Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
innokas

outoja juoksu-unia

Recommended Posts

Ei ole juoksu unessa todellakaan helppoa. Yleensä joudun ottamaan kädet avuksi, koska jalat alkavat vetää sutia. Tunne on kuin kiipeäisi jyrkkää rinnettä ylös.

Muutaman maraton unen olen nähnyt ja viimeisen ihan äskettäin. Siinä juostiin jotain parkkihallijuoksun tapaista ultraa jossain kerrostaloasunnossa. Reitti kulki eteisestä olohuoneen läpi parvekkeelle, jossa oli huoltopiste ja makuuhuoneen läpi takaisin.

Täällä myös yksi hullujen unien näkijä. Mun unet on jo töissäkin yleinen ihmetyksen ja naurun aihe. Kuulun nimittäin niihin, jotka aina kertovat erikoiset unensa, vaikka muut eivät jaksaisikaan niitä kuunnellakaan . . heh, heh.

No, ensi lauantaina on eka maraton edessä Jyväskylässä ja tietysti siitä piti parit unet katsoa viime viikonloppuna:

Ensimmäisessä heräsin hotellihuoneessa työkaverin herättelemänä ja kysyin heti kelloa. Se oli jo vähän vaille kakstoista ja päätä särki, kun oli tullut juotua pari siideriä illalla. Kyllä otti päähän, että miten mä saatoin mokata näin pahasti kun yksi elämäni suurista hetkistä oli edessä !

No toinen yö meni paremmin, sillä siinä tajusin vasta jonkun kaverin kanssa jutustellesani, että hei ! Mähän juoksin muuten eilen maratonin ! Piti oikein siinä unessa miettiä, että juoksinko todella, kun en sen enempää siitä muistanut kenellekään hehkutella. ja sit muistin, et sehän oli ollut ihan sellasta helppoa kevyttä hälkää koko kisa !

Onneksi tämä jälkimmäinen uni jäi mieleen, josko se olisi vaikka enteellinen . . .?!

Viime keväänä, kun treenasin Tukholman maratonia varten, näin unen joka jäi mieleen. Olin siinä maratonin lähtökarsinassa (kylläkin Helsingissä, kaiketi kun siitä oli ainoa kokemus) ja muuten juoksuvarustus ok, mutta huomasin että jaloissani minulla olikin kumisaappaat (vihreät kontiot!). Pyysin miestäni, joka oli siinä lasten kanssa lähtöä katsomassa, hakemaan äkkiä autolla lenkkarit, mutta hän kieltäytyi ruuhkaan vedoten. Juuri kun olin soittamassa vanhemmilleni (kännykkäkin oli onneksi mukana), että he toisivat lenkkarini, huomasin että hekin olivat jo tulleet paikalle lähtöä katsomaan. Siinä sitten kovasti pähkäilin, että jos yrittäisin juosta kumpparit jalassa, kunnes onneksi heräsin.

En sitten Tukholmassa juossut akillesvaivan takia, joka taisi jo silloin oireilla - meikäläisen alitajunta tarjoilee aina tälläisia itsestäänselvyyksiä.

Kaverini juoksu-uni n ä y t t i tältä:

Oltiin tulossa Siljalla Tukholman maralta tänä vuonna. Ei oikein uni tullu yöllä simmuun mut kaveri veti kyllä sikeitä tiukasti. Ihmettelin sitten siinä makoillessani kummaa kahinaa ja vipinää kaverin suunnasta, ja kas: jalkaterät on peiton ulkopuolella, ja käyvät kuin sorsan räpylät suih-suih..vuoronperään kuin rauhallista juoksua. Ja sitä jatku siis pitkään... sitten lopulta liike pysähtyy, kaveri vetää henkeä, pidättää, ja sitten aivan tajuton sumutorvi-pieru, sen päälle syvä helpottunut huokaisu 'ahhhh', ja jalat taas käymään samaa rataa vips-vips-vips... Kyl vähän säälitti kaveri-parka ku piti viel toinenkin pitkä juosta perään ja mahakin ilmeisesti kuin ilmapallo...

Aamul en kyl muuta voinu ku :grin: , kun ensimmäiseks, silmät avattuaan totes väsyneellä äänellä: Voi p-le, aina tätä - taas piti juosta koko yö...

Vaan kyl nauratti sitäkin kun demonstroin sen yöllistä jalkatyöskentelyä :running:

Siinä juostiin jotain parkkihallijuoksun tapaista ultraa jossain kerrostaloasunnossa. Reitti kulki eteisestä olohuoneen läpi parvekkeelle, jossa oli huoltopiste ja makuuhuoneen läpi takaisin.

Tais joutua muutaman kerran vetämään sen asunnon läpi tuossa ultrassa.. no ainakin huoltopiste olis tarpeeksi usein :grin: On ne vaan hassuja tapauksia noi unet!

Tällä viikolla ei juoksu-unia ole näkynyt kun kerran vasta mutta kolme yötä on aikaa vielä uneksia, ennen maraa siis. Mutta tässä kyseisessä unessa kierrettiin kyllä tuota Jyväsjärveä niin kuin lauantaina on tarkoitus, mutta olikin talvi ja jaloissa tietysti sukset. Reitti äärimmäisen huonosti merkattu ja ylimääräisiä lenkkejä piti heittää reitin puutteellisuuden vuoksi. Välillä suksittiin latuja jotka menivät rakennusten sisällä ja läpi..

Ei ole muuten uni tullut silmään normaalisti tällä viikolla vaikken varsinaista jännitystä tunnekaan kokevani. Toivottavasti jäljellä olevat yöt nukuttaa hyvin :sleep:

jaaha. parisen on kerääntynyt juoksu-unia ihan lyhyen ajan sisällä. ilmeisesti alan olla kohta oikea juoksija.

viime yönä eksyin hcm:llä ensimmäisen sadan metrin jälkeen siihen jonnekin kadunreunaan parkkeerattujen autojen taakse. yhtäkkiä olin aivan muualla ja yksin. isompi murhe oli se, että olin pukenut juoksupaitani päälle pitkähihaisen puuvillapaidan joka hiosti jo. numerolappu oli kiinni tuossa puuvillapaidassa. ryhdyin miettimään hakaneulojen tuskaisaa irrotus- ja kiinnitysräpellystä, kunnes unilähetykseni loppui. p.s. lähdin muuten eturivistä eli ahneella on karsee loppu.

pari kuukautta sitten juoksin metsäisää maratonia, kunnes huomasin, että painankin lenkkiä väärään suuntaan. päätin jatkaa juoksua vikasuuntaan, koska matka kuitenkin olisi noinkin päin sama. nerokasta! jalassani olivat jotkut nilkkurikumisaappaat, mutta fiilis luottavainen. vetelin jossain kympin kohdalla.

Yhden juoksemiseen liittyvän unen olen nähnyt ja se oli ennen Amsterdamin marathonia 2006. Tulin lähtöalueelle myöhässä ja kaikki muut olivat jo ehtineet juosta muutaman sata metriä ja minulle tuli hirveä kiire saada heidät kiinni. Nappasin fillarin ja vetäisin koko joukon ohi, poljin niin kovaa että saavuin maaliin muutamassa minuutissa ja hyppäsin pois fillarin kyydistä maalisuoralla. Maalissa minut kuitenkin diskattiin ja sekös potutti. Vielä herättyänikin teki mieli huutaa ja kiroilla v*tutuksesta kun minut diskattiin vaikka en edes kauheasti huijannut.

Useasti olen eksynyt unessani maratonreitillä, varsin aina olen ollut ennätysvauhdissa. Tälläiset unet vittuttavat...

Joskus taas lähtee juoksemaan niin tuntuu, että maanvetovoima vetää niin tiukkaan, ettei pääse yhtään eteenpäin vaikka yrittäisi täysillä.

Vastavuoroisesti kerran näin sellaista unta, jotta kotipuolen mutkaisilla asfalttiteillä oikeen kengät ulvoivat ja kumi niissä paloi, ku ladoin täysiä menemään.

Jonkinlaisia juoksu-unia on tullut kateltua...

Minäkin olen nähnyt unta että juoksen rataa väärään suuntaan, ja harmittaa kauheasti hukkaan mennyt aika, kun käännyn samaan suuntaan kuin muut. Eipä ole unessa tullut mieleen, että voisi tosiaan jatkaa samaan suuntaan, yhtä pitkä matkahan se on niinkin päin :)

--

Näin tässä pari päivää sitten lievästi ilmaistuna suuruudenhullun unen, jossa juoksin maratonin, voitin kaikki ylivoimaisesti, juoksin uuden ME-huippuajan ja olin aivan riemuissani. Mutta järjestäjät ja viranomaiset ryhtyivätkin tutkimaan asiaa, sillä kukaan ei uskonut, että minä olisin voinut juosta niin hyvin. Kihisin kiukusta, sillä en ollut tehnyt mitään vilppiä kisassa. Lopulta minun juoksuni hylättiin pelkästään sillä perusteella, että olisi mahdotonta, että tällainen tavis juoksisi niin nopeasti.

Voi sitä turhautumisen määrää!!

Viime viikolla näin unen, jossa huomasin juoksevani maratonia jossain 30 km:n kohdalla. Ilmeisesti en ollut ilmoittautunut kilpailuun, kuten unen lopusta kävi ilmi... Juoksu tuntui hyvältä ja olin innoissani että nyt tulee kyllä ennätys. Jossain vaiheessa ylämäessä tosin juoksu muistutti apinan menoa, siis käsilläkin piti kauhoa maasta vauhtia (!) mutta pääsin maaliin ennätysajassa. Sitten huomasin että minulla ei ollutkaan chippiä ja juoksu mitätöitiin. Kyllä harmitti, ja siihen heräsin. Tosin uni kyllä antoi jotenkin uutta potkua harjoitteluun, seuraava lenkki sujui hyvin unessa ollutta kevyttä juoksufiilistä muistellessa!