Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Heppu

Maratonista 2 viikkoa, tunnin lenkki helposti yllättävän kovaa

Recommended Posts

Finlandia-maratonin jälkeen ollut kaksi viikkoa taukoa, eilen aloitin juoksun uudestaan. Tunnin lenkki kulki helposti yllättävän kovaa, olisi voinut tulla vaikka ennätys 10K:lla jos olisin ollut kisassa.

Onkohan yleisestikin maratonin ja parin viikon levon jälkeen otollinen aika yrittää ennätyksiä lyhyillä matkoilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten hatapan kommentti osoittaa, niin kaikki on mahdollista. Epäilen, että suurimmalla osalla tuo ei onnistu ihan noin helposti, mutta vastaushan on helppo löytää itse testaamalla. Itselläni ei ainakaan aiemmin onnistunut maran jälkeen noin pian vauhtikymppi, mutta ei siihen varmaan tarvitsisi kuin viikon puolitoista enemmän taukoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein oman kympin ennätykseni tänä vuonna viikko HCM:n jälkeen. Tosin kymppejä tulee juostua harvakseltaan ja enemmän tai vähemmän tosissaan.

Onpa tuota maratonennätyksetkin kolisseet viikon tai kahden viikon kilpailuvälillä.

Näissä tapauksissa totaalinen lepo on kuitenkin jäänyt 1-2 päivään, joten tämä ei kovin paljon tue teoriaasi. Itse palaudun aina kilpailuista nopeasti kevyen ja nopeasti aloitetun harjoittelun avulla ja olen valmis uuteen ennätykseen varsin nopeasti pidemmilläkin matkoilla. Ehkä sitten kun se todellinen maratonennätys tai kympin ennätys syntyy niin toisen TODELLISEN ennätyksen tekeminen voi olla jo vaikeampaa näin pienillä tauoilla. Keväästä lähtien pisin kilpailuväli kun on ollut kokonaista 4 viikkoa. Aina on vaan pakko laittaa uutta matoa koukkuun, ainakin niin kauan kuin ennätykset vielä paranevat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse hölkkäilin 2-4 viikkoa viime kesäisen hellemaratonin jälkeen monta lenkkiennätystä.

pururadalla meni seiska sen kummemmin yrittämättä kovempaa kuin koskaan. 14 kilsan peruslenkki meni hurmoksessa lenkkienkkaan sekin ja melkein spurttasin vitosen maantie-enkankin. kaikki muutkin lenkit (myös yksi hidas pitkä) olivat muutaman viikon ajan yhtä hurmosta.

aina noin ei ole päässyt käymään maratonin ja levon jälkeen, eli syytä en tähtihetkiini tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni tuntui juoksu luonnistuvan paremmin kuin koskaan aiemmin viime viikolla, noin kaksi ja puoli viikkoa elämäni ensimmäisen maratonin jälkeen. Maratonilta toivuin viikon totaalilevon verran ja seuranneen puolentoista viikon aikana tein neljä-viisi lenkkiä varovaisesti aloittaen, melko rankkaan päätyen, ja ilman ihmeempiä suunnitelmia. En yrittänyt mitään ennätyksiä, mutta olen varma että kympin ennätys olisi syntynyt helposti - en tosin ole aiemminkaan moista mittausta juossut. Joka tapauskessa juoksin kaksi kertaa 5,6 km lenkin perätysten; ensimmäisen aikaan n. 30.15 ja jälkimmäisen (kun tuntui sujuvan) kiristäen vauhdin n. 27.45:een. Koko 11,2 km meni siis n. 58:aan minuuttiin, mutta paukkuja jäi vielä jäljelle vaikka kuinka paljon. Kympin ajaksihan tuosta keskivauhdista tulee jotain alta 52 minuuttia. Uskoisin että kymppi olisi taittunut johonkin 48-49 minuutin tuntumaankin, mikä eittämättä olisi minulle kova suoritus.

Koko juoksun ajan tuntui olo vahvalta, jäntevältä ja energiseltä ja meno vauhdikkaalta ja fiilis oli tosi hyvä. En ole pitkään aikaan nauttinut juoksemisesta niin paljoa. Oikeastaan en ole koskaan tuntenut juoksevani oikeasti samalla tavalla. Itse mistään mitään tietämättä ajattelisin että maratonin jälkeinen kunnon lepo antoi yhdessä maratonin rasituksen superhyperkompensaation kanssa sellaisen mahdollisuuden korjata aiemman treenauksen piilevät pitkäaikaisvauriot ja -väsymyksen, ja sitten ikään kuin "puhtaalta pöydältä" alkanut uusi treenijakso vielä käänsi kuntokäyrän ennenäkemättömään nousuun kohti uusia korkeuksia, että sillä selittyy sekä hyvä fyysinen suoritus että erinomainen henkinen tuntuma juoksuun. Joku urheilufysiologiaa paremmin tunteva osannee selittää täsmällisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menee just päinvastoin. Pari ekaa lenkkiä maran jälkeisen tauon perään menee vielä kevyesti mutta sitten kuoppaa oikein kunnolla. Jotenkin kun se harjoittelurytmi katoaa niin tosi vaikea saada sitä takaisin päälle. Lihaskunto pysyy jotenkin yllä mutta se maraa edeltävä ihana juoksun helppous katoaa täysin. Hirveetä vääntämistä ja aerobinen kunto tuntuu kokonaan hävinneen. HCM-montussa ollaan vieläkin, tosin tässä on ollut kaikenlaista kipuiluakin harjoittelua estämässä. Nyt hirvee yritys päällä että sais vielä jonkilaisen tatsin ennen lumien ja pimiän tuloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä saa varmaan aikaiseksi melko terävän rasitus- ja superkompensaatiopiikin kun ennen maratonia lepää viikon ja sitten vetää itsensä aivan uuvuksiin josta palautuessaan saavutetaan hetkellisesti astetta kovempi tuloskunto. Palautuminen on varsin yksilöllistä ja siinä missä Professori vetää nelikakkosia parinviikon välein toinen vaatii parinkin kuukauden tauon. Oletan että tämä kaikki johtuu eritasoisesta peruskunnosta ja aineenvaihdunnallisista eroista.

Itselläni palautuminen on hyvin nopeaa ja tästä syystä kroppani ns harjoitettavuus sallii Professorin mukaisesti paljon kilpailuttamisen josta syystä oikein harjoitettuna tuloskuntokin kohoaa nopeasti. Negana on sitten ehkä se että kun tuntuu hyvältä niin ylilyönnin vaara on siten suuri että tulee helposti vedettyä liian suuria määriä liian suurella teholla jolloin ennenpitkää jossain paukahtaa ja sitten mennäänkin takapakkia taas hetki oikein kunnolla tai ainakin pysähdytään toviksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuntuu palautuminen maratonilta kestävän aina kauan. Vedän tosin itseni kisassa niin tilttiin, että sen jälkeisillä viikoilla ei ole mulle yhtään mitään merkitystä. Harjoittelen maratonia varten kuukausitolkulla, minkä takia myös henkinen latautuminen on kohdallaan: kisaan ei todellakaan mennä keskeyttämään tai löysäilemään, vaan tekemään paras mahdollinen tulos.

Esimerkiksi tänä syksynä kokeilin 17pv maratonin jälkeen maratonvauhtia (3.37/km) ja hyydyin 8km kohdalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy