Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Asutko kuuluisan juoksijan naapurissa?

nedflanders
 Share

Recommended Posts

Kuinko monella teistä asuu ihan naapurissa, parin korttelin päässä tai muuten

lähellä kuuluisa, menestyksekäs juoksija, kestävyysurheilija? Täällä päin Turkua

missä itse asun, Anne-Mari Sandell-Hyvärinen asuu n. 1 km päässä ja takavuo-

sien menestynyt suunnistaja Liisa Veijalainen, jolta olen saanut myös suunnis-

tusopetusta, asuu myös lähistöllä..

Enempi on noita talvilajien edustajia asustellut tässä meidän nurkilla syystä, että tuo Laajavuoren talviurheilukeskus on tuossa parinsadan metrin päässä. Mm. Kaisa Varis ja Virpi Kuitunen asuivat tässä ihan vieressä Lahden doping-sotkujen aikaan ja Virpi jopa samassa taloyhtiössä kanssamme.

Enempi on noita talvilajien edustajia asustellut tässä meidän nurkilla syystä, että tuo Laajavuoren talviurheilukeskus on tuossa parinsadan metrin päässä. Mm. Kaisa Varis ja Virpi Kuitunen asuivat tässä ihan vieressä Lahden doping-sotkujen aikaan ja Virpi jopa samassa taloyhtiössä kanssamme.

Entinen aerobikkaaja asusteli täällä lähistöllä, mutta taisi jokin aika sitten muuttaa sinne Jyskälään.

Lapsuudessa naapurustossa asui useampia sen aja kansallisen tason hiihtäjiä mm. Risto kiiskinen, Jorma Kinnunen (eri mies kuin se keihään heittäjä). Isäni työnantaja panosti siihen aikaan kovasti urheilun tukemiseen.

Kummallisen näkönen askellus muuten sillä patsaalla, jalka menee niin pitkälle eteen että varmaan töksähtää pahasti. Taitaa olla WA:n taiteellista vapautta.

Töksähtää myös juoksuihmisen silmään aika pahasti. Tuosta on joskus ollut juttuakin ja siitä olen jostakin lukenut, että Wäinö tosiaan tarkoituksellisesti vähän "kaunisteli" Paavon tehokasta, mutta ei hänen mielestään riittävän veistoksellista askellusta.

Turun Sanomissa oli just mukava juttu ja hauska kuva yhdestä baarimikosta (taitaa olla Vanhan Apteekin omistajiakin tai ainakin ollut), joka vähän turvottuaan tuli viime vuonna luvanneeksi tyttärelleen, että juoksee maratonin.

No, hänhän juoksi sen, tänä kesänä. Ja juoksee kohta Kosicessa toisen. Ja muutenkin tuntui aika hurahtaneen uuteen harrastukseensa. Kertoi hauskasti, miten uudessa tilanteessa pojankin on täytynyt oppia ymmärtämään, että isä ei voi enää potkia hänen kanssaan palloa kun jalka voi mennä rikki :( Minulle tuli, kun naamalta tutun kaverin kuvan näin, ensimmäisenä assosiaationa hyvin voimakas tupakanlöyhkä, siis sellainen mitä ennen vanhaan anniskelupaikoissa oli.

Niiin, siinä kuvassa tämä kaveri juoksi Paavon patsaan vieressä omalla ihan tehokkaalla askeleellaan ja Paavo loikkii tuolla epäluontevalla Wäinön kehittelemällä tyylillään siinä taustalla.