Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksukunto katosi 1/2-maran jälkeen??


Omppu
 Share

Recommended Posts

Nyt ei ymmärrä enää yhtään!!??

Juoksin syyskuun alussa ekan puolikkaani Maisematiemaratonilla. Treeni sujui ihan suht mukavasti, ja itse suoritukseenkin olin tyytyväinen. No, juoksun jälkeen lepäilin viikon verran, ja ajattelin sitten jatkaa harjoittelua - tai siis lähinnä ylläpitää jonkinlaista juoksukuntoa - lenkkeilemällä edelleen säännöllisesti. Vaan minne on kadonnut juoksukunto? Puolikkaan jälkeen pienetkin lenkit (ja muita en oo siis juossutkaan) on tuntuneet ihan sikaraskailta. Mm. tänään 5km -> noin kolmen kilsan jälkeen oli pakko kävellä. Ei hemmetti. Ihan kuin juoksukunto olis kadonnut aivan totaalisesti jonnekin. :WTF:

Nyt kun miettii esim. tän päivän lenkin aikaisia tuntemuksiaan, niin ei kerta kaikkiaan voi käsittää, että tosiaanko juoksin puolikkaan ihan vasta just. Nyt jäis kyllä juoksematta.

Pari mahdollista selitystä, mitä itselle on tullut mieleen:

1) aloitin juoksun kuitenkin liian nopeasti puolikkaan jälkeen uudelleen, ja nyt kroppa protestoi sen takia. Vietin siis totaalilepoa viikon verran.

2) Olen harrastanut muuta kuntoilua puolikkaan jälkeen melko reiluhkosti - innoissani, kun taas "saa" harrastaa vähän muutakin, kun ei tarvi tehdä niin montaa lenkkiä viikossa. Jospa en nyt sitten vaan ehdi palautua, ja juoksu kärsii eniten, kun harrastelen kaikkee muuta. Mm. viime viikolla tein 2 lyhyehköä lenkkiä, 2 salitreeniä, 2 jumppaa, yhden Pilatestreenin ja yhden astangajoogatreenin. (no kuulostaapa hieman övereiltä kun sen tuohon kirjoittaa... tää viikko on mennyt toki hieman vähemmällä. Toisaalta esim. Pilatesta ei oikein osaa pitää varsinaisena treeninä. ) Muissa lajeissa en kuitenkaan erityisemmin huomaa väsymystä, esim. punttiksella oon jaksanut ihan hyvin.

Onko muille tämmöinen ilmiö miten tuttua? Ja mitä pitäis tehdä - ollako vaan juoksematta kunnes se taas alkaa maistua ja sujua? Vai sisulla vaan juosta, ja lujaa uskoa, että kyllä se siitä taas? Oli ajatuksena mennä Kankaanpäähän juoksemaan ainakin kymppi, mutta nyt alkaa siihenkin jo usko horjua :tana:

Link to comment
Share on other sites

Juu, olen nukkunut melko normaalisti - tosin olen yleensäkin huono nukkuja, eli sillä on varmaan tasainen huonontava vaikutus meikäläisen palautumiseen.

Meni syteen tai saveen, täytyy varmaan vaikka parin-kolmen viikon ajan korvata juoksut vaikka kävelyllä/pyöräilyllä/uinnilla/sauvakävelyllä. Jos tää nyt sitten on kuitenkin jonkinsortin väsymystä. Tai sitten yksinkertaisesti vaan huono peruskunto :bike:

Link to comment
Share on other sites

Miksei voisi olla molemmat syyt? Vaikka piditkin viikon juoksutaon, et maininnut miten pitkiä lenkkejä teit tuon jälkeen. Itselläni on ollut tehdä puolimaran ja/tai juoksutaon jälkeen ensimmäiset lenkit todella lyhyinä (alle 5 km) ja fiiliksiä kuunnelle. Yleensä mukana on ollut myös kävelypätkiä.

Lisäksi jos tuo puolimara on ollut sulle se päätavoite, se voi myös vaikuttaa henkisesti. Ainakin mulle tuli ekan maran jälkeen täysin tyhjä olo ja meni muutama viikko juoksufiiliksen löytämisessä.

Nyt tosiaan kannattaa tehdä noita muita lajeja, kun kerran niistä tykkäät. Niin ja noilla kävelylenkeillä voi myös tehdä muutaman hölkkäpätkän ja kuulostella fiiliksiä. Välillä myös tuo liika aikaan, sykkeeseen jne. tuijottaminen voi stressata eli kokeiles joku lenkki ilman mittaria.

Ei se juoksukunto noin helposti rapistu (kokemusta on), välillä sattuu vaan noita tosi huonoja päiviä itse kullekkin.

Link to comment
Share on other sites

Veikkaan, että Omppu ei ollut vaan palautunut vielä ensimmäisestä puolikkaan kisastaan, kun tuo muu liikunta heti kisan jälkeen on vaikuttanut reiluhkolta. Voisi siinä kauemminkin mennä ennen kuin juoksu alkaa kulkea. Ekalla puolikkaallaan saa kyllä vetästyä itsensä ihan tilttiin pitkäksi aikaa. Kunto ei liene viikon juoksemattomuuden myötä kadonnut, pikemminkin se on parempi kuin koskaan...Nyt varmaan on juoksu alkanut tuntua lennokkaammalta, vai kuinka? Santta kirjoittaa asiaa henkisestä puolesta(kin). Kun on aikansa paahtanut tavoitteenkuva silmissään, on vaikea sitten heti juoksennella motivoituneella tasolla vielä ilman uutta tavoitetta.

Link to comment
Share on other sites

Minulle kävi v. 2004 niin, että juoksin puolikkaan syyskuussa mielessä osallistuminen maratonille myöhemmin syksyllä. Juoksu meni ihan hyvin, mutta vedin itseni ihan piippuun loppupuoliskon kovassa vastatuulessa. Ei tullut juoksemisesta oikein mitään sen jälkeen koko syksynä. Olin ilmeisesti alun perin liian huonossa kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos uskon vahvistuksesta, näin olen itsekin ajatellut ja toivonut, että palautuminen vaan kestää pitkään. Toisaalta myös pk-treenin tarve on ilmeinen. Ja näistä syistäpä nyt olen lähinnä tehnyt kävelylenkkejä (muuta urheilua kyllä reippaasti koko ajan) ja kävelyn lomaan tehnyt vaan pieniä juoksupyräyksiä, jotka kyllä on tuntuneet tosi hyvältä. Ehkä tämä tästä.

Link to comment
Share on other sites

Omppu,kuullostaa aivan samalta kuin mita itse olen kokenut.

Juoksin kesalla heinakuussa 15km ja pari vk myohemmin elokuussa puolimaratonin.

Olin treenannut reilun vuoden.15km meni hienosti ja puolimara ok vaikkakin hiukan tahmeasti.

Pidin pari viikkoa taytta lepoa ja sitten aloitin maltillisesti uudestaan.

Vaan kun ei kulje..ei sitten millaan entista lahellekaan.

Viime vk yritin tehda "tosi" pitkan lenkin ,13km ja olo oli aivan kauhea sen jalkeen.

Voisikohan syyna olla minun tapauksessani se etta aloittelijana juoksin kaksi kovaa lenkkia vain 2,5 viikon tauolla valissa.

Nyt kuntopyorailen pari kertaa viikossa matalin sykkein,teen pari pienta juoksulenkkia ja ehka yhden lihaskuntoharjoituksen,kevyehkon ja lyhyen.

Kaikki hyvat neuvot ja kokemukset otetaan kiitoksella vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä kai se sitten näin on, että puolikas oli aloittelijalle yllättävän kova repäisy, kovempi kuin mitä itse ensin tajusikaan. RouvaL, mulla on nyt ollut sama taktiikka eli olen harrastellut lähinnä kaikenlaista rauhallista urheilua. Lenkit olen siis tehnyt kävellen ja kummasti sitä alkaa välillä tulla lenkillä semmoinen olo, että tekee mieli ottaa juoksuaskelia - silloin olen ottanut väliin pieniä hölkkäpyräyksiä, mutta pääasiassa kuitenkin kävellyt. On tuntunut tosi mukavalta ja uskon, että se juoksumotivaatiokin sieltä taas löytyy.

Olen kyllä vahvasti sitäkin mieltä, että itselläni jäi pk-alue heikolle eli se peruskunto yksinkertaisesti ei ole vielä kovin vahva. Senkin vuoksi aion jatkaa rauhallista kävelyä/ hölköttelyä, itseäni kuunnellen. Ens keväänähän on pohjat sitten paljon paremmassa kunnossa seuraavalle puolikkaalle :)

Link to comment
Share on other sites

täältä ei löydy viisastenkiveä, kun olen liian aloittelija niitä jakelemaan. :lipsrsealed: toisaalta juoksussa pitemmälle ehtineenä en välttämättä muistaisi, mikä on tavislenkkeilijälle jo ihan kunnon harjoittelua ja mikä käy oikeasti palauttelusta. joten... :znaika:

pari maratonille valmistautumista käsittelevää kirjaa hyllystä löytyy, ja molemmissa neuvotaan harjoittelemaan 13-14 päivää puolimaran jälkeen selvästi kevyemmin kuin tavallisesti (ja maran jälkeen n. kuukausi). eli kestoltaan pitkät tai sykkeiltään kovat (ei-palauttavat) yksittäiset harjoitukset pois tuoksi ajaksi ja urheilun kokonaismäärät selvästi vähemmälle.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy