Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Soutu

lampives
 Share

Recommended Posts

Onko joukossa soutulaitteen käyttäjiä? 2 vuotiaan tyttäreni saatua marraskuussa pikkusiskon ja tämän taasen hieman rajoitettua harrastus -ja nukkumisaikaani olen hiihdon ja juoksun ohella soutanut kuukauden ajan työpaikallani Consept II suotulaitteella päivittän noin 35min lenkin, matkassa noin 8,5km.

Mielestäni tänä aikana on hiihtovauhtini tehnyt suuren loikan eteenpäin. Toisin sanoen perusluistelulenkilläkin saa polkea sellaisella loikalla, että välillä ohikiitävät puut oikein pelottaa.

Sykemittarin mukaan soutaessa syke on juoksua korkeammalla (soutuvauhdilla noin 4min/km) eli syke vastaa aika lähelle hiihtosykettä, mutta lepotaukoja ei soutaessa ole, vaan se on tasaista puustamista. Ainakin selkä -ja vatsalihakset tuntuvat tässä lajissa myös työskentelevän aktiivisesti.

Jos työpaikallanne tällainen soutulaite on niin ei muuta kuin seisovapöydän tilalle mustikkakeittoa ja banaania pöytälaatikkoon ja työpäivänäkin, ruokatunnilla liikunnan riemuista nauttimaan.

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tervehdys!

Minulla on ollut pari vuotta samainen Concept II ja se on kunnon kohottamiseen aivan oiva peli. Olen jättänyt viime aikoina soudun vähemmälle, mutta mikäli sää hiihtoon tai juoksuun on huono olen turvautunut soutuun.

Vaihtamalla tekniikkaa soutulaitteen ohjevideon mukaisesti voit vaihdella soudun kuormistusta jalka-, käsi- ja selkälihasten välillä.

Itse olen soudellut noin 4-5 minuuttia/km ja syketaso vaihtelee 115 ja 140 välillä. Hiihtokauden päätyttyä ryhdyn soutelemaan aktiivisemmin, sillä tavoitteenamme on soutaa kesäkuun lopulla Tallinnasta Helsinkiin.

Mulla on porukoiden vanha soutulaite jota oon muutamia kertoja käyttäny. Se alko pitää kamalaa ääntä (oikeen puoleinen kampi aina vedettäessä) joten jätin sen rauhaan. Tarvis varmaan purkaa se osiin ja koota uudestaan jos se sitten alkas toimia =)

Niin, ihan pro laite se on. Hobby hallista ostettu kultaisella 80-luvulla ja väritys sen mukainen, vaalea penkki ja muuten semmonen tummanpunainen.

Tuo on mukava kuulla että siitä on noinkin iso hyöty, mulla muuten oli joitakin päiviä vatsalihakset kipeinä. Tiedä häntä johtuko se soutamisesta. Koska aina soutamisen jälkeen tein vatsoja semmosella hökötyksellä joka on A-kirjaimen näkönen malliltaan. No niitä mitä joka paikassa myydään, joku vinopenkki.

Kai se vatsalihasten reagointi johtu molempien laitteiden käytöstä tai vain toisesta. No, parempi kenties jos ei käytä molempia vai mitä mieltä arvon raati on?

Taidankin nostaa soutulaitteen olohuoneen pöydälle kun siitä näkyy järvi niin voi fiilistellä soutelevansa oikeesti. hah hah. :kädet

Tuo on mukava kuulla että siitä on noinkin iso hyöty, mulla muuten oli joitakin päiviä vatsalihakset kipeinä. Tiedä häntä johtuko se soutamisesta. Koska aina soutamisen jälkeen tein vatsoja semmosella hökötyksellä joka on A-kirjaimen näkönen malliltaan. No niitä mitä joka paikassa myydään, joku vinopenkki.

Kai se vatsalihasten reagointi johtu molempien laitteiden käytöstä tai vain toisesta. No, parempi kenties jos ei käytä molempia vai mitä mieltä arvon raati on?

Jos tuolla vatsan kipeytymisellä tarkoitat ihan normaalia lihaskipua, niin kyllähän se kuuluu voimaharjoittelun osalta asiaan - erityisesti, jos lihakset eivät ole tottuneet harjoitteluun. Noista vaihtoehdoista arvioisin vatsapenkkiliikeen syylliseksi kipuihin, mutta en siis todellakaan olisi huolissaan asiasta, mikäli kipu on normaalia harjoitelun aihettamaa särkyä.

Jos tuolla vatsan kipeytymisellä tarkoitat ihan normaalia lihaskipua, niin kyllähän se kuuluu voimaharjoittelun osalta asiaan - erityisesti, jos lihakset eivät ole tottuneet harjoitteluun. Noista vaihtoehdoista arvioisin vatsapenkkiliikeen syylliseksi kipuihin, mutta en siis todellakaan olisi huolissaan asiasta, mikäli kipu on normaalia harjoitelun aihettamaa särkyä.

Jep, oot kyllä oikeassa. Niitä kun ei oo tullu tehtyä aikoihin niin eiköhän se kipuilu johdu niistä. Varsinkin tuo vinopenkki jota käyttää tehnee siitä vieläkin raskaampaa. Tosin vois jatkaa käyttämällä toista laitetta päivällä ja toista illalla.

• 1 month later...

Soutulaite on kyllä hyvä vehje kunnon nostamiseen. Itse en ole voinut juosta vuoteen kun paikat eivät kestäneet, ja sinä aikana olen soudellut paljonkin. Tuo Concept II on minun kokemukseni perusteella se paras laite -muut kokeilemani ovat vaikuttaneet heiveröisiltä siihen verrattuna. Ainoita ikäviä puolia soutamisessa on tuo takapuolen paha puutuminen pitkillä matkoilla...

Olen itsekin soudellut viime aikoina jonkin verran, polvivammainen kun olen. En aikaisemmin ollut kiinnostunut sisäsoudusta, mutta nyt lajiin lähemmin tutustuttuani pidän sitä erinomaisena treeninä. Aikaisemmat kokemukseni soutulaitteesta ovat olleet lähinnä nopeita lämmittelyjä ennen salitreeniä. Pitkä rauhallinen soututreeni on kuitenkin huomattavasti miellyttävämpi kokemus kuin sellainen nopea revitys, joita aiemmin tuli tehtyä.

• 4 weeks later...

Tommosella Concept kakkosella tulee soudeltua muutama kerta viikossa. Jännä laite - mulla on siihen jonkinlainen viha/rakkaus suhde :oops: . Ensimmäinen kymmenminuutinen tuntuu aika hirveeltä, kahdenkymmenenminsan jälkeen se taas rupeaa tuntumaan oikeinkin hyvältä, sen jälkeen soutu onkin niin euforista että on vaikeaa malttaa pitää sykkeet tarpeeks alhaalla. Muutama kerta on sit tullu vedettyä ittensä niin piippuun että palautumiseen menee useampi päivä :ei noin . On tolla muitakin hyviä vaikutuksia kun kunnon kohentuminen, ainakin niska ja olkapääsäryt on hävinneet lähes täysin ja selkäkivuissakin selvää vaimenemista :kädet

Kova aika Sokrates! Muistatko millä vastuksella tuon soudit tai millä vastuksella sun mielestä saa parhaimman ajan 2000 metrillä?

tv. nimim. "työpaikan 2000m soutukisa lähestyy"

Ite oon soutanut aina 10 vastuksella eli raskaimmalla. Alla nopeimpia aikoja eri matkoilta, tosin osan noista matkoista oon soutanut vasta yhden kerran eli ajat varmaan vielä paranee.

500m: 1.33.0

1000m: 3.21.7

2000m: 6.57.5

3000m: 10.49.2

5000m: 18.42.6

10000m: 38.15.7

15000m: 59.24.7

Väittävät että oikein tekijämiehet ja -naiset yleensä soutaa 4-6 vastuksella. Itse tykkään vaihdella- viime aikoina olen soutanut paljon juuri nelos-vastuksella. Kympillä on kiva vetää lyhyempiä matkoja, mutta puolikasta -maratonista nyt puhumattakaan- en kyllä uskaltaisi kympillä yrittääkään.

• 2 years later...

500m: 1.33.0

1000m: 3.21.7

2000m: 6.57.5

3000m: 10.49.2

5000m: 18.42.6

10000m: 38.15.7

15000m: 59.24.7

Mitenköhän toi laite arvioi noi matkat? :P Omasta mielestä aika epäraelistisia metrilukuja.

Kesällä kun soutelen avomerellä ihan perussoutuveneellä niin 10km soutamiseen menee melkein puolitoista tuntia ja pirun raskasta näin 50 kiloselle. Jos haluaa päästä 10000m aikaan 38.42.6 niin saa kyllä soutaa aika rajuun myötävirtaan :D Jos sitten kilpasoutajat vetävät omilla veneillään tuohon aikaan niin se on sit eri juttu.