Jump to content
Juoksufoorumi.fi

juoksu talvikelillä


weeke
 Share

Recommended Posts

  • Replies 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

niin eli olisiko jollain antaa hyviä vinkkejä miten juosta maraton ohjelma läpi talven.itselläni mietityttää tuo liukkaus ja pakkanen.

Maraton-ohjelmista en tiedä mitään. Onko niitä edes kuukausien mittaisia?

Mutta minulta juoksu sujui ainakin viime talvena mainiosti Niken ihan tavallisilla tossuilla (Zoom Elite, se sininen). Juoksen pääasiassa iltaisin klo 21:30 jälkeen Espoon jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Keskitalvella niitä aurataan jossain järjestyksessä, tärkeimmät aamuksi, toisia "ei juuri koskaan". Kevättalvella aurinko on saattanut sulatta lunta joka sitten jäätyy asfalttiin. Mutta ei niitä väyliä niin liukkaiksi hiota, etteikö rauhallinen hölkkääminen sujuisi. Muistaakseni yhden ainoan kerran oli vähän liukasta eikä silloinkaan haitaksi asti.

Suurempi ongelma on vaatetuksen säätäminen -- helposti tulee puettua liikaa. Jos lähtiessä on selvästi vilu, vaatetus lienee kohdallaan. Jos lähtiessä on aika mukava, kohta on jo tukalan kuuma, ja juoksu alkaa tuntua raskaalta. Näin siis minun kohdallani. Tehokkaammilla, hoikemmilla, vähemmän lämpöä tuottavilla kokemukset saattavat olla toiset.

Pakkasesta ei ole niin väliä, ainakaan ennen kuin jossain -15 C tuolla puolen. Ja minä olin sentään vilukissa, joka paleli Suomessa kesät talvet, ennen kuin aloitin aktiivisen liikunnan. Mutta tuuli, se saattaa muuttaa pikkupakkasen tai nollakelin hyytävän kylmäksi.

Toinen potentiaalinen ongelma on, jos joutuu hidastamaan vauhtia, esim. iskee väsy, tai peräti lopettamaan juoksun kokonaan, kun on vaikka liukastunut tai reväyttänyt koipensa. Sitten iskee kylmä äkkiä.

Link to comment
Share on other sites

Suurempi ongelma on vaatetuksen säätäminen -- helposti tulee puettua liikaa. Jos lähtiessä on selvästi vilu, vaatetus lienee kohdallaan. Jos lähtiessä on aika mukava, kohta on jo tukalan kuuma, ja juoksu alkaa tuntua raskaalta.

Olen aivan samaa mieltä, lähtiessä pitää tosiaan palella. Aukin kouluttajan sanoin: "Te KUOLETTE sinne mettään jos laitatte liikaa vaatteita" Hiihtomarssille lähtiessä.

Link to comment
Share on other sites

Ei talvikelillä juoksemisessa mulle ainakaan ole muuta vaikeaa, kuin itsensä motivointi lähtemiseen. Kummasti olisi välillä pimeällä ja räntäsateella mukavampaa jäädä sohvannurkkaan... Mutta se hieno olo lenkin jälkeen kyllä sitten palkitsee.

Sopiva vaatetus on aika oleellinen, ei liikaa mutta ei kokomatkaa saa palella. Mä hankin pakkaskelejä varten viime talvena sellaisen kypärämyssyn, jonka saa pipon alle niin ei korvat palele, ne kun on mulla herkät. Sitten kun jostakin vielä löytäisin sellaiset käsineet, joissa kädet ei palelisi niin hyvä olisi. Mä olen jo kokeillut kaikki laskettelurukkasista, villatumpuista ja hiihtokäsineistä alkaen...

Kyllä se talvikelillä juoksu voi olla nautittavaakin, viime vuodelta on jäänyt mieleen ensimmäinen kolmen tunnin pitkis muutaman asteen pakkasessa ja mukavassa auringonpaisteessa.

Link to comment
Share on other sites

Kokemukseni mukaan ne juoksevat koviten alkukesän maratoneilla, joilla on eniten hiihtokilometrejä. Eli vanha perustotuus on se, että harjoitusmäärä ratkaisee. Jokainen tuntee varmasti hiihdon fysiologiset vaikutukset verenkietoelimistöön. Hiihdelkää siis, jos siihen on mahdollisuus.

Juoksennella ehtii kyllä sitten kevään lumettomilla keleillä.

Link to comment
Share on other sites

Viime talvi oli ensimmäinen talvi, jona harrastin juoksemista säännöllisesti. Itseasiassa se oli tosi hauskaa! Se tuntui aluksi niin järjettömältä (kun oli tottunut juoksemaan kesällä ja talvet treenaamaan sisällä), että se oli ihan upeaa. Lenkillä alkoi aina hymyilyttämään kun porukka tsiikas ku hullua. (ehkä "must on tullut urheiluhullu"). Mitä enemmän pyrytti, sitä hauskempaa. Ikävin asia oli akilesjänteiden kipeytyminen...ehkä kuitenkin jännitin liikaa liukkautta juostessa. Mutta edellisen perusteella mun vinkki. Juoksemaan vaan, mutta pidä nilkka-alue lämpimänä. Säärystimet/katkaistut villasukan varret lämmittää hyvin. Aina, mutta erityisesti talvella kannattaa pyöritellä nilkkoja ja venytellä pohkeita ja akilesjänteitä.

Link to comment
Share on other sites

entä käytättekö nastoja lenkkarien pohjissa?luulisi että olisi tarpeen.
Eipä niitä nastoja loppujen lopuksi kovin monta kertaa vuodessa tarvitse, vain ihan pahimmilla jääkeleillä. Itse olen tullut toimeen sellaisilla irtoremmeillä. Meinaan kyllä hankkia nastalenkkarit talveksi, mutta täällä etelässä käyttö jää kyllä vähäiseksi. Lumipohja taas pitää oikein hyvin ilman nastojakin.
Link to comment
Share on other sites

niin eli olisiko jollain antaa hyviä vinkkejä miten juosta maraton ohjelma läpi talven.itselläni mietityttää tuo liukkaus ja pakkanen.

Totaalisen omaan kokemukseen perustuva ja totaalisesti mihinkään faktoihin perustumaton ohjekokonaisuus:

1. älä suotta hötkyile minkään ohjelmien kanssa, jos olet tähtäämässä vasta ensi kesän koitoksiin.

2. Hiihdä talvella. Juoksemiseen kerkeää tympääntyä sulan maan aikaankin.

3. Jos kuitenkin päätät juosta, mene metsään. Koirankusetuspolut pysyvät auki talvisinkin, voit pitää avattaressasi olevaa koiraasi irti metsässä, koskapa hangessa hauva ei pääse hirveän lujasti karkuun. Molempien etu. Eikä ole liukasta, eli ei tarvitse nastoja. Eikä ole ruuhkaa.

4. Jos on niin liukasta, että tarvitsee nastat, toimi kohdan 2. mukaisesti. Tai katso vaikka telkkaria. Liukkaalla sähläämisestä on pääsääntöisesti enemmän haittaa kuin hyötyä.

5. Hankkiudu eroon pakkomiellereenaamisesta. Käy reenaamassa silloin, kun olosuhteet ovat järjelliset ja kroppa sanoo, että homma on ok. Räntäsade, 15m/s tuuli ja iljanteiset kävelytiet eivät ole järkeviä olosuhteita.

Link to comment
Share on other sites

5. Hankkiudu eroon pakkomiellereenaamisesta. Käy reenaamassa silloin, kun olosuhteet ovat järjelliset ja kroppa sanoo, että homma on ok. Räntäsade, 15m/s tuuli ja iljanteiset kävelytiet eivät ole järkeviä olosuhteita.

Näistä jättäisin voimaan vain viimeisen vaihtoehdon - räntäsateesta ja tuulestakin voi saada ihan hyvät kicksit - itse asiassa mitä tolkuttomampi keli, niin sen parempi fiilis juoksustakin voi tulla, vuodenajasta riippumatta. Asenne ratkaisee (tähän pitäisi varmaan lisätä: ", aina.") Eikä sen tarvitse olla pakkomielteistä touhua, vaan täysin vapaaehtoista.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen juossut läpi vuoden vuodesta 1996 ja havainnut seuraavat asiat hyödylliseksi talvijuoksussa:

1) Kerrospukeutuminen

- urheilualusvaatteet, sekä villaiset että keinokuituiset ovat loistavia

- välikerroksella on oivallista säädella lämpötilaa, eli lauhalla (0>+5) ohuesti, pelkkä aluskerrasto riittää, mutta kylmemmällä (-15) tarvitsee paksumman fleecen, joten 0>-14 ohut fleece tahi vastaava

- pipo joka pitää tuulen on Oulussa (jään ja tuulen kaupungissa) hyödykäs kapistus

- tuulenpitävät hansikkaat, jotka alussa ovat hieman kylmät ja muuttuvat matkan edistyessä sopiviksi

- päällykerros windstopperia, sillä gore on liian kuumaa juoksemiseen, mutta soveltuu kylläkin hyvin talvipyöräilyyn

2) Nastalenkkarit

- Oulussa on lämpimimpinäkin talvina aina pyörätiet jäässä, ja nastat tekevät juoksun rennoksi

3) Heijastin

- passiivinenkin malli toimii, mutta patterilla varustettua välkkyvä on tietysti coolimpi

4) Malttia matkaan

- mielestäni ei ole mitään mieltä yrittää seurata jotain tiukkaa maratonohjelmaa talvella, mutta sitä vastoin nauttia juoksemisesta mahtavissa lumimyräköissä tai vihmovassa räntäsateessa, sillä niistä saa mukavaa lisämaustetta juoksemiseen ja kanssaeläjien ihmetyksen siunauksekseen.

Link to comment
Share on other sites

Viime talvena tuli eka kertaa treenattua käytännössä koko talven läpi. Muutaman perusjutun kun kekkasin niin homma sujui aika hyvin:

- peruslenkeille kannattaa etsiä lumeton reitti. Mulla on käytännössä talvella eri lenkkireitit kuin kesällä. Osa pyöräteistä on juostavassa kunnossa, osa ei (osan valtaa noi hiton hiihtäjät niiksi muutamaksi päiväksi kun lunta on ja niiden jäljiltä kestää yleensä aika pitkään ennen kuin reitille taas pääsee - ongelma ei ole lumi vaan peilijää)

- pitkät lenkit ja muutamat vetotreenit kävin juoksemassa sisällä. Esport Arenan 400 m sisärata oli mun talvitreenien pelastus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy