Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
innokas

outoja juoksu-unia

Recommended Posts

Tuli mieleen avata uusi ketju tästä aiheesta, kun Memmu tuolla toisaalla kertoi omasta unestaan. Eli minkälaisia juoksu-unia te muut olette nähneet? Toki tämä upea ja uljas harrastus antaa aivoille aktiviteettia myös yöaikaan.

Mulla on outoja unia aika paljon. Pari kertaa olen myöhästynyt kilpailusta. Yhdessä unessa juostiin maratonilla kauheaa kyytiä ja sitten aina välillä pysähdyttiin syömään jäätelöä johonkin pitkiksi ajoiksi.

Yhdessä unessa oli talvi ja olin jotenkin jäänyt muusta porukasta, vaikka juoksu tuntui kulkevan. Reittiä ei ollut merkitty ja se kulki jotain outoja pikkupolkuja pitkin metsikössä. Minä koetin seurata muiden jälkiä, mutta lopulta niitä jälkiä oli eri puolilla niin paljon, että oli pakko tunnustaa eksyneensä ja keskeyttää koko homma.

No kerran reitillä oli jokin iso ostoskeskus, jonka läpi juostiin. Siinä piti kulkea hissilläkin. Omaa vuoroa piti odotella alhaalla, kun kilpakumppanit olivat menossa ylöspäin. Ja samassa unessa ja ostoskeskuksessa käytettiin myös rullaportaita etenemisen välineenä.

Yleensä unissa on ollut se fiilis, että juokseminen sujuu hyvin, mutta sitten tulee jotain muita kommelluksia tai keskeytyksiä juoksuun.

Kaikenlaista...

Ennen maratonia näen yleensä maratonpainajaisia. Yhdessä painajaisessa luulin saapuneeni maaliin, mutta sen kohdalla lukikin "maalia siirretty 10 km" tms., enkä millään olisi jaksanut enää juosta niin paljon, joten menin raivoamaan järjestäjille.

Yleensä näen myös lähdöstämyöhästymisunia - lenkkareita/juoksunumeroa/avaimia/bussikorttia ei löydy ja pitäisi jo seistä lähtöviivalla. Vituttaa aivan tajuttomasti, ja herääminen on suuri helpotus, kun tajuaa että lähtöön on vielä tuntikausia.

Eräässä unessa puolimaraton olikin muuttunut esteradaksi, jossa piti kiipeillä köysiä pitkin, kävellä lankuilla, hyppiä kiveltä toiselle, uida joen yli ym.

Näin juoksemisesta unia silloin kun en juossut. Niiden sisältö oli se, että juostiin, ja se oli joko tosi hienoa tai tosi kauheaa. Joskus muistan juosseeni unessa autoja kiinni. Nyt kun tuota juoksun hienoutta ja kauheutta löytyy taas valve-elämästä, on juoksu-unien tarve ilmeisesti kaikonnut, sillä en muista nähneeni niitä enää. Autoja en tosin saa vielä kiinni, mutta lastenvaunuja jo sentään, eli ehkä se siitä.

Olen nähnyt mm. sellaista unta, että maraton muuttui kesken kisan hiihdoksi umpihangessa (vaikka oli kesä, kun matkaan lähdettiin). Yhdessä unessa mulla ei ollut kilpailunumeroa eikä mitään kirjekuorta,mikä olisi unessa pitänyt esittää ennen lähtöä toimitsijalle. Sain sitten jonkun toisen kirjekuoren ja juoksin hänen tiedoillaan,muistin vielä aamullakin kenen nimissä juoksin.

Että tästä vaan sitten unien ja piilotajunnan viestien tulkintaa tulkitsijoille..

Ikimuistoisimman juoksu-uneni aiheena oli Vaajakosken maastoultra. Myöhästyin lähdöstä, mutta eipä hätää, matkani kohti lähtöviivaa kulki juuri juoksureittiä pitkin ja otin hyvän lähtökyykyn reitin ensimmäisen mäen huipulla ja lähdin sitten juoksemaan samalla, kun pääjoukko ohitti minut. Reitti oli lievästi sanottuna haasteellinen: ensimmäinen mäki oli kuopiolaisen Antikkalanmäen kanssa muuten identtinen, mutta sitä peitti kostea, sileä nurmikko, ja se mäki piti edetä nelivedolla koska juosten jalat lipsuivat liikaa. Reitti ei ollut puhtaasti maastoultra, vaan reitti oli enimmäkseen asfalttia.

Unessa olin aikonut jälki-ilmoittautua, mutta koska myöhästyin, en ehtinyt, eikä minulla ollut siis numeroa. Ensin kisahenkilökunta yritti komentaa minut pois reitiltä, mutta kun selitin tilanteeni, ystävällinen toimitsija lähti hölkkäämään kanssani ja kirjoitti tietoni muistiin ja sain jatkaa juoksua.

Vaikka alussa olin kovin huolissani myöhästymisestä, itse juoksu oli kevyttä ja hauskaa.

En nyt yksityiskohtaisesti muista uniani, mitä on tullut nähtyä, mutta se on jäänyt mieleen, että aina kun unessa pitää juosta jossain kisassa tai jotain karkuun, niin en etene mihinkään vaan pahis saa minut kiinni tai kaikki menevät ohi. Yleensä siinä vaiheessa, kun pahis (hullu puukkomies, karhu tms.) on saamassa minut kiinni, niin herään ja hetken aikaa katselen ympärilleni, että missä se pahis nyt on.

Aika usein noi unet liittyvät siihen, mitä on tullut edellisenä iltana tehtyä tai mitä on telkkarista katsonut. Mutta koskaan en ole nähnyt sellaista juoksu-unta, jossa olisin nopea ja kaikki onnistuisi.

Yks juoksu-uni tulee vaan mieleen (muut on ehkä sit ollu niin kaameita, että oon alitajuisesti halunnu unohtaa ne :hali_hehe:).. vähän ennen puolimaratonia näin unen missä tulin kisapaikalle ilman minkäänlaista varustusta ihan just ennen starttia.. ja eiku matkaan vaan. Vähän siinä harmitti, että miksei voinut vaikka herätä vähän aikasemmin ja valmistautua paremmin. No matkaan lähdettiin, mutta eihän se juokseminen onnistunut ollenkaan.. jalat painoi ihan hulluna ja ei vaan menny eteenpäin. No ainakin kisailutoverit oli kivoja ja niiden kanssa jutustelin jotain (ei kait ollu kovin kilpahenkisiä kavereita).. siihen se tais sit loppua.. jäi kyllä vähän vaivaamaan, että mitenköhän kisassa mahtoi käydä!?

Tämä on just mulle sopiva ketju kun olen kova näkemään unia. Varmaan ensimmäisen juoksu-uneni näin viime viikonloppuna kun ehkä vähän stressaan lokakuun puolivälissä olevaa puolimaraa. Unessa tavoitteena oli juosta puolimara 5:20 kilometriaikaan ja se onnistui ihan täydellisesti. Joka ainut kilometri meni prikulleen tavoitteen mukaan ja olo oli sen mukainen, tosi voittaja. Mutta kun tuli lopullinen tulosluettelo, olin ihan ihmeissäni kun lopputuloksenani oli 2h 09 minuuttia. Toisaalta olin edelleen täysin onnellinen kun tiesin saavuttaneeni tavoitteeni, mutta toisaalta en ymmärtänyt olinko juossut vahingossa vähän liikaa kilometreja. Herätessäni oli vielä vähän ihmettelevä olo ja heti piti laskea mikä olisi oikeasti loppuaika, jos olisin juossut sen unessa saavutetun kilometriajan.