,mediaa ei nappaa),samasta syystä kun maratonin sm...-Kärkiukkoja ei kiinnosta.

Mun mielestä riittäis että Triathlonin sm:t ratkottais vain yhdessä kilpailussa (mikä se sitten oliskaan...) kun laji on kuitenkin Suomessa niin pieni.Vois sm-kisa saada enemmän näkyvyyttä,arvostusta ja kaikki suomen pro ukot viivalle (rahapalkinnot) kun satsattaisiin yhteen kisaan.

Sen kyllä olen kuullut että sm arvon kisaan järjestävä seura saa ihan eri lailla sponsoreita ja kaupungilta tukea ,kun kansallisiin karkeloihin.

Tuossa täytyy olla kyllä kaikella kunnioituksella TCB eri mieltä. Eihän sitä vaikkapa hiihdossa tai ratajuoksussakaan voi tehdä kompromissejä, että järjestetään sm-kisa vaikkapa rata 5000m:llä, sehän on siinä mukavasti 100m pyrähdyksen ja 10 000m :n välillä.

SM-arvon omaava kisa on kuitenkin hyvä vaihtoehto sekä kilpailijoille, yleisölle että järjestäjälle (sponsorointi ym.) Minusta systeemi on ollut nyt erittäin toimiva! Sm-kisa vetää porukkaa, myös huippuja joita yleisönkin on mukava seurata. Mukana oleva kuntosarja madaltaa kynnystä myös harrastelijoiden kokeilla lajia.

Ja kyllähän se on niin, että mitä enemmän kisoja pystytään järjestämään, sen paremmin saadaan uusia kokeilijoita, tunnettuutta lajille, jne...Ja kyllä varmasti kisoja on helpompi organisoida ja markkinoida sm-statuksella.

Kyllä huiput osaavat ihan itse valita, mihin kisaan tähtäävät ja panostavat.

Yhden kesän kokemuksen perusteella kolme viikkoa puolimatkan ja täysmatkan välillä on ihan riittävä aika palautumiseen. Siinä välissä jopa kerkiää harjoittelemaan kunnolla. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että järjestys on puolikas-täysmatka. Ja kyllä ainakin tänä vuonna kisojen kärkimiehet osallistuivat molempiin kisoihin. En tiedä sitten olisivatko muut Suomen huiput osallistuneet sen enempää mikäli SM-kisan arvon omaavia kisoja olisi ollut vähemmän. En oikein usko, sillä heidän tähtäimensä on hieman kovemmissa kisoissa. Jotenkin tuntuu kaukaa haetulta ajatus, että jo ennestään harvojen kisojen määrää vähentämällä saataisiin lajiin lisää arvostusta saati sitten osallistujia. Jotenkin musta tuntuu, että kysymys enempikin noiden Joroisten ja Kuopion kisojen lähekkäin olosta. Viikon välein puolimatka ja pikamatka on hieman kireä aikataulu, mutta Kuopiosta kaksi viikkoa Nokialle ei ole missään tapauksessa liian lyhyt aika. En ole kuitenkaan tutkinut ensi vuoden kalenteria, miten kisat jakaantuvat ja jääkö kisojen väliin riittävää palautumisjaksoa.

Mun ensi kauden tärkein kisa on ilman muuta triathlonin pitkä matka. Jos sellaista ei järjestetä Nokialla (tai muualla Suomessa), niin sitten sitä pitää ruveta katselemaan ulkomailta täysmatkan kisoja. Silläkin uhalla, että jotkin muut Suomessa järjestettävät kisat jäävät pois meikäläisen kalenterista.

Mulle triathlon on sama kuin täysmatka. Lyhyemmät matkat toimivat vain hyvinä harjotteina. On totta, että täysmatka ei ole yleisöystävällinen laji. Ja harrastajamäärät on varmasti pienemmät kuin perus ja pikamatkoilla. Mutta jotenkin tilanne tuntuisi samalta kuin se, että sm-maratonia ei järjestettäisi (osallistujia taitaa nykyään sm-maralla olla vähemmän kuin viime vuonna Nokialla yleisen sarjan osanottajia), jotta lyhyempien matkojen kisoja saataisiin sopimaan kesään paremmin.

Lajia vasta kokeilleena wanna-be urheilijanakin toi tuntuu kyllä aika omituiselta jutulta. Kun on saanut seurata sitä sitoutumista mitä täysmatkalle valmistautuminen urheilijalta vaatii - tuntuisi kohtuuttomalta että SM arvo poistettaisiin ja pahimmassa tapauksessa kisoja ei järjestettäisi Suomessa ollenkaan.

Olisko liitossa pähkäilty että ko.kisat syövät toistensa osallistujamääriä, kun tuo suomen kesän pituus on mitä on, ja nuo pidemmät kisat on järjestettävä aika (liian?) lähekkäin.

Vai olisko niin,että täydenmatkan kilpailu kärsinyt inflaatiota (sponsoreita,mediaa ei nappaa),samasta syystä kun maratonin sm...-Kärkiukkoja ei kiinnosta.

Mun mielestä riittäis että Triathlonin sm:t ratkottais vain yhdessä kilpailussa (mikä se sitten oliskaan...) kun laji on kuitenkin Suomessa niin pieni.Vois sm-kisa saada enemmän näkyvyyttä,arvostusta ja kaikki suomen pro ukot viivalle (rahapalkinnot) kun satsattaisiin yhteen kisaan.

Sen kyllä olen kuullut että sm arvon kisaan järjestävä seura saa ihan eri lailla sponsoreita ja kaupungilta tukea ,kun kansallisiin karkeloihin.

Mihinkähän tuo pähkäily toistensa syömiseen perustuu, jos liitto suuressa viisaudessaan noin on todellakin ajatellut ?

Ainakin tänä kuluvana vuonna molemmat kilpailut kasvattivat osallistuja määriään. On vaikea ymmärtää, mikä idea on yrittää kampittaa niitä harvoja kisa järjestäjiä joita tällä hetkellä tästä maasta löytyy.

Ei siitä ole niin kovin pitkää aikaa, kun kummallekaan matkalle ei tahtonut löytyä järjestäjiä. Nyt kun sellaiset olisi, niin halutaan palauttaa tuo vanha tyyli että vuorovuosin mennään.

Mitä tulee heikkoon media näkyvyyteen, niin ei kai niitä henkseleitä oikein voi triathlonin osalta missään päin Suomea paljon paukutella. Ei minkään muunkaan kilpailun johdosta ole isommin tarvinnut silmiään rasittaa televisiota seuratessa tai lehtiä lukiessa. Tässä suhteessa sillä liitolla olisi jotain oikeetakin tekemistä, ja paljon olisikin. Mutta heitellään vaan mieluummin kapuloita pinnojen väliin ja pyritään saamaan mahdollisimman paljon eripuraa kentälle.

Loistavaa, näin se laji saadaankin pysymään suomessa pienenä niin kuin mainitsit. Tuokin on niin ihmeellinen päähän pinttymä mitä en pysty tajuamaan! MIKSI siihen pitää tyytyä että triathlon pysyisi Suomessa iankaikkisesti pienenä lajina ? Kyllä nämä tämän hetkiset harrastaja määrät pystytään moninkertaistamaan jos sitä oikeata halua löytyy. Nyt sitä halua ei ihan joka suunnassa näyttäisi olevan, pikemminkin päin vastoin.

Mielestäni tämä keskustelu ei kuitenkaan saisi ajautua sille linjalle että pitkä matka vastaan lyhyemmät, sillä laji on niin upea että kyllä sen kaikki matkat tähänkin maahan mahtuu. Itse olen lajiin tutustunut lajiin pitkän matkan ansiosta, mutta mielstäni ihan yhtä tärkeitä kisoja ovat lyhyemmätkin matkat.

Olen ihan samaa mieltä kuin jiivee, että mitä enemmän kisoja, sen parempi.

Mielestäni tämä keskustelu ei kuitenkaan saisi ajautua sille linjalle että pitkä matka vastaan lyhyemmät, sillä laji on niin upea että kyllä sen kaikki matkat tähänkin maahan mahtuu. Itse olen lajiin tutustunut lajiin pitkän matkan ansiosta, mutta mielstäni ihan yhtä tärkeitä kisoja ovat lyhyemmätkin matkat.

Kyllä !!!

Ja sama toimii myös päinvastoin. Lyhyen kisan kokeilun jälkeen mieli tekee puolikkaalle ja sitten täydelle...

Aikaa on vähintään tuo kaksi ja puoli kuukautta järjestää neljä sm-kisaa.

Sprintti-, perus-, puolikas ja täysi matka. Eli viikonloppuja on vähintään tuo kymmenen (tai 9 jos jussi jätetään laskuista...)vaihtoehtoa. Ei se niin vaikeaa voi olla.

Duathlonit osuu sitten hyvin touko-ja syyskuulle kuten nytkin.

No kun tuli tuo liiton rooli noin ylipäätään puheeksi, niin täytyy myös mainita että ymmärtääkseni moni muu lajiliitto hoitaa pääsponsorit, telvisioinnit ym. tiedotuksen ja maksaa järjestävälle seuralle sm-kisojen järjestämisestä. Meidän liitossa asia on hieman toisin, ei sponsoriapua, ei telvisiointia ym. tiedotusta mutta perii kuitenkin sievoisen summan rahaa järjestävältä seuralta jotta saa sm-statuksen :fryingpan:. Ymmärrän kyllä että mistään suuresta liitosta ei ole kysymys mutta tovoisin että kasvavasta kuitenkin.

Lisäksi täyty vielä varoiksi mainita että ei tuo kisojen järjestäminen mikään kultakaivos ole, niiden eteen tehdään tolkuton määrä työtä talkoovoimin jota ei koskaan ole liikaa tarjolla. Nämä vapaaehtoiset tekevät pyyteetöntä työtä jotta kisat saataisiin kunnialla hoidettua ja jos liitolta tulee tämänkaltaisia "potkuja munille" niin saattaa joidenkin (vähemmän triathlon uskovaisten) usko hommaan horjua. Tämän jälkeen järjestäjät joutuvat yhä enemmän ostamaan ihmisiä töihin ja siihen se homma loppuu viimeistään.

Rookie

P.S. myös minä olen valmis keskustelemaan rakentavaankin tyyliin :surrender:

On ennen(kin) näköjään välivuosia pidetty:

Pitkä matka (3800/180/42,2)

MIEHET (xxxx alkaen)

- 2007 Teemu Lemmettylä TT AquaTerra Kuopio 8.58.16, Nokia

- 2006 Jari Vuorinen Helsinki Triathlon 9.24.23, Nokia

- 2005 Jarmo Mäkeläinen Helsinki Triathlon 9.04.20, Nokia

- 2004 Mika Luoto Turun Urheiluliitto 8.17.58, Nokia

- 2003 ei kilpailtu

- 2002 Jari Vuorinen Helsinki Triathlon 8.51.44, Vantaa

- 2001 ei kilpailtu

- 2000 Mika Luoto Turun Urheiluliitto 8.28.09, Punkaharju

- 1999-1997 ei kilpailtu

- 1996 Mika Luoto (M23) Turun Urheiluliitto 8.36.02, Nokia

- 1995 Mika Luoto (M22) Turun Urheiluliitto 8.38.40, Nokia

-1994-1985 järjestetty joka vuosi

Johtuukohan nuo välivuodet järjestäjien puutteesta (varmasti kova talkoo),vai "toppatakkimiesten" visioista?

Kyllähän tosiaan tuo ironman matka on lajin kingi,josta koko homma on lähtenyt (-78?),ja jos joku sm "pitää" pullauttaa pois,niin mieluummin vaikka sprintti.

Oikeesti.Olisko realistinen (ainakin avovesiuinnilla) kausi vain kesäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin:smiley:.Juhannus poislukien 8 viikonloppua.

Sääntöjen mukaan veden alin lämpötila on 13 astetta joten, koska tuo lämpötila keskimäärin ylittyy, lienee se ensimmäinen mahdollinen ajankohta järjestää kisoja. Järkevintä varmaan olisi käydä kisat järjestyksessä pika-, perus-, puoli ja täysimatka (kuten menneellä kaudella) jolloin veden lämpötilakaan ei liene iso ongelma alkukaudesta ja palautumiset hoituu mukavasti.

Menneellä kaudella triathlonin sm-kisat ajoittuivat välille 16.6.- 5.8. eli 8 viikonlopun ajalle. Tuohon oli mahtunut vieläpä kahdet nuorten pikamatkan kisat jotka oli jaettu kahdelle eri järjestäjälle/viikonlopulle ymmärtääkseni nuorten euroopanmestaruuskisojen johdosta (tai jotain).

Kriittisin väli tuossa palutumismielessä lienee puolikkaan ja täysmatkan välillä. Viime kaudella väli oli 3 viikkoa, onko tuo yleisesti ottaen koettu (urheilijoiden piirissä, ei toppapukumiesten) liian lyhyeksi ajaksi kisojen välillä?

Rookie

Niin tai menneellä kaudellahan ne taisi mennä:

perus, puoli, sprintti, täysi. Eikö?

Sprinttihän oli heti Joroisista seuraavana viikonloppuna Kuopiossa.

Mutta tosiaan, kriittisin väli on tuo puoli- ja pitkän matkan väli, ja kolme viikkoa siihen riittänee. ( ks. esim Artturin kommentit yllä) samoin kun osallistujalistoja katselee niin paljon siellä oli samaa porukkaa.

Mutta se peruskysymys ei tässä häviä, eli miten ja miksi liitto voi rajoittaa kokeneita ja päteviä seuroja järjestämästä sm-kisoja ?