Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pikamatkalle valmistautumisesta


JoneF
 Share

Recommended Posts

Onko se niin, että lyhyille (<15km) kovavauhtisille juoksumatkoille "herkistely"/kunnon viimeistely/tankkaus ei ole kovin tärkeää? Usein painotetaan ainoastaan viimeisen viikon tärkeyttä ennen maratonia, kun taas ohjeita viimeisten päivien valmistautumiseen lyhyelle matkalle ei tunnu löytyvän mistään.

Miten siis esimerkiksi viikkoa ennen 10km:n kilpailua tulisi alkaa valmistautua(tai aiemmin)? Tarvitseeko tankata(miten?)/vähentää reeniä tai muuttaa sitä(miten?)/jotain muuta?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se on tärkeää oli matka mitä tahansa. Sanoisin, että herkistely on tärkeämpää mitä lyhyempi matka on kyseessä. Lyhyemmillä matkoilla juoksun on ehdottomasti oltava irtonaista ja vahvan tuntuista heti alusta saakka. Mitään erityistä tankkausta ei tarvita, koska energian loppuminen ei ole ongelma. Sen vuoksi valmistautuminenkaan ei tarvitse olla lähes pelkkää energiavarastoja säästävää lepäilyä, vaan valmistautumistreeni voi olla melko kovaakin lähellä kisoja. Pääasia, että kilpailupäivänä jalkojen fiilis on paras mahdollinen. Usein käytännössä tähän tilanteeseen päästään sopivasti kevennetyllä harjoittelulla.

Oma systeemi on suunnilleen sellainen, että 3-4 päivää ennen kisaa tehdään viimeinen kova harjoitus. Pari päivää ennen kisaa vielä jonkinlainen kevyt harjoitus ja päivää ennen pari kilsaa verryttelyä ja kevyitä vetoja. Ei siis ole mitään tiettyä kaavaa, jokaisen on vaan löydettävä se oma tapa millä saa kropan täyteen iskuun.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy