Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lenkkeily on halpaa lähes ilmaista!!

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Näin huudahti ystäväni, kun kerroin aloittaneeni juoksuharrastuksen ja se huudahdus jäi kyllä hampaankoloon vaivaamaan, kunnes päätin kaivaa kaikki ensimmäisen vuoden aikana menneet kustannukset esille ja tässä tämä lista olisi (aloitin lähes soffan pohjalta ja melkein kaikki piti ostaa muutamaa t-paitaa ja sadetta pitävää juoksutakkia lukuunottamatta):

Adidas tossut 100, housut 55, houst 50, heijastinliivi 10, Asic tossut 120, juoksusukat 15, alusvaatteita 25, Suunto T3 sykemittari 150, Footbalance-pohjalliset 50, juoksujuomavyö 15, Teskun kuntotesti 70, Tukholman maratonmaksu 75, Juoksija-lehden 2006 vuosikerta huuto.netistä 20, trikookerrasto 60, juoksusukat 40, sport liivit 30, Asics tossut 100, juoksupaitoja 70, urheilulääkäri 60, alusvaatteita 30, pipoa ja hanskaa 30, Tavoitteena Maraton-kirja 30, Juoksijan opas-kirja 25, lyhyet trikoot 40, alusvaatteita 15, paitoja 60, paita 40, housut 45, takki 50, housut 20, Adidas tossut 70, sukkia 20, Tukholman matka (Siljalla Helsingistä) 200, Naprapaatti 50, Juoksija-lehden tilaus 70.

Yhteensä noin 1900 €

Vuoden aikana olen juossut noin 1500 km (188 h), joten tunnin hinnaksi tulee vain noin 10 €.

No hei onhan se halpaa, siis lähes ilmaista!

• Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Yhteensä noin 1900 €

Vuoden aikana olen juossut noin 1500 km (188 h), joten tunnin hinnaksi tulee vain noin 10 €.

No hei onhan se halpaa, siis lähes ilmaista!

Olisko tuossa nyt ihan pikkuisen turhaankin käyty ostoksilla? Tai aivan varmasti olisi juoksua pystynyt harrastamaan hieman maltillisemmallakin satsauksella. Vai olisiko?

Nuo "pakolliset" ostokset aina vähän riippuu elämäntilanteesta ja lompakon paksuudesta. Opiskeluaikana juoksu oli tosi halpaa ja nyt töihin pääsyn jälkeen palkasta lohkeaa yllättävän suuri osuus todella "pakollisiin" varustehankintoihin.

Perustelen aina itselleni, että tämä nyt on minun tärkein harrastukseni, joten kyllä siihen voi vähän panostaa. Hetken päästä huomaa, että onpa tosiaan tullut panostettua vähän ehkä liikaakin, kun alkaa juoksupaitoja ja housuja olemaa sen verran, että kaikkia ei ehdi käyttää.

Niin mut eikö juoksu ole juuri niin halpaa kuin itse tahtoo? Tietysti alussa oli sykemittari yms. hankinnat mutta kyllä mulla edelleen menee aika tavalla rahaa juoksemiseen.. kun kauppaan erehtyy ja sieltä näkee kivoja juoksupaitoja ja -housuja, niin johan niin mukamas tarvitsee. Niin se ainakin mulla menee. Mutta no joo, mulla nyt on muutenkin tapana tehdä liikaa vaateostoksia. Onneks aloitin vihdoinkin muutama viikko sitten työt monen vuoden opiskelun jälkeen. Nyt ei tartte aina miettiä hintaa, kun näkee kivan vaatteen, on se sitten juoksuvaate tai ei.

Liikunnan harrastaminen ei oo koskaan halpaa, kun iskee varustenälkä. Ensin aloitellaan huonommilla kamppeilla, siitä sitten siirrytään kokoajan parempiin kamppeisiin. Eihän köyhän kannata ostaa halpaa, kun sillä ei saa hyvää. Alkupäässä ostetut kuluu kovassa käytössä, joten tasaisin väliajoin risoja kamppeita pitää heittää pois ja ostaa uutta tilalle.

Mä en edes viiti laskea, että kuinka paljon mä olen muutaman vuoden aikana tuhlannut harrastusvälineisiin. Meillä tuo isäntä välillä hiukan keljuilumielessä jo rutiseekin, että koko kämppä on täynnä rinkkaa, reppua, lenkkikenkää, monoa, suksea, sauvaa... Rupee pieni kolmio ahistamaan jo tällä varustemäärällä, kun ei malta pysytellä yhdessä lajissa, vaan yrittää viihdyttää itteään mahdollisimman monipuolisesti. Multa puuttuu oikeastaan enää maantiepyörä ja melontavehkeet (no perkele, kanootti on mökillä) täältä kotoa, niin olisi koko lajin kirjo edustettuna. :goodvibes:

Liikunnan iloa vaan kaikille, itteensä sijoittaminen kannattaa.

Juoksu on juuri niin halpaa kuin haluaa. Hyvin pärjäsin ensimäisen vuoden satsaamalla ainoastaan cittarin lenkkareihin (50 euroa). Lenkkivaatteina käytin vanhaa TUULIPUKUA ja VERKKAREITA. Kesäksi ostin 5 euron puuvillaiset shortsit.

Toisena vuonna satsasin kalliimpiin kenkiin (100euroa).

Ensimäisen juoksupaidan ostin kun menin ensimäiselle puolikkaalle. Ajattelin, että pitää sitä jotain hienoa olla kun tuollaiseen osallistuu.

Noh, sitten jotenkin hurahdin ja sitä tavaraa on alkanut kertyä. Mutta edelleen kaivan kaikki halpiskorit ja halpismerkit. Paras löytö on Zoom elitet (40euroa). Täyttä hintaa en ala kengistä maksamaan.

Onhan tähän tietenkin rahaa uponnut ja jos olisin rötyrikas niin olishan se ihana ostaa kaikkea kivaa ja kaunista juoksuvaatetta. Mutta hyvin on pärjännyt ilmankin. Että sen takia ei kannata pelätä juoksharrastuksen aloittamista, että kaikki rahat siihen uppoais. Siksi mulla aina ärsyttää nuo tuulipukuja perkele ketjut ja muut. Juoskoot jokainen juuri sellaisissa kamppeissa tai ilman jos se tuntuu hyvältä.

Ensimmäisen viestin listaa katsoessa rupesin laskemaan omaa, ja sohvalta aloitin minäkin:

Kayanot 99e Halonen, adidas tekn. t-paita 7e Stadium, Asics-takki 20e StartFitness.uk, 2kpl Niken trikoot 30e StartFitness, Puman hihaton t 10e BudjetSport, kolme paria sukkia Lidl 12e, brooks tekn. t-paita 10e Intersport, Suunto mittari 70e huuto.netistä, Adidas Supernova GTX kengät 43e sokos, tekninen kerrasto 15e Topsport.

Tapahtumista JKL katujuoksu 25e ja Maratonin maksoin liikuntaseteleillä 0e.

Yhteensä 341 euroa.

Ei tuo ole ollenkaan paha hinta reilusta tuhannesta harjoituskilometristä, puolikkaasta ja kokonaisesta, n. 0,30e / km. Mielestäni varsin edullista ja ihan kohtuu varusteillakin, eli ei juokseminen jäänyt niistä kiinni. :)

Harrastuksiin laitettuja rahoja ei pidä laskea. Tulee vaan paha mieli.

Ja kun juoksee enemmän, alkaa tavaran hinta tulla koko ajan halvemmaksi.

Ja onhan se halpaa, jos juoksee ilman kenkiä jne...

Samaa mieltä. Harrastuksiin ja lapsiinsa käyttää just niin paljon kuin on käytettävissä. Ekat puolikkaat olen juossut tarjoustalon 10 markan sekunda adidaksilla, ilmaisvaatteissa. Yksi naisten10 tuli vedettyä tennareissa ja Taekwondo aikoina juoksin kesällä myös ilman kenkiä 10km lenkkejä. Tosin silloin ei tarvinnut urheilurintsikoita, kun painoa oli yli 10kg vähemmän (eikä taas kohta, kun paino on taas pudonnut 10kg, 4 rinnoista, 6 reisistä eikä yhtään mistään muualta, plaah).

...

Yhteensä 341 euroa.

No tuo alkaa kuulostaa jo sellaiselta summalta, jolla kyllä juoksemisen alkuun pääsee oikein hyvin. Tuosta kyllä puuttuu varusteita vähän kylmemmille keleille (jos ei pelkässä kerrastossa juokse :), mutta ei yksi juoksupuku mahdottomasti maksa, kunhan hyödyntää tarjoukisa.

Kustannuksia alkaa kyllä kertyä, kun harrastukseen oikein hurahtaa, kuten missä tahansa harastuksessa. Mutta eihän jotain Tukholman matkaa ole pakko tehdä, jos ei ole siihen varaa. Tuollaisen matkan kustannukset ovat tavallisia vapaa-ajan kustannuksia, joita kyllä kertyy, vaikka ei juoksua harrastaisikaan. Vähän ihmetyttää myös se, miten hyvin on lyönyt läpi käsitys, että juoksun harrastaminen vaatii ehdottomasti sykemittarin. Mainosmiehet ovat onnistuneet työssään.