Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitkä lenkki maratonvauhdilla


Ex-pikajuoksija
 Share

Recommended Posts

Kas päivää!!

Valmistaudun n. kolmen viikon kuluttua (14.10.) juostavalle Vantaan maratonille. Viime sunnuntaina (23.9.) juoksin pitkän lenkin Juoksija-lehden nettivalmentajan ohjeiden mukaan. Matkaa kertyi 31 km, aikaa kului 2h 20 min. Harjoitusohjelman mukaan lenkki olisi tullut juosta kevyesti 5:00-5:45 -kilometrivauhdilla. Upea sää ja tasainen Finlandia-maratonreitti kasvattivat vauhtini vastustelusta huolimatta 4:30 -tasolle, mikä vastaa kutakuinkin tavoitevauhtiani maratonilla.

Kysymys kuuluu: kuinka suuri virhe oli vetää viimeinen oikeasti pitkä lenkki ennen maratonia reippaasti maratonvauhdilla? Jalat tuntuvat vieläkin (kaksi päivää lenkin jälkeen) hiukan kankeilta ja väsyneiltä. Muuten olen palautunut hyvin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tehtyähän ei enää saa tekemättömäksi, eli nyt kannattaa nähdäkseni keskittyä tuosta palautumiseen.

Pitkän lenkin jälkeen jalat tahtovat kyllä olla jonkin aikaa kankeat. Itselläni ei nykyisin enää tuo kankeus kestä kun sen sunnuntain. Maanantaina ei sunnuntain pitkis enää tunnu, jos sen on malttanut juosta riittävän hitaasti.

Mistä päin muuten olet Vantaalle lähdössä? Itsellänikin on vielä ajatus takaraivossa Vantaasta, mutta lopullista päätöstä en vielä ole tehnyt. Jyväskylästä meinasin omalla autolla Vantaalle ajella, jos sinne lähden.

Link to comment
Share on other sites

Hurjalta kuulostaa pitkän vetäminen maravauhdilla..mulla on treeneissä muistaakseni ollut 20km mitä oon pystynyt vetään enkka marani keskivauhilla...olen joskus kuullut että ei yleensä treeneissä juostakkaan kuin 12-15km tavoiteltavaa maravauhtia..

Mielestäni kyseinen treeni ei palvele maratonia...vaan jopa ajaa kroppaa ylirasitukseen..

Link to comment
Share on other sites

Janne Holménin ohjelmaan kuuluvat 30km maratonvauhtiset lenkit, mutta yleisesti ottaen tuollainen harjoitus kuulostaa mielettömän kovalta.

Tietenkin jos 31km menee kevyesti 4.30/km -vauhdilla ja palautuminen tapahtuu normaalisti niin se antaisi ehkä aiheen olettaa, että todellisuudessa olet selvästi olettamaasi kovemmassa maratonkunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Tuo harjoitus voisi suurin piirtein vastata omaa "järjettömän kovaa" harjoitustani eli sunnuntaista Pirkkolan puolimaratonia 4:15/km -vauhtia. Kyllähän tuo vielä jaloissa tuntuu, mutta uskon, että peruskuntoa on palautumiseen riittävästi. Kyllä kolme viikkoa ennen maratonia voi pientä riskiäkin ottaa. Niin tai näin, ainakin (katteetonta?)itseluottamusta tuommoinen nostattaa. Jälkiviisastellaan sitten kolmen viikon päästä. Itse en lähde ihan noin kovaa (4:30) matkaan, vaikka viisaammat varmaan neuvoisivatkin minun moiseen pystyvän.

Link to comment
Share on other sites

Itse vedin kaksi viikkoa ennen HCM:a vajaan parikymppiä melkein maratonvauhdilla, tai no 13 s/km hitaampaa. Mielestäni se oli oikein onnistunut viimeinen sysäys kunnolle, ehdin palautua hyvin ja maratonilla juoksu kulki kuin unelma koko matkan.

Nyt meinaan tällä viikolla soveltaa samaa taktiikkaa Vantaata ajatellen, mutta juoksen vain n. 15 km ja vauhti taas vähän maratonvauhtia hitaampaa. Onhan se kova treeni, mutta luotan siihen.

Link to comment
Share on other sites

Edellisiin viisaisiin kommentteihin lisäisin, että mitään hätää ei kuitenkaan ole (eikä tavoitteista ole syytä ainakaan tinkiä). Jos nimittäin tuo kova pitkis meni niin helposti kuin on kuvattu! Sattuuhan näitä lipsahduksia, mutta mitäs siitä jos kerran kroppa vie omasta halustaan. Kolmen viikon pitäisi hyvin riittää tuollaisin tuntemuksin tehdystä kovasta lenkistä palautteluun, ja tuo voi koitua melkoisen positiiviseksi harjoitukseksi kunnon kannalta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kommenteista ja näkökulmista! Otsikkoni ketjulle on ollut ehkä harhaanjohtava. Optimaalinen, tasotestissä ja puolimaratonin perusteella määritelty maratonvauhtini on 4:00 -tasoa. Koska ponnistan pikajuoksupohjalta, ja olen vasta vuoden verran harjoitellut "nylkkymatkoja" varten, olen lisännyt maratonin tavoitevauhtiin tuon 30 sek. Sunnuntain 31 km kulki 145 keskisykkeellä (AerK. 158, AnK 171) melko helposti, eikä vastaa siis rasitukseltaan optimaalisen maratonvauhtini tasoa.

Tänään (ti) kävin jo palauttavalla 45 min lenkillä, eikä pitkä lenkki enää liiemmin jaloissa tuntunut. Luotan siihen, että jäljellä olevat 2,5 vko:a riittävät palautumiseen (ja muutamaan tehokkaaseen harjoitukseenkin).

hatapa: Suuntaan Vantaalle Jyväskylästä lauantaina 13.10. Ajelen todennäköisesti omalla autolla, koska jatkan Vantaalta Seinäjoelle. Kimppakyyti olisi ollut kyllä muuten ok.

Link to comment
Share on other sites

Useinhan kokeneemman maratoonarin treeneissä valmistavalla kaudella on pitkiin yhdistetty maravauhtisia pätkiä, joko matkan varrelle tai loppuun.

esim. 25km pk + 5km maratonv.

Aion itekin koittaa vähän vastaavanlaista settiä, sillä Pirkan hölkkä (33km raskaassa maastossa) osuu kaksi viikkoa ennen maratonia ja toimii siten vikana pitkänä. Täysiä en toki Pirkkaa meinaa juosta, vaan sellaisena tasavauhtisena maratonsykkeillä.

Uskoisin, että kaksi viikkoa riittää siinäkin kohtaa palautumiseen. Mutta erästä tunnettua cyborgia ja lapsuuden kaveriani siteeraten:

"my body is my laboratory..." :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kommenteista ja näkökulmista! Otsikkoni ketjulle on ollut ehkä harhaanjohtava. Optimaalinen, tasotestissä ja puolimaratonin perusteella määritelty maratonvauhtini on 4:00 -tasoa. Koska ponnistan pikajuoksupohjalta, ja olen vasta vuoden verran harjoitellut "nylkkymatkoja" varten, olen lisännyt maratonin tavoitevauhtiin tuon 30 sek. Sunnuntain 31 km kulki 145 keskisykkeellä (AerK. 158, AnK 171) melko helposti, eikä vastaa siis rasitukseltaan optimaalisen maratonvauhtini tasoa.

No tuo todellakin selittää paljon. Korjaisin tavoitetta rankasti ja kolmen tunnin alitus lienee syke ja puolimaraan perustuva arvio huomioon ottaen selvää tasaisella matkavauhdilla...

Link to comment
Share on other sites

Optimaalinen, tasotestissä ja puolimaratonin perusteella määritelty maratonvauhtini on 4:00 -tasoa.

No siinä tapauksessa tuo 4.30-vauhtikin on vielä ihan normilenkin rajoissa, ainakin jos Jack Danielsilta kysytään. Jos minulta kysytään niin ei niitä pitkiä kannata muutenkaan tehdä hiippailemalla, vaan ihan reippaalla rytmillä. Eikä se maratonvauhti ole mikään kova vauhti jos ei ole kunnon kestävyyspohjaa. Tai jos on sellainen "kestävyysihme" kuten minä, kaikki viisi hidasta lihassoluani menevät takuuvarmasti tukkoon 42km matkalla oli se vauhti kuinka hidas tahansa.

Lisäys: jos ajatellaan tuota ketjun otsikkoa, niin eikö kaikkien kannattaisi tehdä silloin tällöin harjoituksia joissa mennään pitkään JA kovaa?

Link to comment
Share on other sites

Paljokos se puolikas oikein meni? Jos ymmärsin oikein, niin ketjun aloittaja oli semmoisenkin jo tehnyt.

Kiinnostaisi noiden muiden lukemien lisäksi maratontavoitteen kannalta.

(Vai oliko tuo jo jossakin kohtaa sanottu?)

Edit: ja senkin vuoksi kiinnostaa, että oma maratonenkkani on karvan alle 4min/km (joka oli oman puolikkaasi perusteella laskettu maravauhtisi) vauhtia ja eka puolikas itselläni edessä sunnuntaina. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy