Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kankaanpää maraton 2007

Recommended Posts

Aloitetaan nyt tästäkin tapahtumasta oma ketju kun en itse ainakaan sellaista löytänyt.

Itsellä olisi tavoitteena pysyä terveenä kyseiseen tapahtumaan asti, josko sitä pääsisi yrittämään tuota 4h alitusta joka siirtynyt vaivojen takia kesäkuusta hiljalleen aina eteenpäin. Kohta loppuu jo vuosi ja kisat jos ei tuonnekkaan pääse. Mutta toivossa eletään.

Onko Seppolaisia tulossa kyseiseen tapahtumaan? Onko jotakin mitä hyvä huomioida kyseisessä tapahtumassa? Reitti profiilin mukaan melko tasainen, loivaa nousua loppuosa. Onko tuo ihan selkeää nousua?

• Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Todennäk. olen tulossa mukaan, jos ei loppukaudella tule mukaan yllättäviä vammoja tms. reitistä en tiiä muuta kuin että tasaisex on kehuttu.
Olen juossut reitilla 2 x Kankaanpään maratonin ja 1 x Reijon 100. maratonin, ei ole mitään sexiä ollut (ainakaan mulla...ainakaan paljoa).

Kankaanpäässä on nopea rata, vaikkakin hieman tylsä kun neljänä kierroksena osittain edestakaisin juostavaa reittiä mennään. Itse olen juossut kaksi viimeistä maraton-ennätystäni Kankaanpäässä (itse asiassa kaksi viimeistä maratonianikin). Mulle sopii erityisesti lokakuun loppupuolen viileä ilma, noin + 5 astetta.

Kokonaisnousua reitille, siis 4 x 10,55 km:lle tulee melko tarkkaan 100 metriä omien Polar-korkeusmittausdatojeni mukaan. Järjestäjä on ilmoittanut kierroksen nousuksi vain 14 metriä eli yhteensä 56 metriä, mitä olen vähän kyllä ihmetellyt jo ensimmäisen Niinisalossa juostun maratonin jälkeen. Riittävän tasainen reitti kuitenkin on kovankin ajan tekemiseen. Löytyyhän sieltä toisaalta myös muutama loiva alamäkikin.

Tulossa ollaan.

Juoksin puolikkaan viime vuonna, ja ei se minustakaan mikään ihan sikanopea reitti ole, mutta ihan juostava kuitenkin.

Siellä olisi tarkoitus sitten vuodattaa kaikki mitä irtoaa. Vähimmäistavoitteena on kakkosella alkava aika, mutta nyt näyttäisi siltä että tavoitteeksi voisi asettaa myös uuden maratonennätyksen (jos terveenä pysyy). Se vaatisi aikaa n. ~ 2,53...

Kankaanpäässä mietityttää sama ongelma kuin aina...juoksen luultavimmin 4:30-5:00, eli juoksenko ihan yksikseni.

Tuo on yksi osittain edestakaisella reitillä juostavan usemman kierroksen maratonin hyvä puoli, että vaikka rinnalla ei olekaan juoksukaveria niin niitä näkee kyllä reitillä ihan tarpeeksi. Ja kun kannustaa muita, niin saa varmasti vastakannustusta osakseen. Ei siellä yksin tarvitse juosta, joten rohkeasti mukaan vauhdista riippumatta.

Kokonaisnousua reitille, siis 4 x 10,55 km:lle tulee melko tarkkaan 100 metriä omien Polar-korkeusmittausdatojeni mukaan. Järjestäjä on ilmoittanut kierroksen nousuksi vain 14 metriä eli yhteensä 56 metriä

Huomaa käsitteiden kokonaisnousu vs. korkeusero poikkeavuus!

Tarkkaanottaen järjestäjä ilmoittaa reitin korkeuseroksi 14 metriä ja tämä kertoo luonnollisesti vain sen mikä on reitin alimman ja ylimmän kohdan erotus. Korkeuseroa oleellisempaa olisi tietää kokonaisnousu.

Joku voisi hehkuttaa jostakin reitistä, että korkeuseroa on vain 3 metriä. Mutta jos reitti tekee koko ajan pientä nousua ja laskua tuon kolmen metrin puitteissa, kokonaisnousua kertyy äkkiä melkoinen määrä.

-gs

No niin, kuten toisaalla tulikin mainittua, niin tänne olisi tällä tietoa tarkoitus lähteä taapertamaan elämäni toista puolikasta. Ei aikatavoitteita :)

Tiäätkö noin tarkkaan jo oman "lähtöpäiväsi" jos elämäsi toinen puolikas alkaa tuona päivänä. No, vitsi vitsi! :surrender:

Sama matka mullakin tarkoitus juosta, tosin mulla vasta ensimmäinen virallinen noteeraus olisi kysymyksessä. Itseasiassa sen piti tapahtua jo viime viikonloppuna maisematien maratonin puolikkaalla, mutta flunssa vei miehen ja viivalle ei päästy, nyt sitten paremmalla onnella :026:.

Rookie

Huomaa käsitteiden kokonaisnousu vs. korkeusero poikkeavuus!

Tarkkaanottaen järjestäjä ilmoittaa reitin korkeuseroksi 14 metriä ja tämä kertoo luonnollisesti vain sen mikä on reitin alimman ja ylimmän kohdan erotus. Korkeuseroa oleellisempaa olisi tietää kokonaisnousu.

Joku voisi hehkuttaa jostakin reitistä, että korkeuseroa on vain 3 metriä. Mutta jos reitti tekee koko ajan pientä nousua ja laskua tuon kolmen metrin puitteissa, kokonaisnousua kertyy äkkiä melkoinen määrä.

-gs

Olet gs aivan oikeassa, täällä päässä joku lukihäiriöinen insinööri on selvästi tulkinnut tuota reitin nousua.

Kun vielä katselin omia korkeuskäyriä reitistä, sain korkeuseroksi 18 metriä, mikä heittää hieman järjestäjän ilmoittamaan. Itselläni on sama laite kuin järjestäjillä eli Polar S625X. Mutta niin kuin täälläkin foorumissa on toisaalla, todettu näiden rannelaitteiden korkeusmittaus voi hieman heilahdella, riippuen mm. lämpötilasta.

Joka tapauksessa Niinisalon reitti on riittävän tasainen hyvänkin ajan tekemiseen. Reitillä voi huonolla tuurilla haitata kuitenkin tuuli tuon pelto-osuuden aikana, kuten viime vuonna.

Kankaanpäässä mietityttää sama ongelma kuin aina...juoksen luultavimmin 4:30-5:00, eli juoksenko ihan yksikseni.

Jos selviän Budapestin maratonista kunnialla ja olen palautunut, niin tarkoitukseni on tulla juoksemaan hieman alle viiden tunnin aika Kankaanpäähän.

Että meitä olisi sitten ainakin kaksi viimeisellä kierroksella taivaltamassa kohti maalia!

Edelleen tyrkyllä Kankaanpäähän, jos vain vammoitta selvitään siihen saakka. Ilmoittautumisen jätän kuten aina aika loppuun, kun koskaan ei tiedä, mikä vaiva iskee ja kuinka pahana.

Sen huomasin myös, että kauheasti siel ei esim. 5 h:n ylittäjiä oo, mut toivotaan mukaan kuiteskin paljon porukkaa, eri vauhtisia niin saadaan suuren juhlan tuntua ja jokaiselle löytyis juoksuseuraa.

Ite yritän kävi miten kävi 3.40 alitusta unohtaen varovaisen vaihdinjaon tai yritykset Negative Splitiin kun se ei ainaskaan onnistu.