Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
Wellu

Ideapark-juoksu

Recommended Posts

On se reitti luultavasti ylipitkä, kun taas lipsahti pahasti päälle 1,20...:viheltely:

Ei vaan, 1,22 kuten viime vuonnakin on ihan ok, kun sen suhteuttaa juoksu- ja etenkin vauhtiharjoittelun määrään joka on käytännössä ollut n. 1krt/ 2 viikkoa...jos sitäkään.

Lämpöä riitti, tuultakin taas kivasti ja porukkaa oli paljon liikkeellä. Siihen nähden sijoituskin kelpasi. Taisin olla kaikista maaliintulijoista kuudes(?), ja vauhdinjako oli huomattavasti tasaisempi kuin viime vuonna.

Lopussa tuli pieni revitys, kun pyörällä kannustamassa ollut Rookie lupasi jätskit tarjota kun sain jätettyä "oman porukkani" kaksi juoksijaa...:ruokaa:

Ensimmäinen varsinainen puolikas takanapäin. Ei mennyt ihan nappiin eli jaksoin juosta 8 km jokseenkin tavoitevauhtia vieläpä asiallisilla sykkeillä mutta sitten piti hellittää. Viikolla ollut lievä flunssa + porottava aurinko olivat turhan paha yhdistelmä. Flunssa taitaa syödä erityisesti lämmönkestokykyä ja aurinko alkoi painaa. Piti sitten tyytyä 1.32.24 mikä oli 7 minuuttia tavoitetta heikompi. Tavoitteen oli kuitenkin vk-lenkkien valossa täysin realistinen ja kun kilometreillä 6-7 oli hieman pilvistä niin silloin kulki hyvin. Pitää sitten näillä eväillä lähteä tähtäilemään Tukholmaan. Parempi näin testikisassa kuin siellä.

Lopussa tuli pieni revitys, kun pyörällä kannustamassa ollut Rookie lupasi jätskit tarjota kun sain jätettyä "oman porukkani" kaksi juoksijaa...:ruokaa:

Joo, mä söin sen ite kun sua ei näkyny enään kun kävin ostoksilla :viheltely:.

Ei vais, tarjoon sen tilaisuuden tullen, viimeistään vaikka Joroisilla. Ja jos siellä pistät alle 4:30 niin vaihdetaan se kepardiin :morebeer:

Rookie

Wellulle tiedoksi ... siis maalipaikalla kuultua vain, että juottoloita olisi voinut olla vähän enemmän. Itse olin tyytyväinen ekan aseman sijaintiin, mutta toinen oli yllättävän kaukana. Aika helteinen keli meillä oli. Onneksi.

Omaa "suoritustani" tämä ei varsinaisesti häirinnyt, kai ...:viheltely:

Tietääkö kukaan miten tarkkaan tuo puolikkaan reitti on mitattu?

Ainakin ennen lähtöä sanottiin, että tuo on virallisesti mitattu. Samoin oma GPS (Nokia LD-4W + Sportstracker) yhdistelmä antoi matkaksi 21,1, joten uskoisin että tuo reitti olisi riittävällä tarkkuudella mitattu.

Itse kävin tuolla kympin huitasemassa. Mitään aikatavotetta ei ollut, koska tuli kaksi viikkoa maattua alle tässä kammottavassa flunssassa. Sykkeissähän tuo sairastaminen sitten näkyikin; loppusuoralla jopa näkyi uusi maksimi ruudussa. Yhtään aikasemmin en uskaltanut flunssaisensa kiristää. Aika jäi 3 minuuttia ennätyksestä, sijoitus oli jotakin 13 tms. Ja viime yö menikin sitten melkoisessa yskäkuorossa valvoessa...

Ylipituudesta en tiedä, ja tietääkseni tarkkaan on mitattu vain tuo puolikas, mutta kyllä mua ainakin se pisin sorapätkä siinä jotakin 7-9 km välillä tuntui aika vaikealta juosta. Siinä tuntui olevan aika paljon isoa irtosoraa, ja jotenkin ei vaan siinä kohtaa askellus oikein toiminut. itse kyllä pidän mäkisyydestä ja mutkista; tuntuu se matka menevän paljon nopeammin, kun esim. Forssan peltoaukeilla. Hyvin toimi minusta järjestelyt ja minusta tekninen paita on vallan komia!

Nyt pitäisi keksiä syksymmälle joku tavoite, johon sitten alkaisi tässä tosissaan treenata.

Tietääkö kukaan miten tarkkaan tuo puolikkaan reitti on mitattu?

Nettisivujen mukaan puolikkaan reitti oli virallisesti mitattu mutta kympin reitti ei. Tuon pitäisi tarkoittaa, että reitin on mitannut hyväksytty mittaaja polkupyörään kiinnitetyllä kalibroidulla virallisella mittauslaitteella. Virallisessa mittauksessa lisätään varmuuden vuoksi 1 m / km, jotta reitti ei olisi alimitoitettu. Tämän siis pitäisi olla maksimaalinen mittausvirhe. Näin ollen virallisesti mitattu puolikas on keskimäärin 21 metriä ylipitkä ja maksimissaan 0-42 metriä ylipitkä. Tämä siis suorinta mahdollista reittiä.

Olipas muuten mukava tapahtuma tuo Idea parkin puolikas! Reitti oli oikein miellyttävä juosta, selkeä ja hyvin ohjattu. Ja ihan mukavasti olivat Lempääläläiset alkuasukkaat lähteneet reitin varrelle pällistelemään, johtuen varmaan lämpimästä sunnuntai-päivästä.

Kevään eka puolikas tuli juostua ja ihan "korvakuulolta" vedin, kun sykemittarini ei suvainnut näyttää lukemia koko matkan aikana. Siihen nähden ihan ok, vaikka aika meni 1:50 väärälle puolelle... Piti hakea tuntumaa oikeaan matkavauhtiin/sykkeisiin Tukholmaa varten, mutta vähän jäi tuo data nyt puutteelliseksi siltä osin..! :conf:

Noh, ehtiipä tässä vielä vaikka toisenkin puolikkaan ennen himmailua.

Morommoro kaikille kisassa olleille ja kisaan ehkä jatkossa tuleville. Olen itse taustoilla tuossa kisassa järjestämässä ja koska tässä yhteensä n.20v aikana joitakin satoja hölkkiä/kymppejä/puolimaratoneja/maratoneja on tullut taivallettua niin kotimaassa kun maailmallakin ja monella tasolla, niin lupauduin alkujaan antamaan vähän kaikenlaista "teknistä" apua järjestäjille, joille tämänkaltaisen massajuoksun järjestäminen oli vielä pari vuotta sitten aivan uutta ja mitä juoksukisoissa voisi kannattaa ottaa huomioon...No eilenkin tuli sitten toimittua 11h erilaisissa tehtävissä,saati sitten aikaisemmin, eli vähän enemmänkin on "jouduttu" touhuun sitten mukaan. Mutta kuitenkin kaikki palautteet välittyy kisan "ydinporukalle" kyllä hyvin minunkin kautta ja jos vielä ensi vuonna kisassa olen taustoilla yhtenä mukana, niin pyritään siihen, että entisestään asiat paranee MYÖS juoksijoiden kannalta, kun hehän sen kisan tekevät.

Juoma-asemien sijainnista palaute on välitetty jo aiemmin, samoin mm. "kuulutuksen jatkuvuudesta" maalissa pidempään, lähtö- ja maalivaatteen puuttumisesta ja lähtöviivoille ohjauksesta ja lukuisista muistakin asioista joita vielä voi hioa.... Kaikkeen en itse pysty vaikuttamaan, mutta jos mukana olen järjestelyissä ensi vuonnakin ja joskun eksyn lukemaan tännekin, niin kaikki palaute tervetullutta myöhemminkin.

Mitä tulee reittiin, niin puolikkaan reitti on tarkistusmitattu. Lisäksi olen mitannut kalibroidulla pyöränmittarilla puolikkaan n.10krt läpi, joten niin kokonaismatka tai kilometrit eivät kyllä pahemmin voi heittää, sen verran sitä on kierretty. Mitä tulee reitin mäkisyyteen ym. niin nämä ovat asioita, mitä aina voisi miettiä, toisaalta suurin osa palautteista kehui juuri, että kiva kun reitti on eri alustoilla ja vaihtelua riittää ja on keskustaa ja enemmän "maaseutua", järvinäkymää ja kaikkea. Eli tämä on vähän tällainen toinen tykkää...ja toinen...aihe. Sorateiden kunto ei ollut tänä vuonna ihan paras mahdollinen vaan irtosoraa oli ehkä liikaakin tietyissä paikoissa, nämä tietysti osaksi vähän hankalampikin järjestää niin, että soratie on "puhdas" ja hyvä vain juoksijoille. Varsinkin kun näitä samoja sorateitä kulki myös lauantaina eräitä traktoreita joiden piti saada työnsäkin hoidettua...

Mitä tulee kymppiin, niin se on samaisella pyörällä mitattu noin 10 kertaa ja siinäkin paitsi kilometrit, niin myös kokonaismatka on kyllä mahdollisimman tarkat (jopa tarkempi kun monessa kisassa "virallinen" mittaus)... Riippuen missä kohdin kukakin menee reitillä, miten "nuolee" mutkat ym. kokemuksesta tiedän, että mm. GPS:llä voi heittoja tulla äkisti hiukan, mutta pyörällä tuo siis mitattu lyhintä mahdollisinta reittiä kuten virallisestikin, mutta 10km EI siis virallisesti mitattu.

Tässä näitä pääasioita mitä tulee mieleen, jos matka tuntui rankalta tai pitkältä, niin siihenhän tunnetusti auttaa harjoittelu :viheltely: eli itsekään tuskin puolikas enää olisi mennyt paljoa alle 1.30, vaikka menisin alamäkeen koko matkan... Eli siis kaikki vaan lenkille ja kohti uusia haasteita, toivottavasti ensi vuonnakin tämä kisa jatkaa kasvuaan ja saadaan siitä (myös palautteiden avulla) entistä parempi juoksijoille, nimittäin liikaa ei näitä hyviä juoksukisoja ole Tampereen seudullakaan enää. Suurimmalla osalla muuten kärkipäätä myöden taisi eilen äkisti tulleet lämpimät kelit vaikuttaa siten, että vauhdit hidastuivat hiukan loppumatkaa kohden.

Yksi iso asia mikä toivottavasti Ideaparkissa saadaan kuntoon on tuo uimahallin tulo, mutta valitettavasti kuulin, että ehkä ensi kisaankaan se ei vielä valmistuisi vaan vasta v2009 kesällä. Se olisi iso apu mm. noihin pukuhuone/suihkumahdollisuuksiin...mutta kuten kirjoitin kaikkeen ei voi vaikuttaa. Mutta siis kaikki palaute tervetullutta kisasta ja välittyy varmasti eteenpäin, vaikka itse eniten ehkä vastasinkin mm. reitin merkkauksesta ja sen toimivuudesta. Toivottavasti siinä ei ollut paljoa epäselvyyttä. Eikun hyviä kisoja ja kilometrejä kaikille "seppolaisille":thumbsup:

Muokattu

Ihan hyvin siellä tuntuivat, väkimäärästä huolimatta, toimivan järjestelyt! Itse en ainakaan joutunut mihinkään juurikaan jonottamaan, numerolappujen jakoon, vaatteiden vaihtoon, vessoihin, suihkuun - kaikkiin pääsi tosi kivuttomasti. Naisten puolella wellness centerissä oli jopa ylellisen hyvin tilaa, kun sinne ehdin. Monissa juoksuissa on tullut vaatteita väsyneenä riisuttua muiden hikisten naisten kanssa kankku-kankussa ahtauden takia. Moni lähellä asuva varmaan jätti lämpimän sään takia suihkuttelut kotioloihin, kun ei ollut heti kiire maalialueelta suojaan.

Eli ei mitään valittamista, hyvä vaan kun joku jaksaa näitä tapahtumia järjestää! :038: