Jump to content
Juoksufoorumi.fi

maraton toukokuussa 2008?

Recommended Posts

Osaisiko joku suositella maratonia toukokuussa tai vaikka kesäkuun alussa? Mieluiten voisi olla kaupunkimaraton jossain keski-Euroopassa, vaikka kyllähän hätätilassa kotimaakin kävisi.

Pian alkaa tulla räntää vaakatasossa ja autot roiskivat loskaa naamalle, joten jonkinlainen tavoite pitäisi olla taas ensi keväälle, ettei moraali ja harjoitusinto ihan kokonaan katoa kylmään pimeyteen.

Tukholma ei käy, koska se järjestetään taas koulujen päättäjäispäivänä. Ja Forssakin on poissa laskuista. Olen yrittänyt etsiä netistä, mutta ainoat vaihtoehdot löytyivät maalis-huhtikuusta. Huhtikuun Wien johtaa tällä hetkellä. Juoksuporukassamme on kuitenkin myös opiskelijabudjetilla eläviä, joten edullisemmat reissut sopisivat paremmin.

Mitä muita juoksuja keväällä on kuin nuo tunnetuimmat wien-hamburg-zurich-paris-london-linz-rooma?

AIMSin (Association of International Marathons and Distance Races) kalenterista löytyy vaihtoehtoja, toukokuu ja kesäkuun alku näyttää tällaiselta:

May 2008

4 Maratona d'Europa ITA M

4 BMO Vancouver International Marathon CAN M

4 Run Berlin 25km GER R

4 Cracovia Marathon POL M

4 The Eugene Marathon USA M/H

11 Kigali Peace Marathon RWA M/H

11 Pisa Marathon ITA M

11 Volkswagen Prague International Marathon CZE M

17 Great Wall Marathon

(Course not measurable to AIMS standards.) CHN M

17 Göteborg Half Marathon SWE H

18 Karstadt Marathon GER M

18 Glitnir Copenhagen Marathon DEN M

18 Society of Torun Marathon/Stowarzyszenie Maraton Torunski POL M

18 Medio Marathon Ciudad de Valencia ESP M

18 Nordea Riga Marathon LAT M

19 Bangalore World 10km IND R

25 ING Ottawa Marathon CAN M

25 Edinburgh Marathon GBR M

31 Freihofer's 5k Run for Women USA R

31 Stockholm Marathon SWE M

** Three Hearts Marathon & Half SLO M

June 2008

1 Quito Ultimas Noticias 15K ECU R

1 São Paulo International Marathon BRA M

1 Zelenograd Half Marathon Sprandi RUS H

-gs

Kiitos kovasti.

Tuota Riikaa ja myös Prahaa ollaankin mietitty. En vaan tunne ketään, joka olisi juossut niitä ja voisi suositella. Olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia. Ehkäpä nyt tutkin niitä muutenkin lisää.

Me (minä + viisi kaveria) varattiin juuri perjantaina lennot Riikaan Ryanairilta. Pari muuta kaveria juoksi siellä viime keväänä, ja tykkäsivät kovasti. Siksi mekin sinne keväällä menemme. Lennot olivat ainakin vielä suht' edulliset :icon_rolleyes:

Kiitos kovasti.

Tuota Riikaa ja myös Prahaa ollaankin mietitty. En vaan tunne ketään, joka olisi juossut niitä ja voisi suositella. Olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia. Ehkäpä nyt tutkin niitä muutenkin lisää.

Prahaa voin varauksetta suositella. Olin siellä pari vuotta sitten juoksemassa ja tapahtuma oli kaikkineen erittän hyvin organisoitu ja kaikki toimi kuin se kuuluisa junan vessa.

Ja se kaupunki, se on upea. Oluesta en puhu mitään...

Jäsen Kalman varmaan valottaa vielä enemmän, kun on Prahan seudulla asustellut takavuosina.

Riika ja Praha alkavat houkutella kovasti. Molemmat toistaiseksi vielä ihan vieraita kaupunkeja.

Lisähaasteena olisi vielä se, että kohteesta pitäisi löytyä myös puolikas ensikertalaiselle, jos juoksu osuu HCR:n 10.5. päälle. Olen nimittäin lupautunut ystävälle seuraksi Helsinkiin, ja jos maraton menee sen päälle, joudun houkuttelemaan hänetkin mukaan ulkomaanreissulle..

Praha olisi samana viikonloppuna kuin HCR. No, houkuttelun ei pitäisi olla vaikeaa. (Etenkään tuon oluen voimalla..)

Ite menossa Prahan maralle. Kaupunkilomakohteena Praha on erinomainen ja hintataso oli vielä ainakin viisi vuotta sitten opiskelijaystävällisellä tasolla, varsinkin keskustakortteleiden ulkopuolella.

Jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt niin maratonin lähtö on klo 9, joten juoksun jälkeen ehtii lauantaina mainiosti tutustua kaupunkiin ja sen (olut)tarjontaan.

Rata ei liene huippunopea, mutta sääolosuhteet ovat todennäköisesti miellyttävät. Mukava kuulla, että järjestelyt pelaavat. Itse takavuosina useasti Tsekeissä vierailleena tämä tuntuu yllättävältä...

Kovinkaan halpoja lentoja Prahaan en kyllä onnistunut löytämään.

Rata ei liene huippunopea, mutta sääolosuhteet ovat todennäköisesti miellyttävät. Mukava kuulla, että järjestelyt pelaavat. Itse takavuosina useasti Tsekeissä vierailleena tämä tuntuu yllättävältä...

Kovinkaan halpoja lentoja Prahaan en kyllä onnistunut löytämään.

Olin muutamia vuosia sitten sattumalta Prahassa, kun siellä juostiin tuo keväinen maraton. Reittiin en ole mitenkään sen paremmin perehtynyt, mutta silloin pisti silmään että ainakin tuolla kaupunkiosuudella oli jonkun verran mukulakivitystä mukana, mikä ei liene jaloille kovinkaan mukava alusta. No, siitä on tosiaan aikaa useita vuosia että ehkä reittikin on voinut muuttua.

Mutta kaupunki on erittäin hieno lukuisine harrastusmahdollisuuksineen.:icon_jook:

Olin muutamia vuosia sitten sattumalta Prahassa, kun siellä juostiin tuo keväinen maraton. Reittiin en ole mitenkään sen paremmin perehtynyt, mutta silloin pisti silmään että ainakin tuolla kaupunkiosuudella oli jonkun verran mukulakivitystä mukana, mikä ei liene jaloille kovinkaan mukava alusta. No, siitä on tosiaan aikaa useita vuosia että ehkä reittikin on voinut muuttua.

Mutta kaupunki on erittäin hieno lukuisine harrastusmahdollisuuksineen.:icon_jook:

Nuo mukulakivikadut ja raitiotiekiskot ovatkin sen reitin huonoin puoli. Eikä se moottoritienlaitakaan ola mikään kovin herkullinen paikka, vaikka se jokimaisema onkin ihan kiva siinä vieressä. Sinänsä se lopun kaupunkikierros on hauska, kun kierretään ympyrää ja yht'äkkiä tupsahdetaan maaliaukiolle.

Riian maratonin kotisivuilla olevan infon ja sen mitä itse kaupunkia tunnen perusteella reitti näyttäisi suhteellisen tasaiselta. Sillan profiilikin on selkeästi loivempi kuin vaikkapa Västerbron Tukholmassa. Maraton näyttää muuten olevan kolmena lenkkinä.

Ryanairin lisäksi Riikaan saattaa päästä kohtuullisen edullisesti Air Balticilla Helsingistä.

Ja jos Euroopan kaupunkimaratonit ovat opiskelijabudjetille kalliita, niin kyllähän sitä kotimaastakin löytyy juoksuja. Näistä kisoista mulla on ainakin kokemuksia:

Yyterimaraton Porissa, tasanen melko nopea reitti ja melko paljon juoksijoita kotimaan kisaan

http://www.porinkuntoilijat.net/maraton.htm

Västilän maraton, jonka ensi vuoden päivämäärä en tiedä. Reitti reilusti haasteellisempi ja osanottajia vähemmän, mutta tunnelmaltaan todella hieno tapahtuma

http://www.langelmaenkylat.org/vastilanvoima/?sivu=1

Tuusulan maraton. Samoin ensi vuoden päivämäärä tuntematon. Tuusulassa myös melko tasanen suht nopea reitti. Juoksijoita tänä vuonna oli reilusti Kalevan kierroksen vuoksi, mutta myös muina vuosina osallistujia ollut aika paljon. Nettisivut vielä tän vuoden satoa.

http://www.tuusulanjarvenmaraton.net/

Someron maraton 24.5.2008. Ensi vuonna siellä juostaan Kalevan kierroksen maraton, joten ainakin 200 osallistujaa kokonaiselle ja puolikkalle vähintään saman verran. Reitti kahtena kierroksena (ainakin 2006) sisältäen pari pitempää mäkeä. Soratietäkin muutama kilometri.

Sen lisäksi ainakin maratoneja on ollut Oulussa, Iisalmessa, Seinäjoella ja Joensuussa. Niistä mulla ei ole mitään kokemuksia. Ainakaan osallistumismaksut eivät ole niin korkeita kuin noissa isommissa kaupunkimaratoneissa. Ja matkustaminen tulee halvemmaksi lähelle. Mutta jos haluaa yhdistää matkustamisen ja juoksemisen, niin sitten katse kohti etelää.