Jump to content
Juoksufoorumi.fi

KuntoPlussassa maratonohjelma


Maaretta
 Share

Recommended Posts

Onko kukaan asiaa enemmän ymmärtävä tsekannut uudessa KuntoPlus lehdessä (13/2007) olleen maratonharjoitteluohjelman?

Lainaus lehdestä;

Muuta 5 km maratoniksi mahdollisimman vähällä treenillä!

Perustuu pääasiassa lyhyisiin ja raskaisiin lenkkeihin, joita täydennetään vain silloin tällöin rauhallisilla lenkeillä. Tämä strategia sekä säästää huomattavasti harjoittelussa kuluvaa kokonaisaikaa että parantaa samalla juoksun dynamiikkaa, joten kunto kohoaa uudelle tasolle käden käänteessä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Muuta 5 km maratoniksi mahdollisimman vähällä treenillä!

Perustuu pääasiassa lyhyisiin ja raskaisiin lenkkeihin, joita täydennetään vain silloin tällöin rauhallisilla lenkeillä. Tämä strategia sekä säästää huomattavasti harjoittelussa kuluvaa kokonaisaikaa että parantaa samalla juoksun dynamiikkaa, joten kunto kohoaa uudelle tasolle käden käänteessä.

Tuntuu jo lähtökohtaisesti vastenmieliseltä ohjelmalta, vaikka en ole sitä nähnyt. Tällä tavalla tapetaan heti alkuun juoksun ilo ja se perusajatus, että kestävyysjuoksu riippuu juurikin peruskestävyysharjoittelusta.

Katso signaturesta Neil Peartin säe: siinä kiteytyy tuo kestävyysjuoksun perusajatus.

Link to comment
Share on other sites

En oo nähnyt mut tuntuu, että toi Kuntoplussa muutenkin lähestyy monilta osin sitä nykyistä periamerikkalaista ajattelua, eli "mahdollisimman vähällä tekemisellä mahdollisimman paljon kaloreita palaa."

Kertonee ehkä lehden lukijakunnasta ja siitä, onko niillä riittävästi pitkäjänteisyyttä tehdä pitkän ajan pohjatyötä tulosten saavuttamiseksi. Lehden jutut kaiketi on pyritty saamaan sellaiseksi, minkä he olettavat lukijoitaan kiinnostavan tai mitä olettavat näiden hakevan. Voi olla lehden ideologian vastaista markkinoida sellaista juoksuohjelmaa, että maran läpimenemisex tarvitset näin helv..tin paljon juuri näitä kilometrejä, jotka vie näin he..tin paljon aikaa jne.

Kyse on mun mielestä lupauksista, oikotiestä onneen eli millä saavutan jotain mahdollisimman helposti. Sama juttu noitten ostoskanavien ihmelaitteista ja ihme-kunto-ohjelmista; Niiden taustalla tuntuu olevan ajatus myydä ihmisille jotain mahtavaa lopputulosta ilman että itse tarvitsee enää tehdä paljoakaan, eli ikään kuin joku laite tekee kaiken sun puolesta. Ei se näin mene, riippumatta siitä, millanen laite tai ohjelma alla on, tarvitaan nimenomaan sitä raakaa pohjatyötä, oli kyse sitten juoksutavoitteista tai sitten pelkästä kaloreiden polttamisesta.

Link to comment
Share on other sites

Muuta 5 km maratoniksi mahdollisimman vähällä treenillä!

Perustuu pääasiassa lyhyisiin ja raskaisiin lenkkeihin, joita täydennetään vain silloin tällöin rauhallisilla lenkeillä. Tämä strategia sekä säästää huomattavasti harjoittelussa kuluvaa kokonaisaikaa että parantaa samalla juoksun dynamiikkaa, joten kunto kohoaa uudelle tasolle käden käänteessä.

EI KAI TAAS!

Nuo ohjeet voivat toimia jos on rautaiset pohjat muusta kestävyysurheilusta, mutta perus sohvaperunalle ne ovat kuolemaksi, (tai ei sittenkään, motivaatio hukkuu paljon ennemmin)

Koskahan tulee juttu "sohvan pohjalta ultraajaksi 12 viikossa a 20 km/viikko"

Link to comment
Share on other sites

:mad14:Miksi ihmeessä maratonharjoittelusta pitää päästä helpolla????????? 50% maratonin viehätyksestä on juuri valmistautumisessa.

Kohta varmaankin tulee pilleri jolla tankkaus ja muu viimeistely hoituu ilman turhaa vaivaa. Jokohan joku myy HCM-diplomeja? Ei viitsisi kaunista päivää ravaamiseen tuhlata. Ja miksi se mara juosta pitää, pyörällä pääsisi 42,2 km paljon helpommalla.

Mihin tämä maailma on menossa? :mad14:

Flunssa tulossa ja V:076: aa

Link to comment
Share on other sites

Sama lehti jonka suosittelemana tuli juoda 25 litraa maratonin aikana...

Tuossa on Kunto+-lehden maratonohjelma: http://www.kuntoplus.fi/Crosslink.jsp?d=1235&a=4641

Ohjelmassa käytetyt lyhenteet

MV = maratonvauhti, 40 - 60 % maksimivauhdista

PK = peruskestävyys, 60 - 80 % maksimivauhdista

VK = vauhtikestävyys, vaihtelevia juoksuharjoitteita, kuten vauhtileikittelyä

Hieman on omanlaisensa määritelmät, jos maksimivauhtini

olisi 4 min/km eli 15km/h eli cooperin-testissä menisi 3000 m.

Peruskestävyys lenkkejä pitäisi tehdä 9-12 km/h eli 5 - 6.40 min/km

Maratonvauhtisten lenkkien vastaavasti 40-60 % maksimivauhdista, 6-9km/h, 6.40-10 min/km

Aluksi ohjelma koostuu lähes yksinomaan PK ja VK lenkeistä eli varsin kovavauhtisia mutta lyhyitä lenkkejä. Loppua kohden lisätään pitkiä eli ns. maratonvauhtisia lenkkejä.

Link to comment
Share on other sites

:mad14:Miksi ihmeessä maratonharjoittelusta pitää päästä helpolla????????? 50% maratonin viehätyksestä on juuri valmistautumisessa.

Kohta varmaankin tulee pilleri jolla tankkaus ja muu viimeistely hoituu ilman turhaa vaivaa. Jokohan joku myy HCM-diplomeja? Ei viitsisi kaunista päivää ravaamiseen tuhlata. Ja miksi se mara juosta pitää, pyörällä pääsisi 42,2 km paljon helpommalla.

Mihin tämä maailma on menossa? :mad14:

Flunssa tulossa ja V:076: aa

Idea, laitan maratonien osallistumismitaleitani huuto.nettiin tai ebay:hin eiköhän niitä joku ostele. Nykin maratonin osallistujamitali, hyvin harvinainen, ainoastaan 38 000 kappaletta painettu ;)

http://cgi.ebay.co.uk/1994-LONDON-MARATHON-MEDAL-VERY-RARE-OFFICIAL-MEDAL_W0QQitemZ190148477449QQihZ009QQcategoryZ2897QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Link to comment
Share on other sites

Onks pakko juosta noin paljon? Eiks riittäis jos vetää pari kertaa viikossa 100m spurtin, mutta vetää sen sit ihan tosikovin!? :running:

Niin tai vetäis vielä iisimmäksi. Sohvalla makoillen vois käydä läpi mielikuvatreeninä koko harjoitusohjelman ja sitten vaan huippuaikaa tavoittelemaan. Mitä sitä tyhmää lähteä ulos huonoihin keleihin, kun sisällä kaikki on mukavampaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy