Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Metsätöillä kunto ylös.?.


Recommended Posts

Onko kokemuksia perinteisestä peruskuntoharjoittelusta luonnon parissa. Aikanaanhan etenkin hiihtäjät taisi tehdä metsätöitä oikein tosissaan peruskuntokaurella.?.eikä tainneet olla mitään eilisen teeren poikia harjoottelussa.:holzhacker:

Alkoi askarruttamaan tuo, kun itekin on tullut päivänä muutamana käytyä rankoja tekemässä peräkärryllinen (n. 2 h/kerta). Sykemittauskin oli viimeksi, mutta Jonseredi pisti sen sekaisin. Ei se keskisyke kuitenkaan tainnut olla kun tuossa reilu 100 eli alle PK alueenkin.

Menisikö tuo kuitenkin perusvoima tai PK treeninä? Rangat kainalossa tulee käveltyäkin joitakin satoja metrejä. Viimeksi liikkumista (lue könyäminen) oli reilu kilometri. Hiihtoonhan se taitaa ainakin jeesata, niinkuin jo todettiin...mutta entä juoksuun? Onko kokemuksia puolesta/vastaan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kyllä se ainakin jotain kuntoa nostaa, riippuu minkäkokoista rankaa sieltä metästä väännät...

Muistelen, kuinka aikoinaan isän mettässä raivattiin ojalinjoja ja tehtiin harvennuksia, niin kylläpähän tuo otti aika rankasti pumppuun ja keuhkoon. Ja jos tuntuu, ettei oikein hiki irtoa, niin juoksutat ne rangat sitten.

Kyllä se mun mielestä vastaa vähintäänkin potipumppituntia. Alusta tosin on epätasaisempi, joten saattaa olla arveluttavasti hyötyä vielä tasapainoonkin ja pieniin lihaksiin...perkule, suorastaan tulee ikävä mettähommiin.

Tai kuten eräs kolleega totesi: ennemmin mies kuuntelee 8 tuntia moottorisahaa kuin puoli tuntia naisen marinaa...

Link to comment
Share on other sites

Valmistautuessani Sulkavan soutureitin toiseen uimisyritykseen v. 2006 tein noin 24 h metsätöitä = 6 h rankojen nostelua + 6 h moottorisahausta + 12 h kirveellä pilkkomista, vain nettoaika = vain aktiivityö lasketaan. Tämä vastaa ajallisesti noin 100 km uintia. Edellisvuonna uintiyritys keskeytyi ranteiden tulehtumisen takia 42 km kohdalla, ja ajattelin, että pöllien nosto ja kirveellä pilkkominen vaatii juuri rannelihaksia. Myös uintimäärää oli hieman enemmän kuin edellisenä vuonna. Ihan mukavaa hommaa sinäänsä, mutta Sulkavalla ranteet kipeytyivät juuri samoilla kilometreillä, kuin edellisenä vuonna ( toinen ranne 20 km kohdalla, ja toinen 35 km kohdalla ). Pääsin kuitenkin kipeilläkin ranteilla maalinasti, mutta halkohommista ei ollut mitään apua ranteiden vahvistumisen suhteen. Halkotyöt lopetin kyllä hyvissäajoin ennen uinnin starttia, joten mitään piilevää rannejumia ei ollut taustalla.

Link to comment
Share on other sites

Toivon totisesti, että peruskunto nousee. Itse olen viimeisen 2 viikon aikana tehnyt vain ja ainoastaan metsähommia. Katkoin isoja runkoja Jonseredilla (mullakin tuo käyvä moottori aika ajoin hävitti sykkeet) ja nyt olen sitten pilkkonut niitä pöllejä kirveellä.

Tehokasta työaikaa näiden saha- ja klapihommien kanssa on tullut lähes 24 tuntia parissa viikossa. Keskisykkeet ovat vaihdelleet 114 ja 135 välillä (max mulla on 182) eli ihan mukavasti 60-75 % max tienoilla. Aika ajoin syke on pompannut halkohommissa yli 160, kun vastaan tulee tosi iso ja oksainen koivupölli. Tuollainen vanha paksu koivu on vinkeää hakattavaa, kun puun syyt kiertävät.

Toivottavasti tämä tosiaan nyt sitten vaikuttaa myös siihen juoksukuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mulla ainakin raivuusahan kanssa heiluessa hiki tulee, että kyllä se ainakin sohvalla makaamisen voittaa. Mies reenaa talvisin suurimmaksi osaksi metsätöillä, enkä usko sen ainakaan hidastaneen juoksuvauhtia. Ja yksi metsuri tuttu paukuttaa älyttömiä aikoja puolimaralla käsittämättömän vähillä juoksukilometreillä.

Link to comment
Share on other sites

Mahtavaa hommaa olla yksin metsätöissä. Ja tulee peruskuntoa ja kestovoimaa. Sen tuntee kropassa ihan eri lailla jos vertaa tunnin-parin pk-lenkkiä ja päivän raivausta tai hakkuuta... Samalla mitä parhainta henkistä valmennusta ilman että on valmentautumista lainkaan.

Ja se voima on aivan erilaista kuin kuntosalilta saatu voima. Habaa tulee myös sellaisiin lihaksiin joita kuntosalilla ei pysty edes treenaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta nuorempana isäni hiihti yli 20 kertaa Pirkanhiihdon pääasiallisena harjoituksenaan metsätyöt ja karjanhoitotyöt aamulla ja illalla metsätöiden ohessa. En muista että hän olisi koskaan käynyt kuntosalilla. Hiihtämässä hän kävi 2-3 kertaa viikossa ja kesäisin juoksemassa/pyöräilemässä. Nyttemmin pirkat ovat jääneet ja metsätyöt siirtyneet enemmän koneilla tehtäviksi mutta ainakin hoikassa kunnossa isukki on pysynyt, samoin kolesterolit yms. ovat kuulemma yli 6-kymmpiselle aivan loistavia lukemia.

Link to comment
Share on other sites

Ilman konevoimaa eli pokasahalla ja kirveellä tehtynä homma on maailman parasta hiihtoharjoittelua, juoksuunkin varmasti hyödyllistä.

Työstä saa vaikka miten raskaan kun vehkeet ja puut ovat riittävän isoja. 42-tuumainen pokasaha, halkaisukirves ja järeimmille pölleille leka+kiila niin pulssi huitelee hurjissa lukemissa. Ja kun vielä kanniskelee ja kasaa pöllit syvässä lumessa niin avot!

Link to comment
Share on other sites

Ja kun vielä kanniskelee ja kasaa pöllit syvässä lumessa niin avot!

Siitä syystäköhän minullakin on kunto säilynyt entisellään vaikka hölkkä kilometrit ovat jääneet totalisen pieniksi. Viime syksy ja kevät menivät metsässä pöllien kantoharjoituksissa ja luntakin oli ihan omiksi tarpeiksi. Hölkkäkilometrejä ei ole kesälläkään juuri kertynyt mutta kaiketi tämä raksalla kiipeileminenkin on ihan hyvää harjoittelua ollut. Ainakin monipuolista.

Nytkin olen päivän kiikkunut välikatolla villoittamassa, on tullut venytyksiä ja monipuolista liikuntaa jalka, selkä ym lihaksille.

Kiva muuten HelenaXX, että löytyy toinenkin raivaussahan kanssa heiluva naispuolinen immeinen. Muuten, ei ihan hyvää harjoitusta edellisenä päivän ennen maratonia 29 asteisessa metsässä, kokemusta on. Meinasi tulla jano maralla seuraavana päivänä.

Link to comment
Share on other sites

aikoinaan tuli tehtyä metsätöitä ja samalla oltua opettajan / ohjaajan ominaisuudessa eli tahti ei ollut sama kuin normaali hakkuuhommissa. Samaisen työrupeaman oheessa juoksin elämäni ekan maratonin ja semmoiseen aikaan etten ole vielä pystynyt "konttorityöntekijänä" parantamaan...Harjoittelua oli tosi vähäistä. Nyt tulee mietittyä kuinka paljon liikunnallinen ammatti edes auttoi helppoon maratonin läpi juoksuun, vai oliko se vain nuoruuden voimaa...?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy