Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Opastus juoksutapahtumassa

Recommended Posts

Olen ollut järjestämässä useita urheilutapahtumia, hiihto, juoksu, triathlon yms.

Usein tapahtumissa valitetaan puutteellisesta opastuksesta.

Miten opastus mielestänne tulisi hoitaa?

Olen mm. hiihtokilpailuissa nähnyt että latujen risteyksessä järjestäjän opastaja seisoo opaskyltin edessä ja opastaa juniori hiihtäjän väärälle reitille.

Jos itse joutuisin oppaaksi ja aina ikäiseni naispuolisen urheiljan jälkeen seuraavat saattaisivat saada puutteellista opastusta.

Jäälin maratoonilla olin huolto tehtävissä ja minua meinas naurattaa kilpailukeskuksen lähellä selvä rantu asfaltissa ja samassa kohtaa liikenteen ohjaajalle juoksijat valittivat kun ei ehtinyt opastaa heitä vaan pysäytti liikenteen.

Oma mielipiteeni:

Hiihdossa risteyksessa opaskyltti, järjestäjä tarkkailee ei opasta hiihtäjiä. Valvoo ettei katsojat häiritse.

Juoksussa rantu tiessä ja tarvittaessa kyltit. Ei henkilö opastusta. Liikenteen valvojat yms.

Lisäksi molemmissa kartta josta voi ennakkon tutustua reittiin ja käydä vaikka varmistamassa hankalat paikat.

Mieluiten selvät reittimerkinnät. Esim. Finlandiassa oli hyvät ja selvät sävelet missä kuuluu juosta. Ei se järjestäjä nyt vikareitille saa ohjata! EDES kiinnostavan juoksijan jäljessä juoksevia. Aiemminkin oon tätä sanonut, että väsyneenä voi olla vaikeaa ottaa selkoa monimutkaisesta reitistä, ellei ole selvästi merkitty.

Selvät reittimerkinnät, kylttejä tarvittaessa. Jos käytetään semmosia merkkinauhoja niitä pitäis sitten olla tarpeeksi. Ja jos senverran vielä olis järjestäjillä viitseliäisyyttä, että jos omat nauhat on punaisia, kerättäis niitä laitettaessa jotkut vanhat, väärää reittiä merkitsevät oranssit nauhat veke.

Muistan ekalta puolikkaaltani sen, että asfalttiin vedetty kalkkiviiva oli paikoitellen hävinnyt kokonaan. Kun en maisemia tuntenut, rupesi hiipimään pelko persiiseen, että oonko edes oikealla reitillä. Onneksi muutama juoksija tuli takaa ohitseni ja pysyttelin sitten näköyhteydessä, että olin varmasti oikealla reitillä. Eli viiva on hyvä tapa, kunhan se pysyy asfaltissa. Risteyskohtiin järjestyshenkilöitä ohjaamaan liikennettä, juoksijoille opastus kyltein/viivoin.

Massahiihtoihin myös selkeät opastukset. Jos on latujen risteyskohtia, eikä vaivauduta järjestämään järjestyshenkilöitä paikalle, selkeät viitat ja nauhat pelipaikalle sekä puisia pukkeja väärän uran merkiksi. Viime talvena tuli nähtyä tuollainenkin tapaus massahiihdossa, että järjestyhenkilöitä ei ollut paikalla ja risteyskohdan opastus oli todella epäselvä. Muutama hiihtäjä lähti omasta letkasta väärälle uralle.

Reittikarttoihin tulee tutustuttua etukäteen, mutta hyvin harvoin on mahdollisuutta tutustua reitin kimurantteihin kohtiin etukäteen.

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä: kilometrikyltit kohilleen, eikä sinnepäin!

Juoksutapahtumissa paras opaste on selvä, iso viiva/nuoli tiessä, varsinkin risteyksissä. Suoralta tieltähän, jossa ei ole risteyksiä, ei nyt kukaan voi eksyä? Risteyksiin myös kyltit, joissa on kääntyvä nuoli, sekä mahdollisesti ohjaaja, joka kääntää harhailijat oikeaan suuntaan. Väsyneenä kun on helpompi juosta suoraan kuin tajuta, että pitäisi kääntyä johonkin päin.