Jump to content
Juoksufoorumi.fi

yli 100 kiloo ja maraton??????


iiro1963

Recommended Posts

Hyvää päivää arvon juoksugurut!!

Jelpatkaa nyt hyvänen aika mua, nimittäin olen ilmoittautunut tukholman maratonille 2006 ja kaikki hyvät neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan!!!!

Tilanne on seuraava: harrastan kesäisin runsaasti rullaluistelua (3000km viime suvena) ja kuukausi sitten katoin missä paino huitelee ja tsiiisous....113,6 kg pamahti tauluun ja siitä seisomalta lähin tunnin kävelylenkille ja päätin että kun pääsen kotiin niin ilmottaudun tukholman maratonille saadakseni motivaatioo painonpudotukseen!!!

Ja ihan hyvin on paino lähtenyt putoon,tänään puntarissa 107kg!!!

viime viikon kuntoilut oli seuraavanlaiset:

-ma...40 minsaa vähä alle 7min/km..lisäks muutama kilsa hitaammin,yhteensä n.11 km!

-ti ja ke..lepoo!

-to...suht rauhallista hölkkää 54 minsaa...sykkeet 145-162...n.7,5km

-pe...sama kun to...58 minsaa...tollaset 8 kilsaa..

-la..lepoo

-su..pitkä ja rauhallinen lenkki...sykkeet 135-150...2h 25 minsaa...paljon reipasta kävelyä mukana ettei sykkeet noussu liikaa!!! n.17km!!

Maksimisyke mulla on n.190..ja lisäks vois mainita että ropassa on runsaan läskin lisäks jonkunverran lihastakin,ennen tuli voimailtua suht runsaasti! Eli vartalo on ihan muuta kun juoksijan...90 kiloon kun sais painon niin olis jo aika "kiriässä" kunnossa!!!

Ja sitte se kysymys tän jaarittelun päälle,miten mun pitäs reenata että kesäkuun 3. päivä pääsen tukholmassa maratonin läpi?????

KAIKKI kommentit ovat tervetulleita,myös ne että "vitun" läski,sä et pääse ikinä maratonia läpi...niistä mä vasta voimaa ammennan,heh-heh!!

Hyvät juoksugurut!!! SANA ON VAPAA!!!

Kiiittoos,jo etukäteen!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tervetuloa Iiro porukkaan!!!

Harjoittelusta en ole mikään toisia neuvomaan mutta täältä palstaltahan tuota tietoa löytyy.

Tässä on oiva aihe painon pudotukseen:

http://www.seponkotisivut.dreamhosters.com/foorumi/viewtopic.php?t=16

Maltti on valttia näin aluks, niin tehoissa kuin matkassa, muuten saattaa harjoittelu käydä liian totiseksi ja lopettaminen on lähellä.

Tsemppiä tavoitteeseen ja annahan kuulua itsestäs :heilutus

Edit: PS. jos sulls on mittari mikä laskee kaloreita niin viikossa tuollainen 3500KCal pudotus on realistista, eli 500/päivä. Enempää ei kannata energian saantia pudottaa, koskska keho hyvin toimiakseen/voidakseen tarvii kuitenkin energiaa.

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa palstalle. Juoksuista en osaa neuvoja antaa, mutta kannustusta painonpudotukseen kylläkin. Itse olen tiputtanut parikymmentä kiloa kuopuksen jälkeen. Mutta se olikin ongelma, että millä sen painon saa pysymään alhaalla.

Jippii, minulla on siihen ratkaisu: JUOKSU. Nyt ei tarvitse niin nöpön väliä olla joka välipalasta ja paino pysyy kurissa.

Niin ja se vielä, että jos paino tippuu rauhallisesti, se todennäköisesti pysyykin alhaalla, eikä liho niin herkästi takaisin. Ihmedietit hiiteen.

Hyvällä alullahan sinulla onkin tuo painonpudotus, joten kevään kuluessa mittari hiilaa kyllä lukemia alemmas. Ja tosiaan malttia, niin ei iske kyllästyminen. Sopii sekä painonpudotukseen, että juoksuun.

Link to comment
Share on other sites

Joo,näin on...kyllä painoo olen minäkin aina saanut putoon kun olen halunnutkin mutta sitte alkaakin se vaikeempi osuus..nimittäin se että painon sais kanssa pysyyn siellä alhaalla!!!

Makiaiset on mulla se pahin rasti....irtokarkit ja suklaa maistuu joskus melko hyvin!

lLikuntaa olen harrastanut aina kohtalaisesti,joskus jopa runsaasti mutta liikunnalla saatu hyöty on tuhottu ruokapöydässä..mutta perrrk....ny iski totaalinen kyllästyminen tohon läskimahaan.....kiva seurata mitä saa kevään aikana aikaseks....

MALTTIA,MALTTIA....sitä tässä tarvii joo...tänäänkin pitkä lenkki alko lopussa vähä painaan...tarttee pari päivää huilia ja keskiviikkona taas pikkasen ulkoilla...

Link to comment
Share on other sites

Totanoin...ikää on jo päälle 40,että kouluaikasista coopereista ei taida paljon apuja saada.Pituutta on 175 ja kuten ylempänä kerroin että lihasta on senverran että ysikymmppi kun on vaa´an lukema niin sillon ei mahaa oo yhtään!

Pari vuotta sitten paino oli n.98 ja sillon puolimaratoni taittu n.2.05....täyttä maratonia en oo juossu ikuna!

Pari vuotta sitten samanpainosena tarkka 10:n kilsan hölkkä meni tasan 51:n minsaan...että siinä jotain taustaa!

Kaiholla muistelen 80-luvun puoliväliä kun kymppi mentiin helposti alle 40:n minsan,sitte tuli voimailubuumi ja tollaset tulokset on muisto vain..heh-heh....

Link to comment
Share on other sites

MALTTIA,MALTTIA....sitä tässä tarvii joo...tänäänkin pitkä lenkki alko lopussa vähä painaan...tarttee pari päivää huilia ja keskiviikkona taas pikkasen ulkoilla...

Kannattaa muistaa, että tietyt tukirakenteet (nivelet, kiinnikkeet ymv.) menee rikki hieman pidemmällä aikaskaalalla tasaisen varmasti ja juoksu ei ole mitenkään erityisen hellä laji. Joillakin toki paikat kestää paremmin, mutta kyllä ylipaino siihen riskinsä tuo.

Itse aloitin "juoksemisen" elokuussa, mutta rajapaino lenkillelähtöön oli sen hetkisestä -10kg, joka piti tiputtaa ensin ennen kuin otin yhtään juoksuaskelta.

Noin radikaalia ratkaisua ei välttämättä tarvitse tietenkään tehdä, mutta seuraavia suosittelisin:

- Runsaasti punttisalia: lihakset suojaavat niveliä, kuluttavat enemmän energiaa ja lihaskuntoharjoittelu vähentää lihasten katoamista laihdutettaessa

- osa harjoittelusta low-impact-lajeilla, mitä se sun tapauksessa sitten onkaan: jääluistelua, uintia, hiihtoa.

- XT muutetaan juoksuksi kauden edetessä pikkuhiljaa

Sitten ehkä vähän kiistanalaisempia bulletteja, jotka menevät aika lailla hifistelyksi. Toisaalta, aiot juosta maratonin 6kk:n päästä ja tiputtaa +10kg, joten laitetaan nyt vaikka siemeneksi keskustelulle.

- Mitä nopeampaa pudotat painoasi, sitä enemmän säästät lihasta.

- Mitä enemmän urheilet, sitä vaikeampaa on pudottaa painoa. Tehokas harjoittelu pitää tehdä "isokalorisena" tai erittäin lähellä sitä. Hidas painonpudotus on mahdollista urheiltaessa, mutta tässä tulee raja vastaan aika äkkiä.

- Massan rekompositio on tärkeämpi asia laihdutuksessa, kuin varsinainen painonpudotus. Ts. lihasmassan säästäminen on tärkeämpää kuin pelkkä varastoenergian kadotus (rasva- ja lihassolujen purkaminen).

- Edellisen edullisuuteen vaikuttaa ensisijassa kehon hormonaalinen toiminta sekä vapaiden aminohappojen jatkuva saatavuus verivirrassa. Tästä syystä syömisen ajoitus etenkin suhteessa liikuntaan, sekä syödyn ruuan laatu on keskeisessä roolissa.

Link to comment
Share on other sites

Sitten ehkä vähän kiistanalaisempia bulletteja, jotka menevät aika lailla hifistelyksi. Toisaalta, aiot juosta maratonin 6kk:n päästä ja tiputtaa +10kg, joten laitetaan nyt vaikka siemeneksi keskustelulle.

Hyviä pointteja, mutta tartutaanpa näihin kiistanalaisempiin, kun kerran yllytät.

- Mitä nopeampaa pudotat painoasi, sitä enemmän säästät lihasta.

Tässä lienee typo? Itse olen muodostanut useamman lähteen ja keskustelun pohjalta käsityksen, että mitä maltillisempi on painonpudotustahti, sitä suurempi osa kadotetusta painosta on rasvaa (eikä siis lihasta).

- Mitä enemmän urheilet, sitä vaikeampaa on pudottaa painoa. Tehokas harjoittelu pitää tehdä "isokalorisena" tai erittäin lähellä sitä. Hidas painonpudotus on mahdollista urheiltaessa, mutta tässä tulee raja vastaan aika äkkiä.

Toisaalta painoa pudottaessa harjoittelun ei tarvitse (tai kannata) olla kovinkaan tehopainotteista. Ja varmasti urheillessa kulutetut kalorit auttavat painon pudotuksessa ja antavat anteeksi pieniä lipsahduksia ruokavaliossa, joka kuitenkin on avainasemassa painonhallinnassa.

- Massan rekompositio on tärkeämpi asia laihdutuksessa, kuin varsinainen painonpudotus. Ts. lihasmassan säästäminen on tärkeämpää kuin pelkkä varastoenergian kadotus (rasva- ja lihassolujen purkaminen).

Näinhän se on. Toisaalta juoksun kannalta on lähes sama, onko ylipaino lihasta vai läskiä.

Link to comment
Share on other sites

Tässä lienee typo? Itse olen muodostanut useamman lähteen ja keskustelun pohjalta käsityksen, että mitä maltillisempi on painonpudotustahti, sitä suurempi osa kadotetusta painosta on rasvaa (eikä siis lihasta).

No ajatus tuli lähinnä painoluokkaurheiljoilta tai kehoilijoita: ts. suurin mahdollinen harjoittelulos (tai pienin rasva-%) saadaan parhaiten pudottamalla paino mahdollisimman nopeasti (ei toki paastoten, vaan hieman järkevämmin). Eli tarkoitin lähinnä sitä, että kausi voidaan jakaa kehittävään harjoitteluun ja painonpud otukseen, jolloin näiden kahden summa on tehokkaampi kuin koko kauden jatkuva samanlainen kehitys. Olen varmasti väärässä juuri tuossa mitä yllä sanot sellaisenaan.

Toisaalta, tuollainen pienikään energiavaje kropan pidempään jatkuvana ongelmana ei välttämättä estä energiavajeesta syntyviä haittoja (huonontuvaa harjoitusvastetta, vammoja, flunssia), joten kannattaa sekin syklittää.

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta, tuollainen pienikään energiavaje kropan pidempään jatkuvana ongelmana ei välttämättä estä energiavajeesta syntyviä haittoja (huonontuvaa harjoitusvastetta, vammoja, flunssia), joten kannattaa sekin syklittää.

Mistä sykleistä tässä nyt on kyse? Paino tavoitelukemiin ja siinä pysyminen, ei siinä mitään syklejä ole. Ei kai juoksija mitään massakausia tarvitse. Korkeintaan niin että paino on koko vuoden about tavoitelukemissa ja kisakaudella ehkä voi kiinnittää normaalia enemmän huomiota siihen painoon jos nyt haluaa sen viimeisen edun parin kilon tiivistyksestä. :hämmästynyt

Link to comment
Share on other sites

Niin niin en mä edelleenkään löydä siitä mitään syklejä. vai tarkoitatko että tuota painoa ei kannata pudottaa yhtämittaa vaan välissä pitää tasapainoisia kausia. ja aikaa on 6kk?

en ole asiantuntija, mutta noi painoluokkaurheilun otteet on niin hc-kamaa että olen melko varma ettei niiden harjoitusmetodeista- ja sykleistä löydä juurikaan apua kestävyysharjoittelussa. Tuskinpa on juoksijalle etua harjoittelussa jos hiissaa painoaan esim. syksyllä 5-10 kg ylöspäin ja sitten tiukalla dieetillä pudottaa sen kisakaudelle.

Ylipäätänsä tavoitteet on jo niin erilaiset, että..

jos on ylipainoa ja aikoo juosta, niin eikö se kannata se paino vaan yksinkertaisesti pudottaa haluamilleen lukemille ja sitten yrittää pysyä niissä läpi vuoden.

Link to comment
Share on other sites

Niin niin en mä edelleenkään löydä siitä mitään syklejä. vai tarkoitatko että tuota painoa ei kannata pudottaa yhtämittaa vaan välissä pitää tasapainoisia kausia. ja aikaa on 6kk?

Jep, juuri tuota tarkoitan. Etenkin, jos harjoittelussa tulee viikkoja, jolloin urheilun taso nousee selkeästi aikaisemmasta, niin silloin kannattaa höllätä sitä painonpudotusta.

Link to comment
Share on other sites

Pari vuotta sitten paino oli n.98 ja sillon puolimaratoni taittu n.2.05....täyttä maratonia en oo juossu ikuna!

Pari vuotta sitten samanpainosena tarkka 10:n kilsan hölkkä meni tasan 51:n minsaan...että siinä jotain taustaa!

Kaiholla muistelen 80-luvun puoliväliä kun kymppi mentiin helposti alle 40:n minsan

Hapenottokykyä ainakin on luoja suonut riittävän paljon, eli siitä homma ei jää kiinni. Rajoittavana tekijöinä maratonille ensimmäisinä vastaan tulevat jalkojen kestävyys ja energian riittäminen. Järkevämpää (aina ei ole hauskaa olla järkevä) olisi tietysti ollut lähteä hakemaan vaikka puolimaratonin aikaan parannusta.

"Kilpajuoksijana" painosi olisi jotain kuutosella alkavaa. Jos annat 25 kiloa tasoitusta, maratonilla se merkitsee vähintään tuntia lisää loppuaikaan.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy