Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Syke nousee pitkällä lenkillä


Lyllertäjä
 Share

Recommended Posts

Sellaista mietin, että miten paljon syke saa nousta 2 tuntia pitkällä lenkillä.

Olen laittanut mittariin kahdet rajat, jotta lähtisin riittävän hitaasti liikkeelle. Aluksi juoksen 112-130 sykkeellä puoli tuntia, sen jälkeen raja muuttuu (130-145) loppuajaksi. Vauhti ei kiihdy, mutta puolentoista tunnin jälkeen syke menee koko ajan yli 145:n. Alkumatkasta ei tuota mitään vaikeuksia pitää sykettä alle 130:ssa. Luulen että aerobinen kynnykseni on noin 145 (ei ole mitattu).

Kysymys kuuluu: pitäisikö lenkki lopettaa, kun syke lähtee nousemaan, eli onko mahdollista, että se johtuu huonosta kunnosta ja on aivan hölmöä yrittää juosta viimeinen puoli tuntia (puolestatoista kahteen)? Vai pitäisikö kävlelä loppumatka? Vai onko täysin normaalia, että syke nousee noin paljon?

Vauhti on huikea 7.30-7.50 min/km.

Link to comment
Share on other sites

Nouseehan tuo syke aika lailla, mutta ei sitä lenkkiä tarvitse lopettaa. Jos muuten ei tunnu pahalta, niin hyvin voit jatkaakin, mutta jos esim. palautuminen noista pitkistä tuntuu kestävän pitkään, niin sekoita pieniä kävelytaukoja juoksun sekaan loppuvaiheessa (ja sitähän voi tehdä koko matkan ajan esim. ylämäet kävelemällä, se ainakin minulla viivästyttää sitä lopun "sykekorotusta").

Minullakin tosiaan tulee usein siinä hieman ennen kahden tunnin rajaa selvä muutaman pykälän korotus sykkeisiin, johtuuko tuo sitten väsymyksestä vai vaihtaako kroppa sitten energiantuontantotapaa jotenkin niin, että syke nousee vai mitä hittoa (viisaammat voisivat kommentoida tuota syytä).

Link to comment
Share on other sites

Viisaammasta en tiedä, mutta ymmärtääkseni syke nousee vähän pitkiksen loppupuolella jo pelkästään kropan lämpenemisen ansiosta. Jos syke nousee runsaasti, kannattaa kehittää peruskuntoa. Kun se puoli kunnossa, sykkeen muutokset eivät niin radikaaleja. Kävelyrymitys aina välillä on hyvä, mikäli juoksu on harrastuksena vasta alkuvaiheessa. Parin tunnin pitkis (juosten) on rasittava vielä jo vähän enemmänkin harrastaneelle. Leppoisia kilometrejä!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vai onko täysin normaalia, että syke nousee noin paljon?

Tämä tulee nyt vähän myöhään, mutta vastauksena ihmettelyysi pitkän lenkin aikana nousevasta sykkeestä:

Pitkään kestävässä rasituksessa elimistö ylläpitää suorituskykyä kahdella tavalla, 1) tihentämällä sykettä 2)lisäämällä sydämen yksittäisen supistuksen liikkeelle laittamaa verimäärää eli iskutilavuutta. Näillä kahdella tekijällä pelataan, jotta veri liikkuu kehossa riittävän tehokkaasti ja hapettaa kudoksia.

Kun treeni jatkuu pitkään syntyy nestehukkaa ja tämä vähentää kiertävän veren kokonaistilavuutta. Siksi sydän joutuu vastaamaan syketiheyttä nostamalla, jotta hapetus pysyy vakiona, vaikka kierrossa oleva verimäärä vähenee. ON SIIS TÄYSIN NORMAALIA että syke hiipii pitkällä lenkillä 5-10 pykälää korkeammalle tasolle loppua kohti samalla vauhdillakin juostaessa. Nestehukan minimoiminen on kuitenkin tärkein yksittäinen keino vähentää lenkin turhaa kuormittavuutta. Nestehukassa juokseminen ei mitenkään edesauta harjoituksen tehokkuutta tai "totuta" kroppaa sietämään dehydraatiota. se on turhaa ja vain haittaa harjoittelun tuloksellisuutta. Siis, taas kerran, juokaa hyvät ihmiset pitkillä lenkeillä, autatte sydäntänne tekemään hommansa..! :icon_jook:

Link to comment
Share on other sites

Tämä tulee nyt vähän myöhään, mutta vastauksena ihmettelyysi pitkän lenkin aikana nousevasta sykkeestä:

Pitkään kestävässä rasituksessa elimistö ylläpitää suorituskykyä kahdella tavalla, 1) tihentämällä sykettä 2)lisäämällä sydämen yksittäisen supistuksen liikkeelle laittamaa verimäärää eli iskutilavuutta. Näillä kahdella tekijällä pelataan, jotta veri liikkuu kehossa riittävän tehokkaasti ja hapettaa kudoksia.

Kun treeni jatkuu pitkään syntyy nestehukkaa ja tämä vähentää kiertävän veren kokonaistilavuutta. Siksi sydän joutuu vastaamaan syketiheyttä nostamalla, jotta hapetus pysyy vakiona, vaikka kierrossa oleva verimäärä vähenee. ON SIIS TÄYSIN NORMAALIA että syke hiipii pitkällä lenkillä 5-10 pykälää korkeammalle tasolle loppua kohti samalla vauhdillakin juostaessa. Nestehukan minimoiminen on kuitenkin tärkein yksittäinen keino vähentää lenkin turhaa kuormittavuutta. Nestehukassa juokseminen ei mitenkään edesauta harjoituksen tehokkuutta tai "totuta" kroppaa sietämään dehydraatiota. se on turhaa ja vain haittaa harjoittelun tuloksellisuutta. Siis, taas kerran, juokaa hyvät ihmiset pitkillä lenkeillä, autatte sydäntänne tekemään hommansa..! :icon_jook:

Mie ostan tuon selityksen ihan tältä istumalta ja kiinnitän jatkossa huomiota entistä enemmän nestehukan ehkäisemiseen. Thanks nana :039:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy