Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Perri

laseroidut silmät ja juokseminen

Recommended Posts

Kävin viime vuoden HCM:n jälkeen Lasikissa, lähtötaso -6 molemmissa ja nyt näkyvyys täydellinen. Hämäränäön heikkenemistä en ole havainnut, aluksi tosin pimeällä vastaantuöevien autojen valot hieman häikäisi normaalia enemmän mutta kesti vain hetken. Silmät leikattiin peräkkäisinä päivinä, näin tehdään ellei leikattava henkilö välttämättä halua silmiä leikattavan samana päivänä. Saikkua sai yhdenpäivän per silmä ja hikiliikuntakielto taisi olla muutaman viikon.

Kuulin vihjeen serkultani, että Virossa tehdään aivan uusilla laitteilla leikkauksia Virossa. Löysin keskustelupalstoilta erinomaisia suostuksia Laservisioonin toiminnasta.

Suomenkieliset nettisivut vakuuttivat. Tein pikaisen hintavertailun uusimmilla koneilla tehdyistä leikkauksista (asiasta olin jo etsinyt netistä aika paljon tietoa): 2100 + 250 matkasta vs. 3500 Tampereen Mehiläisessä (kuvissa näyttää olevan sama kone). Kun muutenkin oli tarkoitus piipahtaa Virossa muutaman päivän lomalla, niin siltä seisomalta suoraan soitto Viroon. Virolainen tyttö puhui hyvin suomea ja homma tuntui muutenkin aika mutkattomalta. Koska femtolaserleikkauspäiviä ei ollut kovin usein (alle kerta viikossa), niin varasin sitten suoraan ajan seuraavaan vapaaseen eli 26.-28.8.2008.

Sitten fillaroin matkatoimistoon ja hukan mukavammasta hotellista ma-to reissu 251 eur (+junamatkat). Illalla vahvistusviesti vielä mailiin. Tämän takia joudun palaamaan lomalta viikon etuajassa, mutta samapa tuo. Joskus se päätös on vaan tehtävä ja tätä olen jo aika monta vuotta harkinnutkin. Vähän silti jännittää.

Mitenköhän kauan tulee hikoilukieltoa noilla uusilla vehkeillä leikattuna?

No niin, kommenteista rohkaistuneena on nyt leikkausaika varattu Mehiläiseen. Kun on tuota ikänäköäkin niin jatkossa tiiraillaan sitten maailmaa ns. monovision-systeemillä.

Leikkauksen hinta on kyllä melkoisen suolainen, karvan verran alle 3500 €. Sillä saisi monta paria Asicsen lenkkitossuja, jopa ohjehinnalla ostettuna.

No Perri, leikattiinko monovision vai ilman? Jos monovision, niin oletko ollut korjaukseen tyytyväinen vai onko ollut tottumisvaikeuksia?

Kiitos hyvistä kommenteista. Eilen jo hypistelin puhelinta varatakseni aikaa esitutkimukseen, mutta en vielä osannut päättää mihin menisin. Eipä noilla paikoilla kaiketi suurta eroa liene, liekö "leikkaavalla" lääkärilläkään, kunhan käytetty tekniikka on sama? Muilla keskustelupalstoilla toistellaan muutaman lääkärin nimeä jonkinlaisina guruina, tiedä sitten olisiko sillä merkitystä. Saitteko leikkauksissa käyneet valita lääkärin, vai oliko lääkäristä edes puhetta aikaa varatessanne?

Katselin Mehiläisen sivuilta lasikista kertovat videot. Ihan vakuuttavastihan niissä asioista kerrotaan, vaikkakin itse leikkausvideo läpän tekemisineen kyllä oli vähän karmiva. Eikö siinä tule pakokauhu pöydällä maatessa? Mainospuheiden mukaan riskit ovat minimaaliset - tietysti vähän mietityttää jos sittenkin kuuluu siihen pieneen joukkoon jolla kaikki ei onnistukaan. Erityisen pahalta kuulostaa riskeissä mainittu epiteelin kasvu läpän alle...ja harmittaisihan sekin, jos näkö ei korjautuisikaan ihan "lasittomalle" tasolle. Ikänäkö tulee vastaan ihan muutaman vuoden päästä, mutta lukulaseja en pidä niin suurena haittana ettenkö niitä kestäisi. Ehkä mieluummin ne kuin monovisio.

Stuta, kerrothan sitten kokemuksia kun olet tullut leikkauksesta!

Muokattu

No Perri, leikattiinko monovision vai ilman? Jos monovision, niin oletko ollut korjaukseen tyytyväinen vai onko ollut tottumisvaikeuksia?

Joo, monovision leikattiin. Aika ovela systeemi, kun vasemmalla silmällä katson tarkasti lähelle ja oikealla sitten tarkasti kauas. Ainakin mulla homma toimi heti, eli aivot osasivat automaattisesti valita sen silmän 'pääsilmäksi', jolla näkee kohteen tarkemmin. Lääkärin mukaan aivojen täydellinen tottuminen saattaa kestää jopa 8 kuukautta, mutta mulla siis toimi heti.

Mulla oli ennen korjausta -6 ja päälle karsastusta, joten lasit vääristivät väkistenkin näkymää. Nyt näen tarkemmin kuin laseilla.

Miinuksena tuli se, että likinäköisenä näin erittäin hyvin lähelle kun otin lasit pois, joten esim neulan laittaminen lankaan ja muu pipertäminen oli helppoa. Nyt täytyy asetella neula ja lanka tasan oikealle etäisyydelle silmästä, että näkee tarkasti. Sama pätee tietokoneen näyttöruudun katselemiseen. Silmän etäisyys ruudusta pitää olla kohdallaan, muuten teksti sumenee.

Ainakin Helsingin yksityisellä silmälääkäriasemalla annettiin diapamia puoli tuntia ennen leikkausta juuri rauhoittavassa tarkoituksessa, ei todellakaan ollut mitään paniikiin tunnetta missään vaiheessa. Koko homma maksoi sen n.2700 euroa eli aika edullista verrattuna Mehiläiseen.

Sain tartuttua härkää sarvista ja varasin ajan esitutkimukseen ja myös leikkaukseen. Vähän arveluttaa, kun ainoa sopiva leikkausaika töiden kannalta löytyi päivä Espoon rantamaratonin jälkeen...mutta hoitaja langan päässä vakuutti, että sillä ei ole merkitystä. No, enhän minä silmillä juokse vaan jaloilla (jos juoksen niilläkään, polvi oikuttelee...), maallikkona ajattelin vaan että onko edellisenä päivänä tehdyllä fyysisellä ponnistelulla joku vaikutus silmiin. Ja toisaalta, sitten ainakin malttaa pitää hyvällä omallatunnolla ne leikkauksen jälkeen vaaditut "hiettömät" pari viikkoa...

Nihao!

Tulkaa tanne kintsulaan leikkaamaan silmanne. Muutama kuukautta sitten sipaisin molemmat silmat Lasikilla ojennukseen ja kokemukset aivan samat kuin ketjussa tahan asti. Kaytan viela silmatippoja, mutta merkki on hieman vaikeahko kirjoittaa.. Kun kyynelehtiminen muutaman tunnin unen jalkeen leikkauspaivana loppui, alkoi rokki soimaan heti, eika ole sen jalkeen levy vaihtunut.

Tarkastuksineen ennen ja jalkeen koko hoito sopivaan kevathintaan 450,- euroa. Voi tehda samalla esimerkiksi businesluokan lipulla matkan Shanghain maralle ;o) ja viela ollaan alueella. Alla linkki kiinnostuneille. (en edes kuvittele, etta kukaan _oikeasti_ olisi kiinnostunut, mutta itsellani tama on kylla ihan totta)

Porhaltaja

http://www.szeye.cn/szsg/ENGLISH/

Nihao!

Tulkaa tanne kintsulaan leikkaamaan silmanne. Muutama kuukautta sitten sipaisin molemmat silmat Lasikilla ojennukseen ja kokemukset aivan samat kuin ketjussa tahan asti. Kaytan viela silmatippoja, mutta merkki on hieman vaikeahko kirjoittaa.. Kun kyynelehtiminen muutaman tunnin unen jalkeen leikkauspaivana loppui, alkoi rokki soimaan heti, eika ole sen jalkeen levy vaihtunut.

Tarkastuksineen ennen ja jalkeen koko hoito sopivaan kevathintaan 450,- euroa. Voi tehda samalla esimerkiksi businesluokan lipulla matkan Shanghain maralle ;o) ja viela ollaan alueella. Alla linkki kiinnostuneille. (en edes kuvittele, etta kukaan _oikeasti_ olisi kiinnostunut, mutta itsellani tama on kylla ihan totta)

Porhaltaja

http://www.szeye.cn/szsg/ENGLISH/

Hmm, olen kyllä tulossa Pekingiin parin viikon päästä, mutta eipä ollut tullut mieleen leikkauttaa siellä silmiä...Ehkä pidän voimassa Helsinkiin varaamani ajan :smiley:.

Stuta, kerrothan sitten kokemuksia kun olet tullut leikkauksesta!

Kaikki meni loistavasti ja lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Silmät eivät ole edes punoittaneet missän vaiheessa ja mitään kipjua ei ole ollut - eikä edes asperiinia ole käytetty. Ainoa haitta on melkoinen tipparumba seuraavat puoli vuotta. Aluksi 2 viikkoa pitää tiputella vähintään kerta tunnissa.

Lähinäkö tietysti heikkeni, mutta sekin kuulemma paranee tässä ajan myötä ja joka tapauksessa ikänäkö iskee muutaman vuoden sisällä. Tiimarin lasit saattaa olla tarpeen. Tietokoneen kanssa silmät toimii kuitenkin mainiosti.

Itse päätin, että haluan täydellisen kaukonäön koska pelaan paljon pallopelejä ja haluan mahdollisimman hyvän stereonäön etäisyyksien tarkkaa arviointia varten. Tarkistuksessa minulle näytettiin linssin avulla miten näkö muuttuisi jos olisi monovision ja ero oli kyllä pieni. Monovision on varmasti hyvä vaihtoehto.

Leikkauksen psykologiset ja fysiologiset vaikutukset - muuta kuin itse tarkentunut näkö - elämän laadun paranemiseen ovat olleet minulle positiivinen yllätys.

Laitan lisää blogiini kun saan aikaa rauhoittua ja runoilla.

Kiitos Stuta! Itse kävin viime viikolla esitarkastuksessa, ja leikkausaika on 22.9. Lauttasaaressa. Itsekin päädyin siihen, että ei monovisiota vaan niin hyvä kaukonäkö kun nyt vaan saadaan. Ikänäkö on edessä mullakin muutaman vuoden pässtä, mutta lukulasit siinä vaiheessa ok, ja pitäisi pystyä pelaamaan tennistä ja golfia joten hyvä syvyysnäkö tarpeen. Vähän jännittää mutta eiköhän se siitä...edellisenä päivänä pitäis vielä juosta Espoon rantamaraton ja sitten leikkauksen jälkeen saakin hyvällä omallatunnolla huilia :)

Varaudu vahvaan elämänmuutokseen Marny. Sumussa elo oli - sumuista. Muovit päässä ei oikein kumminkaan ole oma itsensä, aina jokin mätti tietämättä mistä on kysymys vaikka kuinka hyvin näki.

Ja laita tippaa kunnolla, hullua pilata silmät puolen euron takia tän jälkeen. Mielummin ennen kun alkaa kaivertamaan.

Muokattu