Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Emonamoha

Mitä autosi/autottomuutesi kertoo sinusta?

Recommended Posts

Tulipahan mieleeni tällainen asia, kun luin yhden Jari Sarasvuon haastattelun jossa hän totesi jotain tähän suuntaan: "Olen aina pitänyt itseäni ihmisenä, jolla on pokkaa ajaa vaikka Opel Astralla - mutta asiaa tarkemmin ajateltuani huomaan olleeni väärässä"

Jep, siinähän se - pokkaa on :smiley:

Tosin asun myös niin hankalassa paikassa, etten pystyisi julkimoilla kulkemaan ja lapsia kuskaamaan...

Minusta tuo Sarasvuon kommentti kertoo miehestä enemmän kuin hänen autonsa. En tosin tiedä, millä autolla Sarasvuo ajaa.

Mun autoni kertoo vain sen, että haluan käyttää autoa paikasta toiseen liikkumiseen. Ehkä myös sen, että olen kyllästynyt aina rikki oleviin vanhoihin katiskoihin, joten ajan mieluummin uudehkolla autolla, joka toimii luotettavasti. Koska mulle tulee maantieajoa enemmän kuin taajampyörittelyä ajan ehkä turhankin isolla autolla tarpeisiini nähden, mutta arvostan keskikokoisen auton tukevuutta ja hyviä ajo-ominaisuuksia.

Ilman autoakin pärjäisin ja olen joskus pärjännytkin, mutta kyllä se elämää monissa tilanteissa helpottaa.

Ai se auto: vuosi sitten käyttöön otettu tuollainen (tosin erivärinen)

Minulla sitä vasta pokkaa on, kun ajelen Opel Corsalla. Tosin pidemmät matkat ajan Rellun Megenella.

Corsaa ostaessa kriteerit oli halpa hinta, 4 ovea, keskuslukitus ja mittarissa alle 150 000 km. Rellua ostaessa valinta oli jo vaikeampaa. Puntarissa oli, polttoaineen kulutus, suorituskyky, melutaso, varustelu, huollon toimivuus, sisätilat..... Ja lopullisen valinnan tekivät lapset huutoäänestyksellä:hali_hehe:

Eli minulle autot ovat käytännön liikkumistarpeisiin. Kilometrejä tulee työn puolesta niin paljon, että ajan mieluiten uudella autolla.

post-1455-14304184503871_thumb.jpg

post-1455-14304184503975_thumb.jpg

Elämäni ekat 16610 päivää elin ilman autoa (ja korttia). Viimeisimmät 324*) olen sitten ajellut vuoden -99 Ford Focus Hatchbackillä, joka on lilansininen, söpö ja suloinen, vähän niinkuin Hengenj (joka tietenkin oli ratissa koeajolla, kun itselläni ei vielä ollut korttia).

En tiedä mitä auto minusta kertoo, mutta autoilijaksi siirtyminen ja ajokortin hankkiminen tässä iässä oli elämäni pelottavin ja vaikein teko. Elämäntapajalkailijasta, julkisten käyttäjästä, kyytien pummailijasta, silti lähes aina reppu selässä ja/tai vetokassi perässä paikasta toiseen siirtyvästä kävelijästä/pyöräilijästä tuli täysin vastakohtaisen elämäntavan perikuva. Ennen en ymmärtänyt miksi joku menee autolla jonnekin juoksemaan. Nyt ajan vaikka tunnin edestakas löytääkseni innoittavan juoksuympäristön 30 minuutin lenkilleni.

Oikeasti hyötykävelyn ja -pyöräilyn sekä julkisissa välineissä jalat sietämättömässä alle 90 asteen polvikulmassa istumisen aivan täydellinen jättäminen on lopettanut ympärivuorokautisen polvisäryn ja voin (osin muistakin syistä?) taas juosta. Elämäntapaliikkujasta on tullut naurettava autoiluhörhö! Yäk!

*) Poislukien tietysti se aika, mikä meni ekana iltana oikein kunnolla ruttaamieni peltien vaihtamiseen.

vuoden -99 Ford Focus Hatchbackillä, joka on lilansininen, söpö ja suloinen, vähän niinkuin Hengenj

Miksi Hengenj on lilansininen? Kuristaako joku sitä? Apua!

Minulla oli kesäauto, valkoinen Honda Civic vm. -91, mutta sitten miehen sisko otti sen. Nyt mennään taas metrolla kaikkialle. Ja polkupyörällä. Meillä ei oo autolle sillä lailla tarvetta että viittisin ruveta ostoa miettimään mutta minä oonkin viherpiipertävä ekohörhö.

Enpä mä autoa mihinkään tarvitse. Pyörällä pääsee. Samalla kunto nousee ja luonto ja rahat säästyy. Eikä tartte parkkipaikkojakaan etsiä ;-)

Kaikki alle 25 km matkat menee hyvin ilman autoa jollei ole mitään järkyttävän suurta/painavaa tavaraa mukana. Ja jos autoa tarvitsee niin saan kyllä vanhemmilta lainaksi heidän kakkosautonsa. Mutta harvemminpa sitä jaksaa polkea sinne autoa lainaamaan, pitää olla jo todellinen tarve että jaksaa moisen vaivan nähdä.