Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolikkaan sykkeestä


warlord
 Share

Recommended Posts

Terve

Alkaa tuntua siltä, että ensi kevään HCR pitäisi lähteä koittamaan. En ole käynyt missään testeissä (ainakaan vielä) ja olen laskeskellut aerobiseksi kynnyksekseni 145 ja anaerobiseksi 165, ikää 30. Tosin olisi tarkoitus testata tuo maksimi mäkitestillä lähiaikoina.

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo anaerobinen kynnys olisi jo puolikkaallakin se maksimimatkasyke eli jos haluaisi päästä maaliin elossa ja vieläpä nauttia matkasta (plussaa, ainakin ekalla puolikkaalla) niin ei kannattaisi juosta edes kovin lähellä anaerobista kynnystä?

Juoksin juuri eCrossissa 7km keskisykkeellä 161 ja vauhtina noin 6,34 min/km eikä oikeastaan hapottanut missään vaiheessa. Olisin kyllä jaksanut pidempäänkin, varsinkin tasamaalla. Tuollaisessa maastojuoksussa syke tahtoo liikkua maaston mukaan. Tosin nopein km oli viimeinen.

Ja vielä, tuntui siltä, että kylä tuo porukan paine ja numerolappu rinnassa tutullakin lenkkipolulla nostaa hieman sykettä. Oikein säikähdin alkuun sykkeen korkeutta...

Link to comment
Share on other sites

Periaatteessa ilmeisesti noin. Omalla kohdallani kisoissa on pumpussa enemmän kierroksia, eli "kisajännitys" ei tee kisasykkeistä vertailukelpoisia treenilenkkien kanssa. Haenkin kisavauhdin treenien perusteella, ja kisan aikana en paljon sykkeitä seuraile - fiilis kertoo enemmän.

Itselläni anaerobinen kynnys on mitattu toukokuussa kohtaan 174. eCross meni tänä vuonna keskisykkeellä 178 ja viime vuonna vastaavasti 177. Nuo olivat voimien jaon osalta mielestäni aika onnistuneita suorituksia. Keväällä Yyterin puolikas meni keskisykkeellä 181, ja siinä viimeiset 3km mentiin kierrokset tapissa, toivoen samalla, ettei leikkaa kiinni ennen maaliviivaa... Tuolloin vauhdin kiristys 16km kohdalla ilman edellytyksiä meni pieleen.

Link to comment
Share on other sites

Lauantaina se syke testataan ruissalojuoksussa (½) Turussa. Tod.näk. avg tullee olemaan väh. anaerob. 169. Tän tiedän, kun HCM:lläkin menin läpi avg 167:lla, jossa mukana oli tietty se kuuluisa kisasyke mut oli mukana myös muiden ongelmien tuomaa lisäsykettä.

Puolikkaalla en sykettä seuraa toisin kuin maralla, vaan se mennään mitä jalat vie ja maalissa vasta katotaan millä sykkein on menty. Mut eiköhän puolikas kuitenkin luonteeltaan oo sellanen että anaerob kynnyksellä liikutaan koko ajan ellei sitten loppumatka ylikin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kuinkas nuo kynnykset mitataan? Onko jokin prosentti maksimista tai jotain?

Itselläni nuo mitattiin juoksumattotestin yhteydessä. Vauhtia nostettiin 1km/h aina 3min välein ja mitattiin laktaatit verestä. Tuloksesta testihenkilöstö arvioi aerobisen ja anaerobisen kynnyksen. Käsittääkseni tuon kaltaisesta testistä saa kohtuullisen hyvän arvion kynnyksistä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on mitattu verestä Teskun 6x1000 m:n testistä nousevin nopeuksin. Muut laskennalliset tavat esim. pelkkä % maximista ovat yhtä luotettavia tai epäluotettavia kuin muutkin vastaavat menetelmät mitata noita rajoja.

En tiedä onko edes muuta kohtuullisen luotettavaa keinoa mitata ne muuta kuin rasituksen ja maitohappomittauksen kautta.

Ruissalojuoksut menin 172 avg-sykkeellä n. 1 vkoa sitten eli yli mitatun anaerobisen kynnyksen mentiin tai sitten kynnysarvo on ollut hieman liian alakanttiin. Juoksu ei tuntunut pahalta enkä vetänyt itseäni ihan tsippiin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy